FlyBear
|
Napsal: stř 12.10.2011 23:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.6.2010 Příspěvky: 2313
|
Screwball671 píše: ...Na druhý straně by mi ten ten pekelnej randál docela chyběl. Už je to tady - nostalgie
|
|
Nahoru |
|
|
Maxipes
|
Napsal: stř 12.10.2011 23:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 14.7.2007 Příspěvky: 1130 Bydliště: Praha 6, ČR Obrázky: 12
|
Koukam ze je tu dost odpurcu nitra, tak pridam jeden proti-nazor Litam s kamaradem ktery ma 50-eletriku a ja s 50-spalovakem tak je ten rozdil hezky videt. Eletrika ma vic vykonu a je levnejsi to je neoddiskutovatelny fakt, ale ja mam za chvilicku "nabito", nemusim resit kterou baterku jsem nabil a kterou ne, nemusim otevrit kapotu auta a nemusim to mit nastartovany (nekdo s tim ujede), nemusim sundavat kabinu a menit baterky, nelitaj mi jiskry z konektoru pri zapojovani, podle koure vidim kam fouka vitr, nevyhori mi regulator/baterka, v prubehu letu vidim kolik paliva mi zbejva, pri nepovedene autorotaci to treba jeste stihnu roztocit, staly vykon po celou dobu letu... A jak tady nekolikrat padlo neco o ladeni pred kazdym letem, jehlu nastavuju tak 1x za 20 startu a jenom o zoubek takze to muzu udelat az pri tankovani na druhy let. Nehlede na to ze neni problem vozit mikro servo na nastavovani jehly za letu - mel jsem to a pouzival jsem to tak malo, ze to ani nemelo cenu vozit. A pri pouziti governoru mam i konstantni otacky bez ohledu na to jak motor zrovna "jede". Ani startovani neni problem, prvni nastartovani je trosku horsi, ale pak ty dalsi chytne na prvni skubnuti starterem. Ani chcipani motoru mi nedela problem, obcas sice chcipne z volnobehu, ale v letu mi chcipnul jenom 2x (za 3 roky) z toho jednou to bylo na utrhlou hadicku (malo jsem ji narazil). Co se tyce poctu veci s sebou na letiste, tak tady je spalovak asi v nevyhode ale ne nejak veliky. Kdyz to shrnu tak o motoru ani nevim (krome smradu a kravalu) jenom pred delsi odstavkou proleju olejem. Jestli jsi uz byl rozhodly pro eletro a ja te zviklal tak se omlouvam PS: sorry za to slohovy cviceni
_________________ T-Rex 600N Spirit, Tx Aurora.
|
|
Nahoru |
|
|
Screwball671
|
Napsal: stř 12.10.2011 23:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 1313 Bydliště: Praha Barrandov
|
Velkej rozdíl je taky v tom, že po dobu letu (cca 8 minut) máš u nitra pořád stejnej výkon motoru, naproti tomu baterky pochopitelně ke konci vadnou a už tolik nedaj. Taky 12čl akupack už chce opatrné zacházení je tam toho napětí už docela dost. Viděl jsem jak to umí popálit ruce v případě přepólování na konektorech reglu.
_________________ Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
|
|
Nahoru |
|
|
Maxipes
|
Napsal: stř 12.10.2011 23:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 14.7.2007 Příspěvky: 1130 Bydliště: Praha 6, ČR Obrázky: 12
|
Screwball671 píše: Ještě tam přidej, že po celou dobu letu (cca 8 minut) máš u nitra pořád stejnej výkon motoru, baterky pochopitelně ke konci vadnou a už tolik nedaj. Taky 12čl akupack už chce opatrné zacházení je tam toho napětí už docela dost. Viděl jsem jak to umí popálit ruce v případě přepólování na konektorech reglu. To tam mam Spis by to chtelo pridat tu delku letu, u elektry vidim tak 4-5min. A jeste bych pridal kontrolu baterky na podbijeni.
_________________ T-Rex 600N Spirit, Tx Aurora.
|
|
Nahoru |
|
|
Screwball671
|
Napsal: stř 12.10.2011 23:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 1313 Bydliště: Praha Barrandov
|
A jo, to tam máš,................... sem slepej nebo co?
_________________ Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
|
|
Nahoru |
|
|
krtek2k
|
Napsal: čtv 13.10.2011 6:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.6.2008 Příspěvky: 4042 Bydliště: Děčín Obrázky: 0
|
Spalováky jsem měl dva , raptora30V2 a Trexe600nitro pro (ten skončil u maxipsa ) Když chci dát po cestě do práce dva hopany s elektrikou, tak jsem za 15minut zase v autě a jedu dál. Když se spalovákem, tak je to mnohem na dýl. Taky z něj pak vyteče olej v autě na sedačku. A fakt nemůžeš jít lítat někam za baráky, s nitrem tě každý vyžene, dělá hroznej rambajs a kouří, musíš někam za kopec. A v neposlední řadě cena za jeden start je strašná. Když jsem za jeden víkend prolítal palivo za dva tisíce, tak jsem si řekl: Konec!!
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: čtv 13.10.2011 6:24 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 16.8.2008 Příspěvky: 6888 Bydliště: Moravský kras
|
Elektro. Ječení žhavíku mi k vrtulníku pasuje jako zouvák na piáno.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
72ka
|
Napsal: čtv 13.10.2011 8:25 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 9.11.2010 Příspěvky: 388 Bydliště: Praha 3
|
Ahoj, cena za start 50-ky cca 80Kč, ale doba letu je s 30% nitro na 7-8min. U elektriky je doba letu téměř poloviční. Spalovák vyžaduje údržbu, mě za letu praskla hadička tlakování, motor se ochudil, chcípl a autorotoval jsem dost tvrdě. Po rozebrání jsem zjistil že se stačil motor přidřít takže mám objednanou vložku, píst a kroužek dohromady za 1200Kč... Jinak motor když je seřízený, není třeba přelaďovat nijak často. Mám Redline 53H a výkonu má dost a je konstatní po celou dobu letu. Akorát se mění bohatost směsi v závislosti na hladině paliva (budu montovat vyrovnávací nádrž) a je to za letu znát. Otáčky mi drží governor. Když stojí proti větru a visíš se spalovákem, tak začnou štípat oči. Ohledně randálu nesouhlasím, lítám na otevřeném prostranství a už asi 100m od mně kolemjdoucí neregistrují zvuk, jen bzučení. Dělá to menší randál než vysokootáčková vrtule na letadle (elektro). A to nemám žádný výfuk typu "silent". Olej na autosedačce? Neznám... výfuk se zaslepí, obě hadičky se smáčknou a z vrtulníku neukápne ani kapka. Jinak létám si pro radost, stačí mi nitro 15%, dám jen několik galonů za léto, zbytek létám elektro 450ku a letadla spalovací, takže náklady za palivo jsou v pohodě. Takže na závěr, elektrika je levnější, snadná údržba, vrtulník se nešpiní, kratší doba letu, během letu výkon vadne, nesmrdí, nehlučí. Mě baví se starat o motory, baví mě tankovat nádrž, žhavit a slyšet zvuk výkonnýho motoru, zvuková kulisa mi k tomu patří, sluch je jeden z vjemů a podílí se na zážitku... stačí se podívat na zprzněné Zlíny v aeroklubech co mají namontovaný tlumič výfuku a najednou to letadlo nemá šťávu a dokážete si představit závody aut bez řevu motorů a spáleného benzínu? Nejlepší je mít obojí a vybrat si podle nálady...
_________________ Když letadlo kouří, je to správně!
|
|
Nahoru |
|
|
FlyBear
|
Napsal: čtv 13.10.2011 9:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.6.2010 Příspěvky: 2313
|
Trošku bych si dovolil polemizovat s některými výhodami spalováku. Ty výhody tam sice jsou tak jak byly popsány zkušenými letci, ale já je teď mírně rozeberu z pohledu začátečníka, jako jsem já. Poznámka: bavíme se stále o padésátkové helině, v mém případě T-Rexx 600 elektro. Doba letu 8 minutPoužívám baterie Hyperion 6S/5Ah. Létam podle stopek na čas. Alarm mám nastaven na 7 minut - když zazní alarm, jdu na přistání. Jsou chvíle, kdy přistávám i bez alarmu, protože už toho prostě mám dost Pokud přistanu na alarm, tedy celkový letový čas od startu do vypnutí motoru činí něco málo nad 7 minut, tak je baterka vybitá na úroveň plus/minus 25%. Znovu ale zdůrazňuji, že toto je o letovém stylu začátečníka - visy, přesuny, osmičky, souvraty, jen tak polétání prostorem - to je ovšem totéž, co přibližně dvě sezony čeká asi každého začátečníka. -- V této oblasti je navíc doba letu spalováku již prakticky dána, nic moc se na tom nezlepší. Technologie baterek se ale rychle vyvíjí, přibývají dostupné baterie s vyšší kapacitou při zachování hmotnosti - takže doba letu na baterku se díky vývoji stále prodlužuje. Spálovák velmi rychle doženeme i v tomto parametru... Vadnoucí výkon v průběhu letuPoužívám baterie Hyperion 6S/5Ah. Létám zatím jen jako začátečník - viz výše. Létám na čas podle stopek, nečekám na pokles výkonu vybité baterie, to by ji stejně nesvědčilo. Po celou dobu letu jsem ještě nikdy nezaznamenal žádný pokles výkonu. Helina letí stále stejně na začátku i na konci letu před přistáním - občas to testuju tím, že zkusím prudké pohyby kolektivem -- Vtip je v tom, že se právě létá na čas a né na vybitých baterkách a hlavně se použijí kvalitní tvrdé baterie s plochou charakteristikou. Ty jsou sice daleko dražší než v ČR obvykle používané měkkoty z HC, ale pro helimaniaka furt daleko levnější než palivo do spalováku -- I zde jde vývoj kupředu a dodávají se baterie stále lepší. Traxxas například už nabízí packy, které se vejdou do autíčka a přitom mají kapacitu nad 10000 mAh! Není to sice zatím úplně ono, ale vývoj běží, takže i zde se již elektrika spalováku dost vyrovnává a brzy pravděpodobně předežene... Nutnost nabíjení na letištiAno, zde mají spalováky výhodu nespornou. Když už se podaří motor nastartovat a odladit na dané podmínky daného dne tak pak už většinou stačí mezi jednotlivými starty jen dolévat palivo. Částečně proti tomu mohu ale postavit fakt, že za ty prachy za palivo si maniak klidně může koupit více baterek a donést si jich dostatek nabitých, nebo, v případě intenzivnějšího létání, mohu místo mnoha baterek mít s sebou generátor a nabíjet pohodlně z něj. Jsou i heliny s velmi dobře vyřešeným systémem výměny baterie bez sundání kabiny. -- V tomto bodě - starost o další krámy, které s sebou tahám a starost o palivo (běžný benzán do generátoru) - tedy můžu i elektro pohon shodit dolů na úroveň spalováku, čímž se mu vyrovnám
|
|
Nahoru |
|
|
krtek2k
|
Napsal: čtv 13.10.2011 10:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.6.2008 Příspěvky: 4042 Bydliště: Děčín Obrázky: 0
|
Doba letu je od stylu, i se spalovákem vycemcám nádrž s 30nitrem za 5 minut. Čim víc nitra , tim víc se výkon blíží elektrice, a tim víc to žere.
Jo olej na sedačce je, nezapomeň že helina je celá umaštěná, a i když jí utřeš, všude se stejně nedostaneš a odtama to pak ukápne.
Slábne výkon baterií? To jsi asi nelítal s 600vku na 10-12S s dnešníma baterkama.
Dobíjím z nastartovaný fabie TDI už tři roky, a nikdy s tím problém nebyl. Vzhledem k tomu, že mám dvě baterky, tak nabíjím každou dvakrát. Dát víc jak 6startů za den s velkou helinou už nemám náladu. Prokládám to miniprotosem, a mám už toho pak dost.
