Switch to full style
Taky vás už nebaví jen tak poletovat? Zkuste létat akrobacii nebo si o tom aspoň tady povídat.
Odeslat odpověď

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 13:41

PeePoTN píše:

Ja som cez víkend zlepil Edge 540T HotRed od RC Factory a neviem naozaj čo by sa tam dalo vylepšiť. Maximálne lankový nahon na chvost ale to sa mi nechcelo. Krídlo má profil a vystužené dvomi uhlíkovými tyčkami a na ohyb sa ani nepohne. Váha 320 gramov bez bateriek.


Edge Hot Red je dobrá volba z toho co se vyrábí. Mám ho taky a má 325g, ale i s baterkou 800mAh 3S. Šňůrkový náhon na ocasní kormidla bych nedělal, šňůrky se povolují a musí se často nastavovat, to už je u EPP myslím překonané. Uhlíková táhla jsou lepší. Slabinou je profilové křídlo, s deskovým by to letadlo asi letělo líp. Profilové křídlo se dá i těžko vyztužit v krutu a tuhost křídel v krutu u Edge HR není velká. Vemte si letadlo za křídla do rukou a zkuste křídla zkrucovat, není to dobré. Nevím, jak profilová křídla zpevnit v krutu. Dělal jsem některé úpravy Edge HR, které dost zlepšily letové vlastnosti, jsou popsány na viewtopic.php?f=10&t=66884&start=15
Také je dobré a velmi účinné zpevnit výškovku v střední zeslabené části přilepením uhlíků do tvaru písmene X, aby se výškovka nekroutila a posunout páčku výškovky co nejdále ke středu, tak 3mm od povrchu svislé části trupu letadla, aby se rovnoměrněji přenášela síla od serva na obě půlky výškovky. Takto upravená výškovka umožní letadlu zvládat lépe všechny obraty. Úprava výškovky je na viewtopic.php?f=10&t=66884&start=15
Určitě bych doporučil podélné výztuhy trupu z depronu. Hodně se tím zlepší tuhost trupu v krutu, která taky není u Edge HR velká a je to další slabina tohoto modelu, která se však dá odstranit. Je to popsáno na viewtopic.php?f=10&t=70799&start=150
Jestli chcete snížit váhu, tak doporučuji podvozek z uhlíkových trubek navržený podle halových modelů, kterým letadlu ubude 12g, oproti podvozku dodávanému ve stavebnici. Trubkový podvozek je velmi pevný, ačkoliv se to nezdá a odolává i tvrdým přistáním. Je popsaný na viewtopic.php?f=10&t=68555
Uvedené úpravy a zpevnění letadlu velmi prospějí. Nevím, jaký jste pilot, ale zpevněné letadlo se bude vždycky líp ovládat, než to, které se kroutí. Kdyby někdo vymyslel, jak zpevnit křídlo v krutu u Edge HR (a u jiných podobných vyráběných letadel), tak by to bylo určitě hodně přínosné pro spoustu zájemců. Je to výzva hlavně těm pánům, kteří se tu předhánějí v osočování a urážkách typu „ruka po loket v zadnici“. Zkuste vymyslet a vyzkoušet něco chytrého a pak to sem dejte pro ostatní.

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 13:51

Prosím ať to někdo ukončí konečně nebo to není snad ani možné :D :D :D Končím bych řekl

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 13:52

Doporučím k nastudování
http://www.avemodel.estranky.cz/clanky/receptar-modelare/letani/aerodynamika-a-mechanika-letu/stabilita-a-riditelnost-rc-modelu.html

A rád bych z toho vypíchnul spirálovou divergenci
"Spirálový pohyb je kombinovaný stranový nekmitavý (aperiodický) pohyb, který se podobá samovolnému přechodu letounu to strmé zatáčky (obr. 10). Náklon letounu se stále zvětšuje, poloměr zatáčky se zmenšuje, letoun přechází do strmého spirálového pohybu, směrem k zemi.
Tento nestabilní druh spirálového pohybu se také nazývá spirálová divergence. U řízeného letadla nebo modelu není na závadu pomalá divergence, která trvá obvykle desítky vteřin, protože pilot má čas vyrovnat letoun kormidly. Obvykle jsou letouny spirálně nestabilní při vyšších součinitelích vztlaku (při menších rychlostech), při nižších součinítelích vztlaku jsou stabilní a do spirály nejdou. Sledujeme-li vlivy různých činitelů na spirálovou stabilitu, zjistíme, že spirálový pohyb se stane divergentním, má-li letoun příliš velikou statickou směrovou stabilitu (příliš velké svislé ocasní plochy) a malý bočivě klonivý moment (příliš malé vzepětí křídla)."


Tím chci říct, že to, že letadlo nevydrží letět rovně (natož bez zásahu v přemetu) , je normální aerodynamicky popsaná vlastnost. Všimnětě si tučně vyznačených příčin, které přesně odpovídají deskovému akrobatu bez vzepětí, navíc s těžištní zásobou minimální, uzpůsobenou na 3D.

A aby se neslovíčkařilo, že se v citaci mluví o desítkách sekund, můžeme si představit 4 přemety s velkým průměrem, aby trvaly dost dlouho, a za naprostého bezvětří. To éro z přemetů prostě vypadne.
Naposledy upravil valajda dne stř 25.03.2015 14:31, celkově upraveno 1

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 14:14

Honza.V píše:
Normálně bych se k tomuto tématu již nevyjadřoval, ale tohle mi opravdu nedalo.
Před 4 roky jsem měl zmíněné SU 29 od Sebartu o rozpětí 1900mm. Letěl jsem s ním jedny závody F6A, kde se tohle letadlo líbilo letovým projevem dalším pilotům, třeba i Márovi Plichtovi. Létal jsem s ním především 3D a letadlo bylo velmi stabilní i celkem obratné. Můj taťka se Sučkem létal normální akrobacii a také si ho nemohl vynachválit. Letadlo je velmi hodné, má celkem malé plošné zatížení, neprosedá se a jeho minimální rychlost je pro přistání suprová. Právě profil, který je na koncích velmi tlustý, tomu dal tu stabilitu. Naopak bych řekl, že SU 29 je vhodné právě i pro rekreační akrobacii. Samozřejmě záleží na tom, jestli se letadlo správně seřídí :)

To hodnocení SU29 a Addiction XL je můj subjektivní názor. S tím SU 29 se mi lítalo hůř v nožovém letu, má dost malou boční plochu trupu a Addiction se mi těžko drží ve visu a v harrieru není stabilní. Domnívám se, že to je tím tlustým profilem. Ale asi jsou to dobrá letadla ve své kategorii. Jen se s nimi podle mých zkušeností nedá dělat to, co se dá dělat s deskovými EPP. To bylo hlavní, co jsem chtěl říct v tom příspěvku.

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 14:25

No ono je logické že konstrukčně relativně hladký model asi nebude lítat jako model z EPP že? :D Ono samo osobě už EPP je drsné a není aerodynamicky čisté a působí jako vlastně taková turbulatura na náběžné hraně. O ona tloušťka profilu která je u ADDICTIONA právě taková aby eliminovala padavost a zvýšila stabilitu. Ale asi bych měl napsat do PA že by měli dělat deskový křídla u svých modelů že budou létat lépe :D

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 14:25

Nedokážu posoudit jaký pilot je Toník Zápotocký,věřím,že velmi dobrý a zkušený,ale umím snad posoudit písemný projev a ten je bezchybný......ale jde tu hlavně o lítání,vím......Zatím tu Toník nikoho nanapadá ani neuráží,má jen svůj názor,za kterým si pevně stojí,takže to zkrátka tak musíme brát a není třeba ho "solit"... :D

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 15:32

Zápotocký88 píše:
Edge Hot Red je dobrá volba z toho co se vyrábí. Mám ho taky a má 325g, ale i s baterkou 800mAh 3S.


Člověče, už delší dobu to tady jen čtu. Toto není moje parketa a tak jsem zatím nevstupoval. Obdivuju tvoji buldočí zarputilost a trpělivost, s jakou stále obhajuješ svoje. Ale je to asi jako když dřív tvrdili, že jet autem( vlakem- nepamatuju si co to bylo) rychleji jak 4 km/h je pro člověka smrtelný. Jen předvedení tento mýtus vyvrátilo. Tady je to stejný. Natoč video a přesvědčíš :wink: . A nepiš pořád, že nemáš čas. Pak ti nikdo nevěří a diskuse je tam, kde je.
Možná jsi opravdu vyjimečnej konstruktér, nebo punťa, kterýmu není nic dost dobrý. Viz. úprava Edge Hot Red a nebo třípackovej motor. To bez videa neumím posoudit a ani tě nechci soudit. Každej jsme nějak ujetej.
Jednomu ale nerozumím. PeePoTN píše, že má Edge Hot Red 320g a ty ubereš na podvozku 12g. Sem tam něco vyztužíš a přidáš baterku cca 60g a jsi na 325g. Tomu opravdu nerozumím a nějak ani nevěřím :D

Omlouvám se. Omylem jsem to odeslal bez psaní :oops:

Re: Metrový 3D ultralight

stř 25.03.2015 23:02

Zápotocký88 píše:To hodnocení SU29 a Addiction XL je můj subjektivní názor. S tím SU 29 se mi lítalo hůř v nožovém letu, má dost malou boční plochu trupu a Addiction se mi těžko drží ve visu a v harrieru není stabilní. Domnívám se, že to je tím tlustým profilem. Ale asi jsou to dobrá letadla ve své kategorii. Jen se s nimi podle mých zkušeností nedá dělat to, co se dá dělat s deskovými EPP. To bylo hlavní, co jsem chtěl říct v tom příspěvku.


A nedělaly se tlustý profily na Diablotiny (a podobný letadla) právě proto, že byly hodně stabilní při fun fly lítání?

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 16:02

Shorty píše: Jednomu ale nerozumím. PeePoTN píše, že má Edge Hot Red 320g a ty ubereš na podvozku 12g. Sem tam něco vyztužíš a přidáš baterku cca 60g a jsi na 325g. Tomu opravdu nerozumím a nějak ani nevěřím :D
:oops:

Váha mého Edge Hot Red je 261g a váha baterky je 64g, dohromady 325g. Nový metrový model byl avizován výrobcem asi rok, ale když se objevil pod názvem Edge Hot Red, tak jsem byl zklamán, že měl zase profilové křídlo. To byl taky důvod, proč vznikl zde popisovaný model s deskovým křídlem. Jinak se dá Edge sestavit dost lehký. Jestli není větší váha PeePoTN-ova Edge daná těžším osazením?

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 17:16

Možná by musel napsat, čím to má osazený on. Nevím, kolik se dá ušetřit na reglu. Serva dají cca 12g. Tedy pokud není úplně hloupej a nedal tam nějaký cihly. Nevím kolik se dá ušetřit na lepení, ale ty tam ještě přidáváš věci navíc. Pořád mi to nevychází na takovej rozdíl. Na vánoce jsem lepil Extru. Udaná váha 450g. Vyšlo to přesně a to patřím spíš k těm, kteří moc na váze nešetří.

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 18:52

Veľký rozdiel hmstnosti robí EPP. Od Honzu S. brával pre nás LV výrezy metrových epp blastov a rozdiely hmotností boli veľké tuším 50g+-. Takže to že niekto má ľahší model aj napriek tažšiemu osadeniu by som nevidel tak nemožné.

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 19:16

Jojo, ono záleží na tom, z které části bloku epp je to vyřezáno. Výrobce ti udá (průměrnou) hustotu třeba 25g na litr, ale jádro je prostě řidší a lehčí, po stranách to váží víc. S tím výrobce nic moc nenadělá :(

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 21:02

To jsem nevěděl. Je to mimo mý stroje. Ta Extra je úlet pro vnuky.
Na druhou stranu. Že by měl tolik štěstí, že zrovna on :D , když honí každej gram, by natrefil na nejlehčí výřezy?

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 21:25

Shorty píše:To jsem nevěděl.

taky ne, ale páč už halovku nelítám, tak mě ten limit 100g v běčku žíly nedrásá, kdybych ale zase začal lítat, asi bych UŽ JEN Z PRINCIPU prudil PO TOMTO INFU docela FEST :(

ps: dobré věci toto vlákno nakonec přecijenom posloužilo.

Re: Metrový 3D ultralight

čtv 26.03.2015 21:44

Nojo, jenže na letadlech typu inferno, clik, ... ti to udělá rozdíl zanedbatelný. Co jsem vážil díly já, tak to 50g rozdíly rozhodně nebyly (ale nemůžu je vyloučit, nevážil jsem všechno). Třeba v křídlech rozdíl 2-3g. Řidší epp je zas gumovější, nasákne víc lepidla a to u halovek bude sakra znát (lepí se tam dost uhlíků), ... U RCEA B letadla bych to fakt neřešil ;-)

Moje pointa ale je - skutečně se může stát, že některý letadlo je lehčí, některý těžší - o něco málo. Ale není to nic, co by výrobce mohl ovlivnit. A taky to nebude pravidlo, některý desky budou třeba docela rovnoměrný, jiný ne.
Odeslat odpověď