Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: pát 25.07.2014 22:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
Ahoj,
dávám do kupy rexe500 a mám dotaz.
Při roztočení bez hlavních listů mi při plných otáčkách vibruje ocas. Ne moc. Heli neposkakuje po podlaze, ale není to absolutně bez vibrací. Asi jako když vibruje telefon. Vrtulkové listy na setinu gramu stejné, žádné hřídele nejsou křivé, vůle v ložiskách nula, vůle v mechanice minimální. Je to normální?

Druhá věc, mezizubová vůle v servopřevodech serv cykliky je na centimetrové výstupní páce serva asi 0,15 mm. Vadí to moc?

Dík.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: pát 25.07.2014 22:59 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 425
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Někdo řešil vibrace i při vyvážených listech zde:
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?t=65749
Třeba to pomůže. A když ne, zkus se zeptat někoho z toho vlákna.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: pát 25.07.2014 23:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
Pročetl jsem to. Ale závěr mi není jasný. Nevím co je příčný hřídel. Každopádně borec měl pádlo s řemenem. Já mám bezpádlo s tyčí.
Obecně, ty vibrace mi nepřijdou tak strašný. Otázka je, jestli mají být zcela nulové nebo mohou nějaké být. Jde mi o praktickou zkušenost.
Lítám jen letadla a nějaká vibrace tam vždycky je. Dokud se to neklepe jak příklepová vrtačka, tak to neřeším. Ale nevím, zda je vhodné podobný přístup aplikovat i na vrtulníky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: pát 25.07.2014 23:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 7185
Bydliště: ČR
Obrázky: 7
Ty opravdu stavíš pětikilo a nevíš, co je to příčný hřídel?

_________________
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: sob 26.07.2014 0:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
Já ho nestavím, já to koupil už sestavené z druhé ruky.
Momentálně se trápím s nastavením 3GX a s rádiem.
Jen ty vibrace a vůle na serverech mě trápí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: sob 26.07.2014 1:05 
Mazák
Mazák

Registrován: 12.10.2012
Příspěvky: 564
Bydliště: Praha 6 ČR
Ticcino píše:
Já ho nestavím, já to koupil už sestavené z druhé ruky.
Momentálně se trápím s nastavením 3GX a s rádiem.
Jen ty vibrace a vůle na serverech mě trápí.

Dej to dohromady a vyzkoušej, zkus to zaviset.každy vrtulník jemně vibruje, když se bude klepat ve vzduchu tak začni,ložiska,hl.osa, a příčná osa to je ta co jsou na gripech uchyceny listy v tom jsou axiální a radiální ložiska ty by take chtěli zkontrolovat,ale to bych ti musel popsat cely vrtulník. serva neřeš, tak malá vůle nemá vliv na funkci " rostlináře". prostě rozborka zborka.

_________________
MCPX-BL, blade 130x,trex 500, trex 550 dominator, dx7


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: sob 26.07.2014 1:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.6.2009
Příspěvky: 1025
Bydliště: Liberec
Ticino: Až se vrátí syn z Itálie, tak by Ti na to snad mohl kouknout. Nebudu raději nic slibovat za něj, no třeba se to povede ;)

_________________
I květák je jen vycepované zelí


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: sob 26.07.2014 6:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
ok, Díky pánové.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: sob 26.07.2014 7:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10011
Bydliště: Břeclav
Ticcino píše:

Při roztočení bez hlavních listů mi při plných otáčkách vibruje ocas. Ne moc. Heli neposkakuje po podlaze, ale není to absolutně bez vibrací. Asi jako když vibruje telefon.


Pokud ti to bez listů vibruje jako telefon, tak to je sviňsky moc. A kdyby to mělo poskakovat, tak ani nemluvě. To si vůbec neumím představit...

Jo, a na hmotnosti listů nezáleží. Důležité je jejich dynamické vyvážení a to je o něčem jiném.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 0:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
zdzd píše:

Pokud ti to bez listů vibruje jako telefon, tak to je sviňsky moc. A kdyby to mělo poskakovat, tak ani nemluvě. To si vůbec neumím představit...

Jo, a na hmotnosti listů nezáleží. Důležité je jejich dynamické vyvážení a to je o něčem jiném.


Tak jsem se jal trošku investigovat. Jelikož se ukázalo, že s listy zadní vrtulky se to v určitých otáčkách blízko maximálních otáček dostane do rezonance, která připomíná příklepovou vrtačku, jal jsem se všemožné části demontovat. Pocitově i frekvencí to vypadalo spíš na ocas. Sundal jsem z něj celou mechaniku (od šoupátka až ke gripům). Zbyl jen výstupní hřídel vrtulky. Takto nevibruje nic.
Mechaniku zadní vrtulky jsem prohlédl a jsou tam vůle. Hlavně na kloubech mezi šoupátkem a gripem. Tyto vůle ale nejdou vymezit. Musely by se tam dát nové díly.
No, pokračoval jsem v asembláži. Nasadil jsem tu mechaniku zpátky na ocas. I tak to bylo v podstatě bez vibrací.
Po nasazení zadních listů ale problém, vibrace poblíž maximálních otáček, pokud byl úhel náběhu listů nulový. Při nenulovém úhlu se vibrace v podstatě neobjevily nebo byly menší.
Zkoušel jsem lepit různě izolepu - bez viditelného zlepšení. Tady bych měl dotaz, co máš na mysli tím dynamickým vyvážením? Co já vím, tak dynamické vyvažování je způsob vyvažování tlustých setrvačníků a provádí se ve dvou rovinách. Ale listí je jako tenký disk a proto by mělo stačit vyvážení statické. (samozřejmě ale že ne jen listí, ale celé rotující soustavy)

Koketuji tedy s následující myšlenkou: Jelikož je v mechanice ovládání ocasu vůle, mohou listy zadní vrtulky svévolně a bez odporu měnit úhel náběhu, a to od oka ±1° (kdo ví, jestli to není i víc). Při roztočení se z počátku listy chovají kultivovaně a drží si úhel náběhu svých 0°. Při vysokých otáčkách v nějaké chvíli dostanou impulz (asi je něco vybudí) a začnou bláznit a pohybovat se v rámci svých vůlí oněch ±1°. V tu chvíli to vibruje jak sviňa.

Zkoušel jsem listy měnit za jiné (menší, resp. ty, které tam asi mají správně být) a vibrace takřka zmizely.

Chtěl jsem se tudíž zeptat, pokud zafixujete táhlo ovládání ocasu, jakou vůli máte na úhlu náběhu listů zadní vrtulky? Já to nemám s čím porovnat. Asi před týdnem jsem měl v ruce jednu 450ku a vůle to mělo pořádné, ale tehdy jsem se na to nijak moc nesoustředil, tak nevím.

Dík


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 8:33 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10011
Bydliště: Břeclav
Stejná hmotnost listů nestačí, záleží totiž i na poloze jejich těžiště. Pokud bude jeden list těžší u kořene a druhý u konce, bude to vibrovat a při jejich stejné hmotnosti.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 11:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 425
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Ticcino píše:
Co já vím, tak dynamické vyvažování je způsob vyvažování tlustých setrvačníků a provádí se ve dvou rovinách. Ale listí je jako tenký disk a proto by mělo stačit vyvážení statické. (samozřejmě ale že ne jen listí, ale celé rotující soustavy)

S tím naprosto souhlasím.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 14:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
zdzd píše:
Stejná hmotnost listů nestačí, záleží totiž i na poloze jejich těžiště. Pokud bude jeden list těžší u kořene a druhý u konce, bude to vibrovat a při jejich stejné hmotnosti.

Jo, to je pravda.
Ale i tak jde o rovnováhu na páce. Statické vyvážení.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 18:43 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10011
Bydliště: Břeclav
Ticcino píše:
Jo, to je pravda.
Ale i tak jde o rovnováhu na páce. Statické vyvážení.


Problém je v tom, že vrtulku "staticky" nevyvážíš, protože se sklopí. Při vyvažování se musí vrtět, takže ji musíš vyvažovat za pohybu "dynamicky". I když to v ryze fyzikálním slova smyslu dynamické vyvážení není.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vůle a vibrace
PříspěvekNapsal: ned 27.07.2014 19:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2408
Bydliště: Liberec
Ok, rozumíme si.
Nevývahou ty moje vibrace nejsou. Jsem přesvědčen, že to je buď vůlemi v pákách ovládání úhlu gripů vrtulky nebo nekvalitními listy. On nejen že vibruje ocas, ale děsně to kope i do táhla k servu.
U letadel jsem to viděl jen jednou. Říká se tomu flutter. Listy vrtulky jsou v podstatě také křídlo, tak proč by se nemohla při vysoké rychlosti rozkmitat?
Roztáčím bez vibrací, otáčky nabírám bez vibrací, 70%plynu bez vibrací, 80% plynu a najednou se to rozdrnčelo.
Vyměnil jsem listy za menší uhlíkové a nevibruje, ale mám stále takový špatný pocit.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz