Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 13:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 2991
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
(Normální vrtulník budiž označen vrtulník nebo vrtulníku podobné zařízení mající "natáčecí listy" hlavního rotoru. Asi je jedno jestli pádlový, bezpádlový, koaxiál (s řízeným kolektivem), či stroj typu Chinook)

Stručně:
Doba se mění. Jsou nějaká osvědčená nastavení, co se týká režimů letu, startování a tak podobně? Myslím "jen" rekreační lítání, žádné kousky hraničící s porušováním gravitačních zákonů. :)

Podrobněji:
Vrtulníky mám rád a troufnu si tvrdit, že začátečník už nejsem, ale když jsem posledně lítal, tak mě napadlo, proč startovat "v režimu start" (s páčkou kolektivu dole a kolektiv jde jen do plusu...)? Stejně se v zápětí přepíná na něco, co umí kolektiv do záporu (teda většinou). Rozběhy řeší buď regulátor nebo chytřejší rádio. A člověk se vyhne nepříjemným chvilkám, kdy po startu vrtulník otočí nazáda přesto, že zapomněl přepnout na "akrobatický" režim.

Takže mi vychází, že nějaký režim start tak nějak nemá cenu, nechat v rádiu režim (třeba) pomalejší otáčky, rychlejší otáčky, možná autorotace?

Pak zmíněnou autorotaci řešit extra nastavením křivky nebo autorotace jako režim neřešit a jen vynout motor a správný náběh listů řešit ve "std" režimu?

A co je ještě dobré vědět? Nebo co zajímavého máte nastaveno, co si myslíte, že je dobré/příjemné/šikovné a mohlo by se hodit i ostatním?

S výše zmíněnými "postřehy" vidím nastavení:
- bezpodmínečně vypínač motoru, kterým se i "startuje" a pokud TO jde, kontrolovat rádiem polohu tohoto vypínače při zapnutí rádia/resetu letu
- dostačují dva režimy letu (pomalejší rotor, rychlejší rotor), v případě některých strojů snad i jeden režim.
- křivka kolektivu buď rovná pro "governory" (bavím se o elektrice) případně trochu V jako kompenzace potřebného výkonu
- na rádiu vypnout kontrolu polohy plynové páky, resp. pokud to jde, tak někam doprostřed?

Víc mě zatím nenapadá.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 17:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2761
Bydliště: Zavar, SK
No, súhlasím s tým, že sa doba mení, s heli som nelietal už možno vyše roka...
Jediné, čo som z Tvojho popisu pochopil, že si heli otočil do invertu v Normal-e. To sa mi síce ešte nestalo, ale keďže som už starší pán, asi ma to niekedy čaká :lol:
Ja mám v Normal nábeh listov cca -1.5 do +10 stupňov a maximum plynu mám od stredu vyššie.
V Akro mi precvakne plyn do goviku a listy mám cca +/- 10 stupňov.
Keď cvaknem TH, len mi to vypne motor - kôli autorotácii a tiež s tým pristávam.
Pri štarte odblokujem motor, roztočím ho plynovým kniplom do prostriedku, precvaknem z Normal do Akro a idem do vzduchu. Pri pristávaní doletím nad miesto, cvaknem TH a doplachtím na zem.
Tož u mňa sa nechystá žiadna zmena...

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 22:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 2991
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
[quote="ddano007"..že si heli otočil do invertu v Normal-e. To sa mi síce ešte nestalo...[/quote]
Jo, jsem poměrně opatrný, takže v reále se mi tohle stalo snad jednou a ještě dost vysoko. Nepamatuju, že bych kvůli tomu havaroval. Na simu, kde je člověk "nezdravě drzý" se mi podobná situace občas povede. Tam TO ale tolik nevadí. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 23:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.11.2015
Příspěvky: 149
Bydliště: Praha 9
Ať stále ještě začátečník (a více teoretik), si osobně myslím, že je také hodně důležité co to je za heli, jaké máš gyro/řídící systém a jaký máš regl.
Jinak to bude u reglu s governorem, se Spiritem, a jinak to bude u 450 s normálním gyrem a reglem bez governoru.
Nebudu poučovat orly, ale letové režimy asi mají řešit otáčky (chování motoru) a rozsah kolektivu, a "banky" pak umožňují u systémů se stabilizací hodně velkou personalizaci (normální/stabilizace/záchrana např.).
Takže jak jsem se dozvěděl, u větších heli s governorem máš mít skutečně vypínač motoru. Kolektiv máš mít v nule (knipl uprostřed). Až po odarmování motoru se rotor roztočí do požadovaných otáček daných letovým režimem. Poté kolektivem normálně řídíš.
Letové režimy přepínají otáčky a rozsahy kolektivu typicky. Jiný přepínač je pak na banky (kvůli stabilizaci/záchraně a podobně). Tak jsem to zatím navnímal.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.04.2022 0:39 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4403
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Jsou věci, které jsou "normální" a fungují stále dobře.

Vypínač motoru ? k čemu. Položím helinu na zem a mám přepnuto na autorotaci - tím je vypnut motor a nepotřebuji nic řešit.
Fungoval jsem takto i governorem. Ale mám radši nastavené křivky plynu. Ten má asi smysl spíš u spalováku.
Jdu na start a páku plynu dám na nulu a přepnu na první plyn.
Není to startovací. Je to plyn pro pomalý citlivý pohodlný let, kdy létám nad zemí, visím a soustředím se na pomalý a přesný let v malé výšce.
Pak mám nastaven druhý plyn pro ostřejší let s vyšším výkonem motoru a vyšších otáčkách rotoru. Je citlivější na výchylky pák.
No a potom 3tí plyn , kdy se točí rotor ve všech režimech v plných otáčkách a mohu létat akrobacii.
A teď mi popiš, co ti chybí pro létání ?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.04.2022 6:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11360
Bydliště: Břeclav, CZ
dudaj píše:
Jsou věci, které jsou "normální" a fungují stále dobře.

Vypínač motoru ? k čemu. Položím helinu na zem a mám přepnuto na autorotaci - tím je vypnut motor a nepotřebuji nic řešit.


Vypínač motoru = režim HOLD = Autorotace.

Máte to stejně....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.04.2022 13:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2008
Příspěvky: 1876
Bydliště: Kralupy n.vlt
Obrázky: 0
prikrylm píše:

Takže mi vychází, že nějaký režim start tak nějak nemá cenu, nechat v rádiu režim (třeba) pomalejší otáčky, rychlejší otáčky, možná autorotace?



Ale Mlho, vždyť o tom se zde už posledních 10 let bavíme :D

Pokud už máš model pod kontrolou, nemá režim "start s páčkou plynu dole" smysl.Je to spíš komplikace a potencionální problém.
Asi jediný co potřebuješ je regulátor s co nejplynulejším,nejpomalejším rozběhem.Na všech modelech akro i "makety" mám už jen jeden letový režim.Spustím motor a lítám.Přistanu a vypnu motor(nebo kousek nad zemí).Modely mám nastavené tak aby zvládly na jeden režim rozsah lítání který požaduju.A to je bez problému.Kdyby tomu tak nebylo,bude problém někde jinde(pohon,nastavení...v kombinaci se stylem letu). Pokud fouká 10m/s tak bych sice mohl přepnout na vyšší otáčky ale raději prostě lítat nejdu.Stejně to pak není lítání v pohodě.Prozatím mi vpodstatě u FB i FBL stačilo základní nastavení plus drobné ůpravy během několika prvních letů. Vysilač nebo jednotka nabízí spoustu letových režimů ale já volím jednoduchost.Pak je menší šance něco špatně přepnout nebo nastavit.

_________________
https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos
http://dagx.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.04.2022 15:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 2991
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
dagx píše:
Ale Mlho, vždyť o tom se zde už posledních 10 let bavíme :D

...a už mi to pomalu začíná docházet. :-D

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz