Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 16:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Chci se zeptat odborníků helinářů.

Mám zatím ještě nedokončený Raptor 30, motor je tam Thunder Tiger .39 - zcela nový.

Nevím ale jak se to zabíhá.

Jeden mi takhle radil, abych ho nechal vrčet na volnoběh přímo ve vrtulníku bez listů hlavního rotoru a pak druhou a třetí nádrž na mírně zvýšený volnoběh.

No popravdě se mi to moc nelíbí. Nikdy bych motor pro letadlo takhle nezabíhal. S motory (ale pro modely letadel-plošníků) mám hodně zkušeností a vím, že volnoběh není ten správný režim pro záběh. Správně to mají být v první fázi střední otáčky na bohatou směs, ale s maximálně otevřeným šoupátkem karburátoru - aby se to dobře chladilo a mazalo pak postupně bohatost snižovat a otáčky nejprve dočasně pak i trvale přidávat.
Většinou zabíhám tak na 4 nádrže, každá tak na 20 minut, v posledních už musí být motor schopen trvale držet vysoké otáčky.

Jestli tedy by opravdu nebylo lepší motor natočit s normální leteckou vrtulí na stativu, kde zabíhám motory pro letadla?

Nebo je ten helinový motor natolik specifický (má píst s kroužkem a vložku bez výrazné kuželovitosti), že i ten záběh se může dělat jinak?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 16:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.2.2011
Příspěvky: 1186
Bydliště: Šurany
Obrázky: 7
Je uplne jedno ci ho zabiehas v heli alebo vo zveraku s vrtulou. Prve cca 2 nadrze na volnobeh a potom aspon 4 nadrze na stredne otacky potom do vzduchu ale len presuny a vysenie a hlavne na velmi bohatu zmes. Stale kontrolovat teplotu ktora by mala byt do 80st. Takto vylietat cca galon.
Potom mozes zacat ochudobnovat zmes ale stale kontroluj teplotu aby nepresiahla 90st.
A najlepsie je prvy galon s ricinovym olejom miesto syntetiky ale neni to nutnost.
A ked uz zacnes krmit nitrom tak po kazdom lietani treba after-run olej lebo po sezone mas hrdzave loziska. Ja po kazdom lietani zhodim zadny kryt motora a motor preplachnem WD40.

_________________
T-Rex600E@Spirit T-Rex600N@Spirit T-Rex450@Spirit RaptorG4E720@Spirit Chase360@Spirit


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 17:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
IgorGSM píše:
Je uplne jedno ci ho zabiehas v heli alebo vo zveraku s vrtulou. Prve cca 2 nadrze na volnobeh a potom aspon 4 nadrze na stredne otacky potom do vzduchu ale len presuny a vysenie a hlavne na velmi bohatu zmes. Stale kontrolovat teplotu ktora by mala byt do 80st. Takto vylietat cca galon. ...

Tak celkom jedno to nie je, pretože pri chode s leteckou vrtuľou ho jednak ňou zaťažím a pritom mám zabezpečené spoľahlivé chladenie. No ale voľnobeh predsa znamená síce malé otáčky a výkon, lenže aj málo paliva do motora a tým aj oleja. Ale toho motor práve pri zábehu potrebuje mať viac, hlavne preto aby sa lepšie chladil a mazal. S ricínom súhlasím, takisto s tým, že pri zábehu nitrovať nemá zmysel (aj keď sa nájde veľa takých, čo budú tvrdiť, že ho tam treba dávať od začiatku, aby si akože zvykol :) ).
Ale ešte otázka. Ako mám kontrolovať tú teplotu? Na doske na zemi prosím, ale vo vzduchu keď nemám telemetriu? Je to podmienka?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 01.10.2013 17:34, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 17:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2938
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Poslední heli motory jsem zabíhal ve stojanu s vrtulí.Myslím, že tohle je nejlepší způsob. V heli to sice zaběhnout jde,( taky jsem to tak dělával) ale ten motor nejde přiměřeně zatížit a daleko hůře se chladí. Dobrým řešením je dát místo listů takové děravé plastové míčky na tyčku. Zatíží se to a přitom to neletí .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 17:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Troll píše:
Poslední heli motory jsem zabíhal ve stojanu s vrtulí. Myslím, že tohle je nejlepší způsob.
...místo listů takové děravé plastové míčky...

Takže Ty mi radíš zabíhat stejně jako letecké motory. :wink:
Asi jsi měl na mysli floorbalové míčky. Ale když zabíhat na desce, tak je to vlastně bezpředmětné.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 18:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.2.2011
Příspěvky: 1186
Bydliště: Šurany
Obrázky: 7
Ale ked tak rozmyslam tak k Thunder Tiger motoru mas manual a v nom mas presny postup ako zabiehat.

_________________
T-Rex600E@Spirit T-Rex600N@Spirit T-Rex450@Spirit RaptorG4E720@Spirit Chase360@Spirit


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 18:29 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.8.2005
Příspěvky: 2376
Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Helimotory se chladí převážně palivem. Nejsem si stoprocentně jist ale mám pocit že ten motor má kroužek, takže záběh není zas až tak kritický jako třeba u ABC, kde hrozí poškození ojnice. Obvykle jsem zabíhal jedna nádrž bez listů chvilku na volnoběh pak obohatit a trochu přidat a postupně zvyšovat otáčky (do rozumné meze). Druhá nádrž už s ilastama hoodně otevřená jehla a jen viset a pak další nádrže postupně zavírat a rozlétávat.
Samozřejmě kontrolovat teplotu.

_________________
Raptor E700 (MSH Brain)
MiniProtos (miniVbar 5.2)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 20:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
IgorGSM píše:
Ale ked tak rozmyslam tak k Thunder Tiger motoru mas manual a v nom mas presny postup ako zabiehat.

Práve že nie, lebo vrtulník som kúpil z druhej ruky nedokompletovaný (kompletné šasi s motorom), evidentne nové nepoužité, ale viacero dielcov si ešte k tomu budem musieť pozháňať (v podstate bižultériu, nejaké tiahla, koncovky guľových čapov, kabínu s držiakom, a pod). Papiere som k tomu nedostal žiadne. Ale neskôr som si k vrtulníku manuál stiahol, k motoru tiež, ale o zábehu tam toho veľa nepíšu. Jeden odstavec:
BREAK-IN/RUN-IN
Because Thunder Tiger engines are precision-made from quality materials and is a ringed engine, prolonged break-in is not required.
But, when it is new, the engine must be run in a rich condition for at least 6 tanks of fuel to allow for proper break-in. It is important to make sure the engine does not overheat at anytime. Also, it is critical that the engine be run in an area free from excessive dirt and sand.

Tak to je také obligátne tvrdenie čínskeho výrobcu, že motor je vyrobený tak kvalitne, že zábeh vlastne ani nepotrebuje, ale v ďalšej vete hneď tvrdia, že 6 nádrží ho vlastne zabiehať treba :lol: Ale ako pritom vlastne postupovať v návode nepíšu :mrgreen:
Z vlastných skúseností viem, že taký motor, ktorý nepotrebuje zábeh, neexistuje, iba ak by ho zabiehal sám výrobca, čo sotva, lebo si to nemôže z kapacitných dôvodov dovoliť. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 20:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Mad_Box píše:
Helimotory se chladí převážně palivem. Nejsem si stoprocentně jist ale mám pocit že ten motor má kroužek, takže záběh není zas až tak kritický jako třeba u ABC, kde hrozí poškození ojnice. Obvykle jsem zabíhal jedna nádrž bez listů chvilku na volnoběh pak obohatit a trochu přidat a postupně zvyšovat otáčky (do rozumné meze). Druhá nádrž už s listama hoodně otevřená jehla a jen viset a pak další nádrže postupně zavírat a rozlétávat.
Samozřejmě kontrolovat teplotu.

Má kroužek, to je pravda (nakonec jsem to přece sám napsal už v úvodu).
A palivem se chladí všechny motory (samozřejmě nejen ním ale i proudícím vzduchem), zejména olej (ricín) dobře odvádí teplo, proto se při záběhu dává bohatá směs a víc oleje (a to nejen kvůli lepšímu mazání). Jak pokračuje záběh, tak klesá tření a tím i zahřívání motoru, tak se může oleje trochu ubrat, to je normální postup.
Ale v podstatě mi radíš to samé jako jsem psal v úvodu.

Má otázka však nebyla ve smyslu zabíhat ano nebo ne (v tom mám jasno, zabíhat se musí), ale jak přitom postupovat? Tedy ve vrťasu bez listů nebo s motorem namontovaném na zabíhacím stojanu s běžnou leteckou vrtulí. :?:

A teď už mám dva protichůdné názory a jsem zase tam, kde jsem byl :lol:

Kontrolovat teplotu? Ale jak? Telemetrie?

A je opravdu visení dobrý režim na pokračující záběh? Pokud vím, tak zrovna při visení jsou podmínky chlazení motoru horší, než při dopředném letu. :?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 21:22 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.8.2005
Příspěvky: 2376
Bydliště: Dvůr Králové n.L.
A co bys chtěl slyšet? Každý na to má jinou proceduru. Jediná správná neexistuje a každý ti zde bude psát tu svou.
Jinak u heliny je totálně jedno jestli letíš nebo visíš, fuk od ventilátoru je dostatečný pro částečné chlazení. Ovlivníš max. teplotu výfuku který se ale chladí už rotorem. Ale i tak tohle vše je prostě nedostatečný, a je nutno dost chladit palivem. Z tvého příspěvku v úvodu mi připadlo že s helimotory moc zkušeností nemáš (pokud ano tak se omlouvám). Jakmile ten motor přivřeš aby šel v optimu tak je do minuty po něm.

_________________
Raptor E700 (MSH Brain)
MiniProtos (miniVbar 5.2)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 21:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
A stiahol som si práve teraz manuál k Red Line motorom a tam píšu zase šalamúnsky:
Příloha:
RedLine_Break-in_Run-in_procedure.gif
RedLine_Break-in_Run-in_procedure.gif [ 20.13 KiB | Zobrazeno 1322 krát ]

Zabiehať ani netreba ale v podstate treba a to buď v modeli alebo na doske. :roll: Môžem si vybrať. :? :lol:

Mňa však zaujímalo čo je lepšie, ale vidím, že asi nedostanem jednoznačnú odpoveď.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 01.10.2013 21:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 21:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Mad_Box píše:
A co bys chtěl slyšet? Každý na to má jinou proceduru. Jediná správná neexistuje a každý ti zde bude psát tu svou...

Myslel jsem, že panuje nejaká koncensuální metóda, prostě že panuje nejaký zavedený názor, že takhle je to nejlepší.
Mad_Box píše:
Z tvého příspěvku v úvodu mi připadlo že s helimotory moc zkušeností nemáš (pokud ano tak se omlouvám). Jakmile ten motor přivřeš aby šel v optimu tak je do minuty po něm.

No, s motory všeobecně mám a dost, ale s helinovými nemám a vůbec se s tím netajím. Kdybych měl tak nezakládám tohle vlákno. :wink:

Tak ale kdy se už pak může přivřít? Po kolika hodinách provozu?

Jinak podle toho, co jsi napsal o tom optimu, vyvozuji pro sebe závěr, že asi ta deska s leteckou vrtulí bude pro záběh bezpečnější a asi se i dřív motor dostane do optimálně zaběhnutého stavu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.10.2013 22:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.1.2010
Příspěvky: 879
Bydliště: Partizanske
Obrázky: 6
VTjr píše:
Správně to mají být v první fázi střední otáčky na bohatou směs, ale s maximálně otevřeným šoupátkem karburátoru - aby se to dobře chladilo a mazalo pak postupně bohatost snižovat a otáčky nejprve dočasně pak i trvale přidávat.
Většinou zabíhám tak na 4 nádrže, každá tak na 20 minut, v posledních už musí být motor schopen trvale držet vysoké otáčky.

Takto je najcastejsie popisovany postup zabiehania leteckeho motora a teda aj heli motora s tym, ze ak sa jedna o heli mtor, tak s tymi vysokymi otackami trocha opatrnejsie - lepsie je hovorit o pravidelnych otackach s kontrolou teploty a velmi bohatou zmesou. Ak chces teplomer na kontrolu max. dosiahnutej teploty za letu a na meranie okamzitej teploty, da sa pouzit na heli teplomer pouzivany automodelarmi:
http://www.svetmodelov.sk/rc-modely/spa ... otory.html

No a co sa tyka dlzky zabehu, tak takto popisal zabeh jeden kolega, ktory sa s tym vobec nejak nemaznal:

Prvú nádrž som naštartoval bez listov, pre istotu, motor naskočil hneď, za tri minúty som namontoval listy a šlo sa do vzduchu. Visieť asi 30-60 sekúnd, pristáť na 10-20, stále dookola, neskôr aj trochu jemne poletovať. To celé na normál, takmer dve nádrže. Pri pristátí som niekedy meral teplotu, vždy smiešnych 45-55 stupňov. Ku koncu druhej nádrže som si všimol že zvuk motora sa zmenil, išlo to krajšie, tak som skúšal stúpanie na plný plyn, a sledoval dym. Na chvíľu som prepol aj na V-krivku a spravil pár piroflipov. Tretiu nádrž som začal točiť s ihlami, trochu ich zaťahovať. Bolo pri lietaní cítiť že v strede to nemá moc sily. Potom som dal motoru zabrať nech ide v max otvorení a meral teplotu, 70 stupňov ak si dobre pamätám a tak som aj tú ihlu po troche zatiahol. Na tretí pokus som dosiahol teplotu 104 stupňov, tak som dal len jeden klick späť, odvtedy bolo najvyššie meranie 90 stupňov. Tým som bol vlastne hotový
:)

