Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 12:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.1.2010
Příspěvky: 861
Bydliště: Partizanske
Obrázky: 6
Ja si myslim, ze sa veci rozumies a uz je len na tebe kolko casu budes zabehu venovat. Obecne plati ze cim pomalsi zabeh tak tym lepsie vysledky - aspon ja si to mysim.
Ten zabeh co som popisal, tak to bol asi jeden z najrychlejsich zabehov aky som kedy zaregistroval. On ten chlap, co to takto zabiehal, tak vlastne uz na tretiu nadrz vpodstate lietal ako so zabehnutym motorom. Zabiehal na palivo uz z nitrom asi 20%, mozno aj viac. Normal myslel krivku plynu.
Mnozstvo nitra je dobre dat podla doporucenia vyrobcu. Cim menej nitra, tym horsie chladenie motora. Ricin na zaciatku nie je zla vec, ale nemusi byt.

_________________
Gaui 100,Rex 450,Prôtos 500,Frenzy TZ 50,Logo 600SE,FX18 DSM2,JR 9 DSM2,
MAX,Rival,BN-2 Islander


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 12:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
sgames píše:
samozrejmne mi do toho nic neni a cetl jsem to jen ze zajmavosti, ale kurec jak to tak ctu, tak si rikam ze ZLATE ELEKTRO.

takove procedury jen se zabehem.. to bych nedal.

Když si koupiš nové auto, tak ho taky hned nehoníš na 5000 ot/min a po dálnici 200 km/h a víc. :wink:
Zaběhneš jednou a poctivě a pak Ti motor dlouho slouží a už jen do něj leješ palivo. Pokud to odflákneš, tak řešíš furt nějaké problémy a nejezdíš, resp. nelétáš.

Jinak i v elektrice bylo něco "jako" záběh. U LiPol to tolik neplatí, ale kdysi se NiCd články taky musely formovat (dokonce i 20 až 50 cyklů) i když s tím to srovnávat nelze.

A já taky nikoho nepřemlouvám aby se dal na spalováky. Někomu to voní a vzrušuje ho to, jinému neříká nic a pak vidí jen ty nedostatky. Ale i elektrika má své neduhy a kdybychom otevřeli debatu na toto téma, tak by tu byla z toho zbytečná mela. Elektrika má i spoustu výhod, to nepopírám. Přesto je to tak jako s tureckou a instantní kávou. Kdo má rád turka, ten ho pije přes všechny racionální argumenty vyznavačů instatní a filtrované kávy. Já mam rád kávu instantní, ale motory spalovací :wink: Jen když to řve, ječí, rachotí, čoudí, smradí, mastí - to je pro mne ten pravý adrenalin :lol: pro mé uši rajská hudba, pro můj nos opojná vůně paliva a dýmu a krém na ruce :lol: To nepochopíš :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 02.10.2013 12:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 12:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
shake13 píše:
Ja si myslim, ze sa veci rozumies a uz je len na tebe kolko casu budes zabehu venovat.
...
Mnozstvo nitra je dobre dat podla doporucenia vyrobcu. Cim menej nitra, tym horsie chladenie motora. Ricin na zaciatku nie je zla vec, ale nemusi byt.

Tak vidíš, že celkom nie. Ja som si myslel, že viac nitra naopak tú teplotu zvyšuje. :o

Naozaj je to tak? 8O :?:

Lebo ja som teraz v lete naháňal jednu dvaapolku (MVVS 2,5GRR v lietadle) do 25 tisíc otáčok (vrtuľa 7/3") a dával som palivo Tornado s 10% aj Rapicon s 15% nitra. Toto síce s heli nesúvisí, ale spomínam to, lebo som mal pocit, že ten motor sa skôr prehrieval. Nakoniec som mu musel ubrať kompresiu (pridať podložku pod hlavu), lebo pálil teplé sviečky za letu (po dvoch-troch minútach chodu) a nakoniec dobre behal iba na stredné (čo je normálne pri takom malom motore nepredstaviteľné). Motor je 25 rokov starý (ale nebol vôbec používaný, do tohto leta ani len zabehaný) a určite vtedy nebol od výroby nastavený na nitrované palivo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 13:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.6.2008
Příspěvky: 4042
Bydliště: Děčín
Obrázky: 0
Podle mě heli motor na stojanu s vrtulí .... poloblbost
jednak ten motor na vrtuli není připraven , budeš muset zaimprovizovat aby ti tam držela.
ricín vůbec....
normálně v helině a přesně tak jak to psal madbox = když uhlídáš teplotu, nemůžeš nic zkazit

_________________
Frsky X10S Carbon
Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 13:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Proč poloblbost ? Proč ne ricin? Jaké jsou Tvé osobní zkušenosti se zabíháním helimotorů s vrtulí? Já netvrdím, že zabíhat motor přímo v heli je blbost, ( taky jsem tak zaběhnul hodně motorů a není s tím problém ) ale rád bych věděl, co je špatně na zabíhání s vrtulí když je to poloblbost.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 13:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
krtek2k píše:
...ten motor na vrtuli není připraven, budeš muset zaimprovizovat aby ti tam držela.

Mám soustruh. Vytočit vhodný unašeč pro vrtuli je pro mne naprosto triviální věc. :D Čili v mém případě budu improvizovat vcelku profesionálně. :lol: Nic proti tomu, ale rozhodně je to pro mne snazší než přidělávat na hlavu rotoru místo listů floorbalové balónky :wink:
Citace:
ricín vůbec....
normálně v helině a přesně tak jak to psal madbox = když uhlídáš teplotu, nemůžeš nic zkazit

Netvrdím, že ne.
Ale taky si myslím, že i tím ricínem se taky nedá nic zkazit, zvlášť při záběhu. To spíš se syntetikou. Ricín vadí, když ho necháš v motoru přes zimu (ne-li několik zim) zaschnout - to je pak trochu problém. Taky jeho dlouhodobé působení může vyvolávat lehkou korozi ocelových dílů (ale to produkty rozkladu nitrometanu taky, ty jsou v tomhle ohledu ještě mnohem agresivnější). :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 13:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.6.2008
Příspěvky: 4042
Bydliště: Děčín
Obrázky: 0
s vrtulí jsem to zkoušel , moje improvizace bez soustruhu nedopadla dobře , nakonec jsem byl nucen to zaběhnout v heli , a zjistil jsem že celý pokus na stojanu byl zbytečný.
i s ricinem jsem to zkoušel
ricin to celý oblemcá , když z toho lítaly kapičky na novou vyleštěnou hatorku , tak se na ní nějak zažraly vpálily , bo co já vím, vyleštěná hatorka už to pak nikdy nebyla.
najdi mi jedinej řádek od výrobce heli motorů, kde doporučuje ricin

_________________
Frsky X10S Carbon
Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 14:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.6.2008
Příspěvky: 4042
Bydliště: Děčín
Obrázky: 0
Samozřejmě nikomu nic nevymlouvám , lidi mají rádi komplikovanější cesty.
Zaběhni si to jak chceš.

_________________
Frsky X10S Carbon
Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 14:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
krtek2k píše:
...moje improvizace bez soustruhu nedopadla dobře...

To se ani nedivím :)
krtek2k píše:
ricin to celý oblemcá...

Zabíhacímu stojanu to pochopitelně nevadí. :lol:
Ale slyším prvně, že právě ricínový olej je tou agresivní leptavou složkou paliva. :o Podle mne povrchovce škodí spíš metyl a nitro. Ricín se může zažrat do nedostatečně nalakovaných porézních materiálů, ale takové na vrtulníku nikde nevidím. :roll:
krtek2k píše:
najdi mi jedinej řádek od výrobce heli motorů, kde doporučuje ricin

Už jsem to trochu výše citoval, tady máš přímo PrintScreen příslušné části návodu (celý si ho můžeš ztáhnout tady http://www.thundertiger.com/product/9604.html v sekci Download):
Příloha:
Thunder_Tiger-Fuel.gif
Thunder_Tiger-Fuel.gif
[ 31.13 KiB | Zobrazeno 1715 krát ]


A pokud správně rozumím té zvýrazněné větě a následnému textu, tak to chápu jedině tak, že ten ricín (castor oil) přímo doporučují. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 17:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.1.2010
Příspěvky: 861
Bydliště: Partizanske
Obrázky: 6
VTjr píše:
...
Tak vidíš, že celkom nie. Ja som si myslel, že viac nitra naopak tú teplotu zvyšuje. :o

Naozaj je to tak? 8O :?:

Lebo ja som teraz v lete naháňal jednu dvaapolku (MVVS 2,5GRR v lietadle) do 25 tisíc otáčok (vrtuľa 7/3") a dával som palivo Tornado s 10% aj Rapicon s 15% nitra. Toto síce s heli nesúvisí, ale spomínam to, lebo som mal pocit, že ten motor sa skôr prehrieval. Nakoniec som mu musel ubrať kompresiu (pridať podložku pod hlavu), lebo pálil teplé sviečky za letu (po dvoch-troch minútach chodu) a nakoniec dobre behal iba na stredné (čo je normálne pri takom malom motore nepredstaviteľné). Motor je 25 rokov starý (ale nebol vôbec používaný, do tohto leta ani len zabehaný) a určite vtedy nebol od výroby nastavený na nitrované palivo.


Je to naozaj tak ako som napisal. To ze sa ti motor s pridavanim nitra stale viac zahrieval, bolo tym, ze mal vysoku kompresiu - teda na nitro nebol urceny. Tym ze si dal podlozku si dosiahol potrebne znizenie kompresie - teda si motor upravil na nitro. Preto som pisal ze je potrebne dat nitro v len v tom mnostve, ktore doporucuje vyrobca. Stare MVVS-ky na nitro neboli stavane.

Zabiehanie na stojane: V starej odbornej literature sa pisalo, ze motor je najlepsie zabiehat v tom prostredi (modeli), v ktorom bude pracovat. Chladenie vzduchom chladeneho motora je totiz zavisle od prostredia (kryt motora atd) v ktorom sa nachadza. Vznika pritom urcita specificka tepelna deformacia valca. No a zabiehanim sa valec aj piest prisposobi tejto deformacii.

Ricin je v podstate lepsie mazivo ako syntetika. Ma len jednu zlu vlastnost - ked sa model zaser.. ricinom, tak ho neocisti ani .... :)

_________________
Gaui 100,Rex 450,Prôtos 500,Frenzy TZ 50,Logo 600SE,FX18 DSM2,JR 9 DSM2,
MAX,Rival,BN-2 Islander


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 19:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
shake13 píše:
Je to naozaj tak ako som napisal. To ze sa ti motor s pridavanim nitra stale viac zahrieval, bolo tym, ze mal vysoku kompresiu - teda na nitro nebol urceny. Tym ze si dal podlozku si dosiahol potrebne znizenie kompresie - teda si motor upravil na nitro. Preto som pisal ze je potrebne dat nitro v len v tom mnostve, ktore doporucuje vyrobca. Stare MVVS-ky na nitro neboli stavane.

Iste že neboli. Bol som si toho vedomý, len som si myslel, že 10% tomu nebude vadiť. Problém bol v tom, že rezonančný výfuk vyžadoval oveľa ľahšiu vrtuľu než som pôvodne predpokladal. Však 7/4" sme kedysi bežne dávali na jedenapolky. A tak to síce s ňou a aj so 7/3" šlapalo perfektne, ale v takom režime som ešte nikdy žiaden motor neprevádzkoval. Takže pálenie sviečky nielen kvôli nitru ale aj kvôli tým otáčkam - potom som sa dozvedel, že v takých režimoch sa dávajú stredné, ba dokonca aj studené sviečky a aj tie sa často menia.

Ale to čo píšeš o vplyve nitra je trochu proti fyzike a chémii. Lebo pridávanie nitra má význam v tom, že sa zmenšuje potrebné množstvo vzduchu na horenie (nitrometan je okysličovadlo) a tepelný výkon naopak rastie pri nezmenenom množstve zmesi. Ako inak by mohol rásť výkon mechanický? Lenže pravda je aj to, že tým, že je viac paliva a menej vzduchu, ktoré sa musí odparovať a odoberať viac skupenského tepla, tým sa to zase viac chladí. Som presvedčený, že za určitých podmienok (napr tá správna kompresia) to práve vyváži prírastok tepelného výkonu. Pokiaľ je ale priveľká kompresia, tak samozrejme sa to bude prehrievať.
Inak nitrometan je pozoruhodný aj tým, že sa dokáže rozkladať nie jednou ale až 4 rozdielnymi chemickými reakciami. Od takých v ktorých horí a spotrebovává kyslík až po také, kde naopak kyslík uvoľnuje a podporuje tým horenie metanolu, zatiaľ čo ten dokáže buď dokonale horieť (výsledkom čoho je CO2 a H2O) alebo čiastočne nedokonale (kde v spalinách pribúda podiel CO na úkor CO2). Nedokonalé horenie však produkuje menej tepla a taký režim je teda nestabilný (uťahovanie motora na chudobnú zmes). Tým sa vysvetľuje to, že motor na nitrované palivo beží omnoho stabilnejšie a je menej chúlostivý na výkyvy v bohatosti zmesi. Bude bezať plynule v takom rozsahu bohatosti, kde by už na čisto metanolové palivo dávno buď zhasol (pri chudobnej sa utiahol) alebo začal tarokovať (pri bohatej).
Nuž poštelujeme a uvidíme :wink:
shake13 píše:
Zabiehanie na stojane: V starej odbornej literature sa pisalo, ze motor je najlepsie zabiehat v tom prostredi (modeli), v ktorom bude pracovat. Chladenie vzduchom chladeneho motora je totiz zavisle od prostredia (kryt motora atd) v ktorom sa nachadza. Vznika pritom urcita specificka tepelna deformacia valca. No a zabiehanim sa valec aj piest prisposobi tejto deformacii.

Toto by som až tak nedramatizoval. :) V inej starej odbornej literatúre zase radia, aby bol pri zábehu motor čo najlepšie chladený a aby všetky časti boli ľahko prístupné - čiže na doske. Osobne si myslím, že tie rozdiely v deformácii sú také minimálne, že pre bežné použitie nemá význam sa tým zaoberať. Rozhodne to nie je dostatočný dôvod na to aby sa zabiehalo v modeli.
Navyše výhodou dosky je to, že si môžem s karburátorom robiť čo chcem a nemusím brať pritom ohľad na zvyšnú mechaniku vrtulníka. Taktiež tá letecká vrtuľa okrem toho, že dobre chladí predstavuje aj určitú momentovú záťaž, takže sa motor ani pri celkom otvorenej klapke príliš nerozbehne = môže tam ísť viac zmesi a viac sa to chladí ako keď je nútený sa točiť na voľnobeh.
Citace:
Ricin je v podstate lepsie mazivo ako syntetika. Ma len jednu zlu vlastnost - ked sa model zaser.. ricinom, tak ho neocisti ani .... :)

Určite je lepšie. A hlavne lepšie chladí. Ale čistiť sa musí hneď, nesmie sa nechať zaschnúť. :!:
Čiže na letisko brať fľašu s liehom alebo okenou a handru a hneď po dolietaní umýť. A ešte aj fľašku s jarovou vodou na záver. Robím to tak odjakživa a modely sú čisté. :)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 19:56 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.8.2005
Příspěvky: 2351
Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zkus helinu půl roku provozovat na ricin, pak si povíe jak hezky bude umytá a čistá. Vsadím se že na výfuku a dokonce i na hlavě bude zapečený ricin a zbytek heliny bude zablitý a kuláky zatuhlé.

_________________
Raptor E700 (MSH Brain)
MiniProtos (miniVbar 5.2)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 23:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.1.2010
Příspěvky: 861
Bydliště: Partizanske
Obrázky: 6
VTjr píše:
Ale to čo píšeš o vplyve nitra je trochu proti fyzike a chémii. Lebo pridávanie nitra má význam v tom, že sa zmenšuje potrebné množstvo vzduchu na horenie (nitrometan je okysličovadlo) a tepelný výkon naopak rastie pri nezmenenom množstve zmesi. Ako inak by mohol rásť výkon mechanický? Lenže pravda je aj to, že tým, že je viac paliva a menej vzduchu, ktoré sa musí odparovať a odoberať viac skupenského tepla, tým sa to zase viac chladí. Som presvedčený, že za určitých podmienok (napr tá správna kompresia) to práve vyváži prírastok tepelného výkonu. Pokiaľ je ale priveľká kompresia, tak samozrejme sa to bude prehrievať.

Tak nejak to bude ako pises - nitro je taky div chemie a fyziky, ale funguje :)

_________________
Gaui 100,Rex 450,Prôtos 500,Frenzy TZ 50,Logo 600SE,FX18 DSM2,JR 9 DSM2,
MAX,Rival,BN-2 Islander


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 03.10.2013 8:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Mad_Box píše:
Zkus helinu půl roku provozovat na ricin, pak si povíe jak hezky bude umytá a čistá. Vsadím se že na výfuku a dokonce i na hlavě bude zapečený ricin a zbytek heliny bude zablitý a kuláky zatuhlé.

Však já taky nikde netvrdím, že se to musí dál provozovat na palivo s ricínem. :wink:
Myslím si, že celé vlákno je o zabíhání motoru a pro ten režim bude asi ten ricín jako mazivo a chladivo lepší, pak může přijít palivo se směsí ricínu a syntetiky nebo i s čistou syntetikou. :)
I proto možná bude lepší to zabíhání na stojanu - nezasereš si model. Už jenom tím, že v záběhu se toho oleje do paliva musí dát víc (ať už je to ricín či syntetika).

Jinak na otázku, co jsem chtěl slyšet, odpovím takhle.
Chtěl jsem zjistit, zda někdo zabíhá heli motory na stojanu a jaké s tím má zkušenosti. Našel se sice jen jeden, Troll, ale zkušenosti má s tím dobré. To mi stačí, protože popravdě jsem byl od začátku více-méně rozhodnut, že aspoň tu první fázi záběhu udělám na stojanu. :)

Tak to zkusím a případně pak zveřejním své zkušenosti. 8)

Tím bych tuto debatu asi i uzavřel, protože už k tomu tématu asi není co říct a diskuse pak už může jen zabíhat na vedlejší kolej. Věci kolem nitra, ricínu/syntetiky jsou taky důležité a zajímavé, ale o tom tu už byla spousta vláken, stačí si je prostudovat, případně založit vlákno nové (s rizikem, že bude sloučeno s nějakým starším :wink: ).

Howgh!

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 03.10.2013 10:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
http://vitocz.net/motory/zabihani.htm


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz