Autor |
Zpráva |
JohnyB
|
Napsal: stř 20.10.2021 10:54 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 24.11.2016 Příspěvky: 12 Bydliště: poblíž F-M
|
Se svým synkem se pokoušíme navrhnout a postavit 3D akrobat. Zadání je Extra 300, rozpětí 2 metry, pohon elektro. Pročetl jsem si několik témat tady na diskusi a rád bych se přidržel doporučení, které v nich několikrát zaznělo - tzn. hmotnost do 5 kg, baterie 6S 5000mAh, teda jestli se mi podaří tu hmotnost dodržet.
Trochu problém je, že takové extrémně vylehčené modely dnes málokdo staví doma, takže není moc kde brát rozumy. Mě se alespoň zatím nepodařilo najít nějakou diskusi popř. "build log" zabývající se takovýmto typem modelu. Proto zakládám i toto vlákno, pokud bude někdo ochoten se podělit o nějaké tipy, budu rád.
Zatím máme hotové ocasní plochy, VOP má 190 g, směrovka 40 g.....
Přílohy: |
20210831_173647.jpg [ 85.14 KiB | Zobrazeno 7293 krát ]
|
20210829_181338.jpg [ 145.34 KiB | Zobrazeno 7293 krát ]
|
20210908_072404.jpg [ 144.54 KiB | Zobrazeno 7293 krát ]
|
20210912_190618.jpg [ 137.89 KiB | Zobrazeno 7293 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JohnyB
|
Napsal: stř 20.10.2021 11:50 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 24.11.2016 Příspěvky: 12 Bydliště: poblíž F-M
|
Už mám hotovou i jednu půlku křídla, ale zatímco u ocasních ploch jsem s výsledkem vcelku spokojený, u toho křídla už tak moc ne. Připadá mi trochu těžší, než by asi mělo být. Poprosil jsem kamaráda, který má EF Extru 78", aby zvážil jednu půlku křídla - komplet i se servem má 540g. Moje křídlo má teď 470g, s potahem a servem to tedy bude tak okolo 600g. Takže teď přemýšlím, kde by šlo ušetřit. Určitý potenciál na odlehčení je na žebrech, udělal jsem úpravu, vyfrézoval druhou sadu a ta je o 10g lehčí než první. Taky vím, že můžu něco ušetřit na tuhém potahu, na to první křídlo jsem balsu moc nevybíral a použil něco ze zásob. Takže když budu na další křídlo pečlivěji vybírat, můžu ještě něco ušetřit. Místo, kde váhám, kolik materiálu si můžu dovolit odebrat, je hlavní nosník. Ten má pásnice ze smrku 10x5mm, první čtyři pole jsem udělal jako skříňový se stojinami z překližky 1mm z obou stran a zbytek křídla má stojinu z topolovky mezi pásnicemi. Ta překližková stojina z obou stran je možná zbytečná, ale zase k ní mám přilepené pouzdro spojovací trubky.... a taky se mi líbí, jak to křídlo tuhé Na druhou stranu - našel jsem video z fabriky, kde se vyrábějí stavebnice a k mému překvapení tam nemají prakticky žádnou stojinu https://www.youtube.com/watch?v=aMqs3ujpvHY&list=PLnlfcPTFYn6Cw18pXInPXgzbRedzAEpXV&index=22
Přílohy: |
20210921_205420.jpg [ 133.04 KiB | Zobrazeno 7264 krát ]
|
20210930_075822.jpg [ 141.77 KiB | Zobrazeno 7264 krát ]
|
20211020_080025.jpg [ 181.75 KiB | Zobrazeno 7264 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
ludicek
|
Napsal: stř 20.10.2021 18:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2012 Příspěvky: 627 Bydliště: Prešov,SR Obrázky: 50
|
Ahoj. Ja som posledný kto poradí ale: - poťah Oracover na dvojmetrovke rátaj cca 300-330g - nezabudni na prepojenie koreňového a prvého až druhého rebra v mieste stojiny, na ktorej visia krídelká, takto som zrušil dávnejšie svoju dvojmetrovku /https://www.rcportal.sk/akrom-v5100 - ak sa Ti podarí postaviť s nízkou váhou použi pohon: xpwr30cc + 6S3300mAh, mal som 3DHS edge75´- najlepší setup v dvojmetrovke čo som mal a letovka bola rovných 5kg, výkon brutálny a letový čas napriek tomu primeraný. Vyššia letovka má zas iné prednosti /autorotačné obraty/.
|
|
Nahoru |
|
|
JohnyB
|
Napsal: stř 20.10.2021 20:00 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 24.11.2016 Příspěvky: 12 Bydliště: poblíž F-M
|
Ludicek: Díky moc za reakci. Tobě se to v tom místě, jak popisuješ, zlomilo?
Já tu stojinu mám protaženou až do kořenového žebra, tady je to vidět
Přílohy: |
20210926_191851.jpg [ 168.08 KiB | Zobrazeno 7029 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
ludicek
|
Napsal: stř 20.10.2021 20:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2012 Příspěvky: 627 Bydliště: Prešov,SR Obrázky: 50
|
Presne tam, ale to je môj problém - staviam keď som po nočnej, niečo zalepíš a niečo si myslíš že si zalepil.....únava a nesústredenosť ma neustále prenasledujú. Ešte snáď vybrať správny uhlíkový podvozok a ostruhu, odľahčené kolesá, no každý detail zaváži. Neviem aká je dostupnosť fólií z HK ale podľa mňa sú o 1/3 ľahšie pri dobrej kvalite ako štandardný oracover. Poťah krídla by som určite volil štandardnú balzu, metrové krídlo sa vie dosť krútiť. V trupe namiesto smrekových pásnic použiť uhlíkové tyčky. Ale na to sú tu iní odborníci. Ľ.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 20.10.2021 22:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Já bych se přimlouval osadit trubku mezi nosníky křídla než před ně. Je to jednoznačně pevnostně podle simulace na Solidworku lepší, vyšlo nám skoro o 30%. Tenhle způsob používá Janáček, Badan a Urbanec a ti už pár obříků namalovali. Ten kolík vzadu máš dobře, viděl jsem, že ho pár lidí dávalo o dost víc k odtokovce a pak se docela divili, když se ten kousek odtokovky přibližně v ose pantů křidýlka ulomil.
|
|
Nahoru |
|
|
JohnyB
|
Napsal: čtv 21.10.2021 6:50 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 24.11.2016 Příspěvky: 12 Bydliště: poblíž F-M
|
ludicek píše: Presne tam, ale to je môj problém - staviam keď som po nočnej, niečo zalepíš a niečo si myslíš že si zalepil.....únava a nesústredenosť ma neustále prenasledujú. Ešte snáď vybrať správny uhlíkový podvozok a ostruhu, odľahčené kolesá, no každý detail zaváži. Neviem aká je dostupnosť fólií z HK ale podľa mňa sú o 1/3 ľahšie pri dobrej kvalite ako štandardný oracover. Poťah krídla by som určite volil štandardnú balzu, metrové krídlo sa vie dosť krútiť. V trupe namiesto smrekových pásnic použiť uhlíkové tyčky. Ale na to sú tu iní odborníci. Ľ. Fólie z HK jsem nezkoušel, ale díky za tip, mrknu na ně. Nad uhlíkem do trupu taky uvažuju, viděl jsem to na fotkách z nějakých stavebnic, ale zatím jsem ještě příliš nepátral, jak se to správně používá. Na to teprve dojde řada.
|
|
Nahoru |
|
|
JohnyB
|
Napsal: čtv 21.10.2021 7:06 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 24.11.2016 Příspěvky: 12 Bydliště: poblíž F-M
|
Celeron píše: Já bych se přimlouval osadit trubku mezi nosníky křídla než před ně. Je to jednoznačně pevnostně podle simulace na Solidworku lepší, vyšlo nám skoro o 30%. Tenhle způsob používá Janáček, Badan a Urbanec a ti už pár obříků namalovali. Ten kolík vzadu máš dobře, viděl jsem, že ho pár lidí dávalo o dost víc k odtokovce a pak se docela divili, když se ten kousek odtokovky přibližně v ose pantů křidýlka ulomil. I tobě díky za reakci. Když jsem křídlo kreslil, uvažoval jsem i o trubce mezi pásnicemi nosníku, ale nakonec jsem ji dal před. Jednak by se mi tam na konci už stěží vešla (ten profil je hrozně tenký) a taky mi připadalo komplikované ji dobře spojit s pásnicemi - nevím teda, jak to jiní dělají. Ze jmenovaných konstruktérů jsem viděl fotky jen od p. Urbance a ten měl trubku dokonce za nosníkem. To mi připadalo lepší ji dát dopředu, aby byla uvnitř torzní skříně. Ale pro sichr jsem ještě vyfrézoval z 2mm laminátu taková oka, která svazují pouzdro spojovací trubky na obou koncích s nosníkem a celé pouzdro je pochopitelně přilepené k přední stojině, takže si myslím, že tady slabé místo nebude.
Přílohy: |
Extra - spojka křídla.jpg [ 52.4 KiB | Zobrazeno 6858 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: čtv 21.10.2021 7:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
JohnyB píše: ...první čtyři pole jsem udělal jako skříňový se stojinami z překližky 1mm z obou stran a zbytek křídla má stojinu z topolovky mezi pásnicemi. Ta překližková stojina z obou stran je možná zbytečná, ale zase k ní mám přilepené pouzdro spojovací trubky.... a taky se mi líbí, jak to křídlo tuhé :-) Když je vepředu tuhý potah a jednoduchá stojina, tak to už samo o sobě dělá torzní tuhost. Ta dvojitá stojina z překližky mi připadá zbytečná. Umístit spojovací tyč s pouzdrem mezi pásnice je elagantní, protože samo pouzdro pak tvoří část stojiny. Jen by se mělo pamatovat na to, aby byly pásnice s pouzdrem dobře spojené. Třeba omotané skelnou nití. Záleží na provedení. Někdo psal, že je potřeba dávat pozor i na smykové namáhání mezi stojinou a pásnicí.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: čtv 21.10.2021 7:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
JohnyB, ještě k Tvému předchozímu příspěvku: Ta spojovací trubka nemusí být taky bůh ví jak hluboko do křídla. Než se pokoušet o nějaké obecné rady, dám jen zkušenost: Blaník s rozpětím 3.2m, hmotnost (než jsem ho odlehčil) byla asi 4 kg. Křídlo je polystyrenové, ale má smrkové pásnice a mezi nimi spojovací trubka 20mm. Je dokonce uložená na šikmo protože blaník má krom vzepětí taky negativní šípovitost. Kvůli tomu vyšla i málo hluboko, snad ani ne 20cm do křídla. Celé to vypadalo strašidelně, půl křídlo má 1.5m, trubka krátká, šikmo... . S nosníkem je ale spojená omotáním skelným vláknem a drží to dobře. Co znamená dobře: Při haváriích (a bylo jich několik) jsem vždycky zohnul tu duralovou (hliníkovou) spojovací trubku a křídla zůstala celá.
Je jasný, že proti větroni se Extra musí dimenzovat jinak, ale spojovací trubka může být klidně natěsno mezi pásnicemi, ale dobře přdělaná. Naopak nemusí být moc dlouhá, protože od toho je tam nosník, aby dal křídlu pevnost.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
kokeš
|
Napsal: čtv 21.10.2021 8:49 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.1.2012 Příspěvky: 289 Bydliště: ¨Libina
|
Zeptám se možná i za autora ,jak je to potom se žebry když je trubka mezi pásnicemi? Není tam žádný materiál ,takže je žebro rozřízlé. To ale komplikuje ustavení. Nebo tam je toho materiálu minimum , a trubka se pásnice nedotýká? To řešení na videu je zřejmě spočítané a proč to tedy tak neudělat?
_________________ koksák
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: čtv 21.10.2021 10:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Hmm, je fakt, že zvlášť u konstrukčního křídla bude potřeba, aby na to žebro trochu místa zbylo. A kolem "díry" by bylo dobré ho vyztužit, to jsem ostatně tak taky měl. Ad řešení na videu: neříkám, že ho nedělat. Jen přicházím se svou troškou do mlýna ohledně ušetření hmotnosti. Snažil jsem se říct, že dvojitá stojina je v kombinaci s tuhým potahem přední poloviny křídla zbytečná. A že snad dokonce zkrácením a vetknutím spojovací trubky do nosníku (při vhodném provedení) se ušetří další hmotnost.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: čtv 21.10.2021 10:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
Ono opravdu záleží na tom jak je pevně pouzdro trubky spojené s nosníkem. Na 5m větroni jsem měl spojku ucha (délka ucha 1,5m) z důvodu lomení dlouhou jen 70mm a v pohodě to stačilo.
Ohledně stojiny, kromě zabránění "zhroucení" nosníku má za úkol zachycovat posouvající sílu mezi nosníky. Zjednodušeně horní nosník se ohýbá podle jiného poloměru jako nosník dolní, tím pádem se vůči sobě posouvají a soustava je málo tuhá. Pokud se přidá stojina tak kromě toho že drží nosníky v dané vzdálenosti od sebe a zabraňuje zhroucení, má za úkol zachycovat posouvající síly vznikající od ohybového momentu.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: pát 22.10.2021 6:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Ještě by se mohl postupně zužovat nosník, pár gramů by to zas ušetřilo.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|