Kdysi jsem měl problém s vyčištěním žhavíka od karbonu. Ten se po cca 20-hodinovém provozu s magic mufflerem totálně zakarbonoval (černý píst a pod). Já to čistil jakýmsi sprejem na karbon pro dieselové motory
download/file.php?id=50554&mode=view a taky tekutý prášek na nádobí Cif (ale ten pouze na nefunkční povrchy) - podrobněji tady
viewtopic.php?f=8&t=72347#p1222462. Ale tenkrát mi IgorB poradil, že nejlepší je zakarbonované díly vařit v starém friťáku v koncentrované nemrznoucí směsi do chladičů motorů s hliníkovými hlavami (tedy pro většinu moderních automobilových motorů)
viewtopic.php?f=8&t=72347#p1222525. Prý nastavil 150°C a nechal to hodinu vařit. Ale musí se to venku, protože ty výpary nejsou zrovna zdravé. Výhodou toho postupu je, že glykol rozpustí ty mazutové složky karbonu, které pojí částečky sazí do odolné, přilnavé černé hmoty, ale kovu neublíží. Fakticky zůstane jen čistý uhlík, který ale už jde snadno sundat z povrchu lehkým mechanickým působením, nebo se dokonce oddělí od povrchu sám. Je mi jasné, že tohle je spíš šetrný postup pro písty, válce a hlavy válců, kde velice záleží na tom, aby nedošlo k narušení či dokonce k odleptání povrchových vrstev. Naproti tomu u jakýchkoli čistících směsí obsahujících NaOH nebo KOH je právě to mírné odleptání povrchové vrstvy Al základem čištění. Nicméně bych tenhle postup zkusil i u výfuku. Když nepomůže, tak určitě aspoň nic nepokazí a ta nemrznoucí kapalina nestojí zas tolik. Místo friťáku to prý jde i na vařiči v hrnci (zkoušel kdysi blembondo), ale pochopitelně opět venku a je třeba větší opatrnost kvůli možnému požáru (friťák je pochopitelně bezpečnější).