Makovice píše:
... existuje vůbec u RC vrtulníků funkce zastavení motoru při nárazu, když se listy zastaví o překážku aby nedošlo k obroušení převodů, jako se to stalo u mě?
Třeba MJX u
F-48, RTF, 4ch, 2.4GHz, 3axis, bezpádlový uvádí:
"
Automatické zastavení rotorů při nárazu"
http://www.rcking.eu/cs/rc-vrtulniky-klasicke/64555-f-48-odolny-4ch-rtf-24ghz.htmlu
F-45 uvedeno: "Celý trik spočívá jednak v použitých materiálech
a druhak
v elektronice, která třeba při havárii automaticky zastaví motor."
http://www.rcking.eu/cs/rc-vrtulniky-klasicke/9934-f-45-4ch-24ghz.htmlU F49 to už dnes není výslovně uvedeno, ale očekával bych, že použitý, teď už samostatný,
ESC bude mít nějaké jištění proti nadproudu-zkratu.
Ostatně na stejném principu byly i inzerované ochrany F48 a F45. U zastaveného motoru
enormně vzroste odebíraný proud.
Problém je v kinetické energii nahromaděné ve všech rotujících dílech od motoru až po listy rotoru.
Ta se vypnutím-omezením proudu motoru nezanuluje. Takže se vybije formou vratné pružné
deformace nebo destrukcí v místech s nejmnší odolností. Řekl-bych, že očesané zuby převodů
nebudou to nejbolavější škododou, která v takových situacích je možná.
Na tomto videu (stopáž 13:40až50) energie rotorových listů prosekne plastovou stěnu haly:
MJX F-49 (F-649) crash test (RCKING)
https://youtu.be/qFVGIkEaum4?t=821Listy a ozubení převodů a rotor měly kliku, že jejich odolnost byla větší jak odolnost plastu stěny.