Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 17:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 5977
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj zdejší heli-guru,

Jak poznám (bez rozebírání a vyjímání hřídelí), že mám rovnou příčnou hřídel hlavního rotoru a vrtulky?
Jde mi o situaci, kdy např. po havárii mám ohnutou hlavní hřídel nebo hřídel vrtulky. Toto poznám jakmile zatočím hřídelí. Mám po havárii podezření, že by mohly být hnuté i ty příčné. Dá se to nějak poznat zvenku, bez jejich demontáže?

A podružná otázka: Ohnuté příčné hřídele (hlavního rotoru a vrtulky) - jak se projeví za letu? Jak moc to vadí?
Tipuju, že se to projeví vibracemi - těžiště se dostane mimo osu. A něco dalšího?

Díky za tipy a nápady!

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 18:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2008
Příspěvky: 1649
Bydliště: Kralupy n.vlt
Obrázky: 13
Odšroubovat listy a imbusem točit-utahovat šroub příčné hřídele.Protáčet jí.Pokud je ohnutá budou se gripy vlnit,ohýbat.Když bude ohnutá jen nepatrně,tak je možné že to ani tak neodhalíš.Spolehlivě to ale poznáš až budeš ladit stopu listů.Naladíš a za chvíli to bude jinak.
Když je ohnutá hřídel vrtulky,projevuje se to většinou velkými vibracemi ocasu.A příčnou na vrtulce jsem zatím nikde neviděl.Možná myslíš ohnutý grip.To samé.Vibrace.

_________________
T8FG-maxiRicco,Trex 450,550,LA SNIPER II,f3k Thowt,E revo,SUMMIT
http://dagx.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 18:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6319
Bydliště: Dubai, UAE
I pricna na vrtulce existuje. Nektere heliny maji stejny system jako u rotoru. Take tam jsou tlumici gumy.
Treba Logo 700Xtreme, nektere Gobliny atd.
Na vrtulce to poznas ( treba nejak ohnuty kamen, krive vyvrtana dira pro hridelku ) ze listy nebezi ve stope. Stejne tak na rotoru. S ohnutou pricnou hrideli nikdy nedoladis stopu listu. Jinak vetsi ohnuti poznas zpusobem co tu byl popsan. Tocenim hridele za sroub.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 19:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 5977
Bydliště: Písek, ČR
Díky za tipy a rychlou odezvu. Ono to samosebou jde odmontovat (mezitím jsemtu vrtulkovou vymontoval a zjistil, že je O.K). Ale mnohdy existuí specielní triky (třeba co píšete výše), o kterých nevím a jejich použití funguje jako kouzlo.

Tou příčnou hřídelí vrtulky jsem myslel toto (omlouvám se, asi jsem použil nevhodnou terminologii):
Příloha:
Příčná hřídel vrtulky.jpg
Příčná hřídel vrtulky.jpg [ 8.45 KiB | Zobrazeno 1011 krát ]

(Je to 450L Dominator)

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 19:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2008
Příspěvky: 1649
Bydliště: Kralupy n.vlt
Obrázky: 13
Tomuhle já říkám kámen vrtulky.Když je to komplet sestavené i s držáky vrtulkových listů a každou rukou chytíš jeden,dá se krouživým pohybem,který bych přirovnal ke "skákání přes švihadlo" odhalit že je to ohnutý.

_________________
T8FG-maxiRicco,Trex 450,550,LA SNIPER II,f3k Thowt,E revo,SUMMIT
http://dagx.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rovnost příčných hřídelí
PříspěvekNapsal: čtv 16.04.2015 8:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6319
Bydliště: Dubai, UAE
Ano, toto se v helinarskem jazyku nazyva kamen vrtulky. Nejcastejsi zavada je krive vyvrtana dira pro hridel. Setkal jsem se s tim uz hodnekrat.
Ohnout se mi to podarilo jen na malych heli (450), u vetsich se mi to nestalo. A jak pise Dagx, kontrola je jednoducha. Unasece do prstu a prostredkem tocit. Pokud to smajda, je to jasne.

Jeste pro info o cem jsem psal vyse. Nekdy je vrtulka konstruovana stejne jako rotorova hlava i s tlumicimi gumami a klasickou pricnou hrideli. Potom vypada kamen napr. takto :
Příloha:
H0325-S-1.jpg
H0325-S-1.jpg [ 107.74 KiB | Zobrazeno 770 krát ]

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz