mascom22 píše:
Když já teprve začínám je to muj první 6 ch a nemužu se pořádně domluvit ani s devo 7 tak bych byl vděčný za každou radu.
Zdravím, já mám Walkeru docela rád
mám Geniuse a pak heli vlastní konstrukce s použitím některých dílů a hlaavně řídící jednotky z V120D02s a rozhodně si nestěžuju.
Zkusím to popsat obšírněji, pokud se bude zdát příliš ukecané, omlouvám se
Vysílač mám Devo 6. Devo 7 se od ostatních vysílačů řady Devo liší tím, že nemá grafický displej, takže nezobrazuje ty zmiňované křivky.
Křivkou se rozumí nastavení mixéru ve vysílači, který mixuje dohromady plyn a kolektiv. V základu jsou křivky dvě, a to křivka plynu a křivka kolektivu. Křivku plynu si představ jako závislost polohy páky (já létám v modu 1, mám tedy na pravém ovladači na vysílači ve směru k sobě a od sebe přiřazený plyn a kolektiv, nadále budu psát páka kolektivu) a tomu odpovídajících otáček motoru. Křivka kolektivu je závislost polohy páky a tomu odpovídající výchylky listů rotoru (polohy cykliky na hlavní hřídeli).
Aby to bylo ještě složitější, na vysílači se přepínají letové módy nebo jinak řečeno předvolby plynu. Ty slouží k tomu, že se přepíná daným přepínačem mezi těmito předvolbami a v každé lze mít nastavenu jinou křivku plynu a jinou křivku kolektivu. V praxi se používá předvolby pro Normál, pro 1. a pro 2.plyn.
Předvolba Normal je nastavena tak, že při nastavení páky na vysílači na minimum je motor zastavený a náběh listů je mírně v mínusu (kdyby se rotor točil, tlačil by vrtulnik k zemi). V 1. a 2. plynu jsou křivky nastaveny tak, aby v každé poloze páky kolektivu motor běžel a to tak, aby otáčky rotoru byly pokud možno konstantní. Proto se používá nastavení tak, jak tu psal myslím Seltino - křivka plynu tvoří roztažené písmeno V, to znamená, že v poloze páky kolektivu na minimu dostává motor mějaké zvolené maximum plynu (podle požadovaných otáček rotoru cca 80-100% plynu), ve směru pohybu páky kolektivu ke středu se plyn snižuje až na nějakou určitou hodnotu a směrem pohybu páky od středu k maximu se plyn opět zvyšuje na to zvolené maximum. Účel je ten, že ve střední poloze páky kolektivu je náběh listů 0°, rotor tedy klade nejmenší odpor, motoru stačí na udržení otáček méně proudu, směrem k minimu a nebo maximu nastavení páky se úhel zvětšuje buďto do záporné nebo kladné hodnoty třeba +/- 11°, kdy rotor klade maximální odpor, proto motor musí dostávat maximum proudu.
Pro začátek stačí nastavení předvolby Normal, kdy v poloze páky kolektivu na minimum motor stojí (plyn = 0%, v poloze páky uprostřed bude mít plyn cca 75% a v poloze páky na maximum bude mít motor cca 90%, možná by stačilo méně. Kolektiv, neboli náběh listů rotoru, by mohl mít v minimu cca -4°, v poloze páky ve středu cca 0°až plus 2°, v poloze páky na maximum cca 10°. Na takové nastavení by vrtulník měl letět.
U vysílače Devo 7 je nastavení obtížnější v tom, že modelář nevidí křivku závislosti, ale pouze její jednotlivé body, ve kterých je nutné nastavit určitou hodnotu v %.
Pokud Ti heli funguje tak, že při přidávání kolektivu klesá plyn, máš tam nejspíš křivku plynu nastavenou nějak obráceně. Zkus nějak zkontrolovat kolik % plynu odpovídá kolika % výchylky páky.
Taky bys mohl zkusit stahnout ze stránek walkery nastavení vysílače pro Geniuse a natáhnout ho do vysílače - tuhle metodu používá kamarád a stačí mu pak nastavení trošku doladit.
kdyby něco klidně se ozvi, třeba i přes SZ.
Pavel