Ne, rychlost reakce je dána nastavením FBL,rychlostí serv a souvisí i s otáčkami rotoru Může být velmi ostrá helina velká a líná malá....
...teoreticky - dvoulisté vrtulníky. Když mám mCP x (ø asi 20 cm), co se točí asi 3500 ot/min (měřeno na konkrétním modelu) a úhel náběhu listů max +-10°, tak aby mohla být nějaká 700 (ø 150cm) stejně agilní, tak by musela točit 3500 ot/min a max. úhel náběhu listů mi lineárně vychází přibližně +-52° (7,5x větší průměr a list by měl mít na konci (nebo uprostřed) stejnou tangentu - je to tak?). Náběh listu asi 52° moc nepůjde, takže řekněme 1/2 (i tak úhel asi nebude moc realizovatelný), takže musím zvýšit otáčky na něco kolem 5000 ot/min. (trochu ubírám, ať čísla hezky vypadají)
Jestli dobře počítám, tak při 5000 ot/min je rychlost konce vrtule 700-ky (v = ω * r) nějakých 390 m/s. Rychlost zvuku za jakýchsi std podmínek je nějakých 330 m/s, takže se dostávám do nadzvukových rychlostí. A tady vidím spor. Minimálně s tím, že dostat vrtuli do nadzvuku bude energeticky obtížné. S pevností by teoreticky problém být nemusel, ale asi bude.
Takže naprosto reálný model mCP x bude teoreticky agilnější jak libovolný 700 model.
Prakticky je ta mCP x dost bržděna FBL jednotkou...
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
prikrylm píše:
...teoreticky - dvoulisté vrtulníky. Když mám mCP x (ø asi 20 cm), co se točí asi 3500 ot/min (měřeno na konkrétním modelu) a úhel náběhu listů max +-10°, tak aby mohla být nějaká 700 (ø 150cm) stejně agilní, tak by musela točit 3500 ot/min .
No jo, ale ty dáš nějaký předpoklad a pak dokazuješ na základě nějakýho předpokladu. Ale když ti do tvého předpokladu přidám velikost plochy , tak ti to celé zbourám.
Není to úplně stejné, ale vem si malý model letadla a velký. Oba poletí stejně rychle, ale velký se ti bude jevit jako mnohem pomalejší . Mluvím o tom proto, že teď to někdo připomněl v diskuzi. Tohle bude podobné. Prohlídni si tohle video . Zastav si to u některých obratů a zpomal si video. Zjistíš, že se helina klidně přetočí za zlomky sekund. Zkus to se svým .
No jo, ale ty dáš nějaký předpoklad a pak dokazuješ na základě nějakýho předpokladu. Ale když ti do tvého předpokladu přidám velikost plochy , tak ti to celé zbourám.
Počítám opravdu jen teoreticky, ale v tom teoretickém příkladě se počítá s tím, že list ideálně projíždí vzduchem. Takže plocha je nevýznamná, nic se tedy nebourá. Jde čistě jen o teoretickou rychlost otočení rotoru vrtulníku napříč některé osy kolmé k rotaci hlavního rotoru. Tady jsem ochoten tvrdit, že je fyzika neoblomná a malý vrtulník je fyzikálně schopen rychlejších úhlových pohybů.
Pokud se vrtulník z videa otočí ve zlomku sekundy, 7x menší vrtulník se otočí 3x rychleji - akorát nevím, kdo to bude řídit, natož sledovat.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
prikrylm píše:
Počítám opravdu jen teoreticky, ale v tom teoretickém příkladě se počítá s tím, že list ideálně projíždí vzduchem. Takže plocha je nevýznamná, nic se tedy nebourá.
Jasně, že plochu potřebuješ, ale jen na určení toho, kam se pohybuje list. Pokud si řeknu, že list se vždy pohybuje směrem kam míří hrana listu, tak s velikostí plochy počítat nemusíš. Z otáček a natočení listu pak odvodíš teoretickou rychlost otočení vrtule kolem osy kolmé k ose otáčení vrtule. Stejně rychlé otáčení pro malou a velkou vrtuli jsem pak zkusil objasnit výš.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
prikrylm píše:
Jasně, že plochu potřebuješ, ale jen na určení toho, kam se pohybuje list. Pokud si řeknu, že list se vždy pohybuje směrem kam míří hrana listu, tak s velikostí plochy počítat nemusíš. Z otáček a natočení listu pak odvodíš teoretickou rychlost otočení vrtule kolem osy kolmé k ose otáčení vrtule. Stejně rychlé otáčení pro malou a velkou vrtuli jsem pak zkusil objasnit výš.
Ani nemluvím o tom, že si pleteš vrtuli s rotorem .
Rotor vrtulníku je rotující křídlo ! A ne vrtule. A fakt nehodlám dál reagovat na nesmysly co píšeš . Prostě něco se o helinách něco nauč.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
prikrylm píše:
Jasně, podle tebe se 10t Mi-24 dokáže otočit o 90° ve zlomku sekundy. Stačí jen zvolit vhodné otáčky rotoru a zabrat za knipl.
Já ti to nakreslím, vydrž.
nic takovýho jsem neřekl. Bavíme se o rc modelech s odpovídajícimi výkony a nadimenzováním konstrukce. Žádná dospělá helina nedokáže co model. Jejich výkony s ohledem na velikost ve srovnání s modely jsou spíš směšné.
Ale povídáme si o modelech a jestli může být velká helina stejně živá jako malá a současně malá stejně stabilní jako velká. Na to je odpověď jednoznačná - Ano, může. Limitem jsou ruce a člověk s jeho reakcemi a kvalita a možnosti FBL jednotky. Vysvětlovat tady, že plocha listu nemá vliv na rychlost přetočení heliny je stejnej nesmysl, jako tvrdit, že velký model letadla unese to samé, jako jeho poloviční kopie. Prostě u heliny je pro let potřeba vztlak jako u letadla s pevnými křídly a ten je dán profilem, rychlostí proudění vzduchu kolem něj, úhlem náběhu a plochou nosné plochy. Celá diskuze , kde se snažíš mne přesvědčit o opaku, nikam nevede. Používáš argumenty, které nezohledňují vše. Kup si pořádnou helinu a nauč se s ní lítat a uvidíš sám.
Páni zbytočne teoretizujete, pritom je to tak jednoduché. Ak sa dohodneme na tom, že malý mCP je veľmi agilný a veľký Mi24 je málo agilný, tak je jasné, že platí nepriama úmernosť. Z toho vyplýva, že čím väčší vrtulník, tým menej agilnejší. Je asi jansé, že u modelov je rozdiel medzi malým a velkým veľmi malý, lebo v týchto rozmeroch je ešte možné do modelu dať dostatočne výkonný motor a materiály sú aj dostatočne pevné, vhľadom na sily, ktoré pri lete pôsobia. Nesporné však je, že nepriama úmera potvrdzuje to, čo hovorí prikrylm, t. j. malý (nie mikroskopicky malý) model bude stále svižnejší, ako ten veľký.
Takže máme nejakú ideálnu veľkosť, kde je pomer výkonu hnacieho/riadiaceho ústrojenstva voči hmotnosti a pevnosti ideálny. Tento model bude najrýchlejší a všetko, čo je pod/nad je horší.
(prikrylm: Jasně, podle tebe se 10t Mi-24 dokáže otočit o 90° ve zlomku sekundy. Stačí jen zvolit vhodné otáčky rotoru a zabrat za knipl. )
nic takovýho jsem neřekl.
To je pravda, nic takového jsi neřekl. To výš byla moje reakce na tvrzení že nezáleží na velikosti, jen na nastavení FBL a otáčkách. Což je v konečném důsledku pravda.
Nakonec jsem si to všechno nakreslil a spočítal a vyšlo mi, že TEORETICKÁ rychlost otočení modelu závisí pouze na otáčkách a natočení listu rotoru - vrtulník nemá vrtule, sorry. Nezáleží na průměru. Na průměru ale záleží to, jak rychle se prakticky může rotor točit. Zatímco u mCP x se tu někdo tuším chlubil, že se mu točí 4500 ot/min, tak u 700 je 4500 ot/min prakticky neproveditelné. Odtud moje tvrzení, že malé vrtulníky jsou obratnější jak velké.
dudaj píše:
Bavíme se o rc modelech s odpovídajícimi výkony a nadimenzováním konstrukce. Žádná dospělá helina nedokáže co model. Jejich výkony s ohledem na velikost ve srovnání s modely jsou spíš směšné.
Ale povídáme si o modelech a jestli může být velká helina stejně živá jako malá a současně malá stejně stabilní jako velká. Na to je odpověď jednoznačná - Ano, může. Limitem jsou ruce a člověk s jeho reakcemi a kvalita a možnosti FBL jednotky.
Stabilita je záležitost stabilizační jednotky (s tím nelze než souhlasit), teoretická rychlost otočení (viz výš) závisí na otáčkách a natočení listu. To, že malý vrtulník lze udělat agilnější je fyzikální fakt, že by byl tak rychlý, že už by jej člověk nezvládl je určitě taky pravda a zmínil jsem to už dřív.
dudaj píše:
Vysvětlovat tady, že plocha listu nemá vliv na rychlost přetočení heliny je stejnej nesmysl, jako tvrdit, že velký model letadla unese to samé, jako jeho poloviční kopie.
Nic takového jsem zase nikdy netvrdil já. Vždycky jsem psal "teoreticky", a vymýšlel jsem jak by se mohl rotor rychle převrátit.
dudaj píše:
Prostě u heliny je pro let potřeba vztlak jako u letadla s pevnými křídly a ten je dán profilem, rychlostí proudění vzduchu kolem něj, úhlem náběhu a plochou nosné plochy.
O tom jsem taky nikdy nepochyboval. Nakonec ten list letí směrem nějakého vektoru. S osou listu určuje ten vektor rovinu, kterou jsem nahradil list jakoby ideálním listem. To byla má rovina místo listu. Stejně jako letadlo letící rovně má křídlo nějakého tvaru pod nějakým úhlem k rovině letu, toto ideální křídlo by bylo rovnoběžné s rovinou letu. (Možná to blbě vysvětluju).
dudaj píše:
Celá diskuze , kde se snažíš mne přesvědčit o opaku, nikam nevede. Používáš argumenty, které nezohledňují vše.
Zkus si to přečíst celé. Je možné, že jsem někdy nevyjádřil jasně, ale nikdy jsem netvrdil, že u reálného vrtulníku nezáleží třeba na ploše listu...
dudaj píše:
Kup si pořádnou helinu a nauč se s ní lítat a uvidíš sám.
Tohle se mi zdá jako trošku zoufalý argument na teoretickou otázku, zda může být velký vrtulník stejně agilní jako velký. Na druhou stranu vím (věřím), že jsi člověk s praxí nekonečně větší, jak ta moje a z praktického pohledu máš s agilitou velkých a malých vrtulníku pravdu.
Takže pokud jsem se tě snad nějak dotknul, tak se omlouvám nemyslel jsem to zle. Udělal jsem si jasno (furt jsou malé vrtulníky schopné být agilnější TEORETICKY! ) a díky, že jste mě (zase) donutili přemýšlet.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru