Určitě bych volil model z EPP a 100% deskový model i křídla desková pro pomalý let. Profilová křídla pronikají vzduchem snáze a tím letadlo zrychlují. U deskových křídel tvoří čela křídel přirozené brzdičky. Taky musí být co nejnižší váha pro pomalý let. Letadlo z EPP s 80 cm rozpětím se dá udělat s váhou do 150g. Pro lítání ve větru je možné do těžiště přidávat závaží, třeba na suchý zip. Ale už se s tím nedá lítat tak, jako s lehkým letadlem. Je lepší počkat na bezvětří .
Myslím, že by otázka č. 1 ale měla být na typ modelu a zkušenosti s ním. Jde o tvar modelu a jeho vlastnosti a to se nedá nijak měřit ani vyčíslit. Na malý prostor bych doporučil Crack Yak backyard (0,8m rozpětí, tl. materiálu 10mm). Na ještě menší prostor je dobrý Crack Yak mini. Crack Lite je z 8mm EPP a podle mých zkušeností se víc kroutí a proto je hůře ovladatelný. Pokud se vyztužuje, tak se váha začne blížit backyardu. Měl jsem taky 80cm Edge 540 od RC Factory, ale vůbec neposlouchal, při letu na křídle se převracel, hodně jsem s ním laboroval, radil se s panem Sedláčkem, všelijak jsem ho ořezával, dolepoval, měnil těžiště zpředu dozadu, shora dolů a nakonec jsem vyndal elektroniku a nacpal ho do popelnice. Crack je mnohem lepší.
Další otázka, která souvisí s tou první, je tuhost modelu. Taky parametr, který se nedá vyčíslit, ale záleží na něm ovladatelnost modelu a přesnost létání. Crack Yak, jak se dodává, mi nevyhovoval z hlediska tuhosti a tak jsem se zabýval úpravami především pro zpevnění modelu a úpravou tvaru přední části pro zlepšení letových vlastností. Teď jsem s letadlem zcela spokojený. Úpravy jsou popsány na:
viewtopic.php?f=10&t=66884Nejvíc prospělo zpevnění křídel povrchově nalepeným uhlíkem a zpevnění trupu v krutu bez navýšení váhy. Model se tuhostí blíží depronovým modelům, ale díky použitému EPP si zachovává pružnost při kolizích. Protiskrutové výztuhy (štiky) jsou ještě lepší z 3mm depronu. Zpevnění trupu depronovými výztuhami je hodně účinné (musí se lepit vteřinákem na polystyren).
V odkazu je popsána také změna tvaru kabiny Cracka. Po úpravě se změní vzhled z hranatého letadla na oblé. Nepozoroval jsem při tom žádné změny letových vlastností. Ostatně redukce ploch ořezáním kabiny je úplně minimální.
Pro pohon 80cm modelů se mi osvědčila sestava - motor Hyperion HP-Z1705-14 s vrtulí GWS 8x4 a baterie Thunder Power 2S 350mAh. Před tím jsem používal s tímto motorem vrtuli 7x3,5 s baterkou Hyperion 3S 240mAh. Létalo to dobře, ale nový pohon váží o 2g míň a letadlo vydrží déle ve vzduchu.
Serva se mi po různém experimentování osvědčila 1x HS 5045HB na křidélka a 2x HS5035HB na ocasní kormidla. Pokud se křidélka udělají samostatně, pak 4x HS5035HB (nebo analogové varianty). Serva jsou lehká, dostatečně rychlá a prakticky bez vůle.