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
|
|
Nahoru |
|
|
HynX
|
Napsal: čtv 13.10.2011 10:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 27.12.2008 Příspěvky: 605 Bydliště: Martin, Slovensko
|
Super, som rad, ze sa tu rozbehla krasna diskusia kladov/zaporov a realnych skusenosti. Pekne citanie, len tak dalej
_________________ Logo600SX • Spitfire Mk XVI (3D tlač) • Futaba 14SG
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: čtv 13.10.2011 10:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Mel jsem R50, R90 a Trexe 600N. Nikdy jsem se spalovakem nemel vetsi problem. Pred par lety bych urcite polemizoval a vyhodach a nevyhodach elektrika X spalovak. Dneska do mych heli jednoznacne elektrika. A pokud nekomu dneska vadne el. pohon ke konci letu, tak ma neco spatne. Lital jsem vzdycky znackove, drahe baterky. Pak jsem se nechal ukecat a poridil baterky z HK. Byla to chyba. Do letadla, proc ne. Ale do heli ( pokud uz clovek za to trochu taha ), tak tam zase pujdou znackovy. S dobrejma baterkama a dobre navrzenym pohonem se do posledni vteriny letu zadny pokles vykonu nekona, pokud po pristani v baterce zustane cca. 20% kapacity. Jedine co se da povazovat za nevyhodu je vyssi pocatecni investice do baterek, nabijece, zdroje atd. Tady se kazde setreni nakonec prodrazi.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Beep
|
Napsal: čtv 13.10.2011 13:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.5.2009 Příspěvky: 1035 Bydliště: Nelahozeves
|
Tak se musím spalováků zastat. Co se týče ekonomiky spalováku tak hlavní výhoda je minimální vstupní náklady na velkou heli (50 a výš) - žádná hovadská nabíječka +centrála, baterky atd. a druhá velká výhoda je že motor se prostříkne afturun olejem a vyndají se přijímačovky a heli takto hybernovaná vydrží prakticky libovolně dlouho zatímco baterky v elektrice jsou po dvou rocích KO. Ono totiž ty počty zastánců elektriky začnou rychle kulhat pokud nelítá člověk denně, pokud lítá jen o weekendech (a to ne o všech protože nejen heli živ je člověk) a jednou za čas v týdnu a má více helin tak koupit drahé baterky na můj počet startů by bylo silně neekonomické. Stejně tak stačí pročíst mojehobby jak elektrika je "bez udržby" výměna ložisek v motorech je velice časté téma, spec. Howking výpadek BEC v reglu a heli na sračku, nedávno bylo Howkingovo video s hořícíma baterkama (štěstí, že mu neblaflo auto) další "výhody", zlepšení fyzičky taháním trakčních baterek nebo el. centrály nebo nechat blafat auto. Pokud se spalovák dobře seřídí s teploměrem a leje se do něj značkové palivo s nitrátem které má zaručené stále stejné složení, dá se motor OS Max nebo Align, pořádný výfuk a svíčka tak se jen tankuje a lítá, na jaře se tři zuby na jehle povolí a na podzim utáhnou. Další výhodou je konstantní výkon motoru po celou dobu letu (není závislí na kondici baterie). Není třeba hlídat čas aby se nezničili baterky, nádrž je vidět a v nejhorším to skončí autorotací. A samozřejmně rána, zničená nádrž po ráně je za pakatel proti zničenejm baterkám. Mám také el. heli ale nejsem tak jednoznačně ze všeho nadšený, u mně elektrika končí max velikostí Trex 550 pak už jen spalovák, nikomu to necpu a mně to tak vyhovuje.
_________________ Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla
|
|
Nahoru |
|
|
saint21
|
Napsal: čtv 13.10.2011 21:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2011 Příspěvky: 920 Bydliště: Brno
|
Věčné téma elektrika vs. nitro . Každé má něco. Elektrika je čistá, rychlá a z jedné stránky nezáživná aspoň pro mě, ale lítám ji rád a učím se na ni. Pak se, ale těším, až vezmu 600 načerpám palivo, nažhavím, nastartuji a ono to žije. Zvednu do vzduchu a mám s toho úplně jiný pocit jako s elektriky. Každé má něco a nikdo ti tady neřekne co je nejlepší a nebo možná řekne, ale zase jen podle sebe. Každý je zastánce toho svého a nakonec se stejně budeš muset rozhodnout ty sám. Já jsem začal a stále lítám s elektrikou, ale vzal jsem si i nitro abych měl změnu a jsem za to vděčný. P.S. 600 mám doma skoro v obýváku a ze smradem a olejem nemám problém a dokonce ani přítelkyně. Asi jde jen o to, jestli to očistíš nebo necháš jak jsi dolítal. Já vím elektrika to nedělá
_________________ T-Rex 600E Pro Spirit, T-Rex 600N AR7200BX, UH-60 (T-Rex 500) DX9 Carbon Cub SS, Traxxas Summit
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|