_________________
Gaui 100,Rex 450,Prôtos 500,Frenzy TZ 50,Logo 600SE,FX18 DSM2,JR 9 DSM2,
MAX,Rival,BN-2 Islander


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 11:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
shake13 píše:
...Visieť asi 30-60 sekúnd, pristáť na 10-20, stále dookola, neskôr aj trochu jemne poletovať.

Predpokladám, že po túto fázu by sa to mohlo nahradiť behom na zabiehacom stojane s leteckou vrtuľou.
shake13 píše:
To celé na normál, takmer dve nádrže.

Čo myslíš pod Normálom? Palivo FAI 25% bez nitra?
shake13 píše:
Pri pristátí som niekedy meral teplotu, vždy smiešnych 45-55 stupňov. Ku koncu druhej nádrže som si všimol že zvuk motora sa zmenil, išlo to krajšie, tak som skúšal stúpanie na plný plyn, a sledoval dym.

Zrejme sa to už trochu zabehalo a súčiastky s klzným trením už sadli tak ako treba.
shake13 píše:
...Tretiu nádrž som začal točiť s ihlami, trochu ich zaťahovať. Bolo pri lietaní cítiť že v strede to nemá moc sily.

Pravdepodobne ešte stále bol príliš tesný piest vo vložke. I keď to by sa prejavovalo skôr vo vyšších otáčkach pri plnom výkone. Ten slabý stred mi skôr pripadá ako zlé zoradenie karburátora než ako dôsledok nedokonaleho zábehu.
shake13 píše:
Potom som dal motoru zabrať nech ide v max otvorení a meral teplotu, 70 stupňov ak si dobre pamätám a tak som aj tú ihlu po troche zatiahol. Na tretí pokus som dosiahol teplotu 104 stupňov, tak som dal len jeden klick späť, odvtedy bolo najvyššie meranie 90 stupňov. Tým som bol vlastne hotový
:)

A tretiu a štvrtú - to už si lietal na nitrované palivo? Koľko % nitrometanu?
V návode k motoru totiž o palive píšu toto:
Thunder Tiger píše:
FUEL
A good quality, commercially available fuel containing 25% lubricant
and 75% methanol is recommended for break-in /run-in and
general usage. We also recommend castor oil or a castor /synthetic
blend only for use as a lubricant. Fuel containing 5%~30%
nitromethane and 20% lubricant is for use when more power is
required. Most fuels containing synthetic lubricants (only) are
much less tolerant of a lean run compared to fuel that contains
castor oil. If availability or local conditions force you to use a fuel
that contains only synthetic lubricant, we suggest that you keep
your needle valve set to a slightly richer setting, allowing more
lubricant to flow through your engine to extend engine life and
maintain optimum reliability. Do not use fuel containing less than
20% lubricant

V podstate ricín doporučujú (aspoň v mixe so syntetikou), lebo na čistú syntetiku je to vraj menj tolerantné voči ochudobneniu zmesi (čo tým myslia, privysokú teplotu?).
No a na nitrovanie je tam dosť široký rozsah. Čo by sa stalo keby som dával len 5% nitra? Keby mi nešlo o nejaké agresívne 3D lietanie (nakoniec Raptor 30 na to zrejme ani nie je vhodný) ale len o také poletovanie (teda učenie sa), tak naháňať výkon moc nepotrebujem, len stabilitu chodu motora a dobré prechody a na to postačí aj 5 až 10% nitra. Alebo sa mýlim? Lebo veľa nitra = zase problémy s teplotou a pod.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 02.10.2013 12:10, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2013 11:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.6.2004
Příspěvky: 2802
Bydliště: dinoletiště u karviné
samozrejmne mi do toho nic neni a cetl jsem to jen ze zajmavosti, ale kurec jak to tak ctu, tak si rikam ze ZLATE ELEKTRO.

takove procedury jen se zabehem.. to bych nedal.

_________________
Stoupak.cz - Portál pro všechny větroňáře, házedláře a jiné maníky :-D


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz