Úpravy Edge Hot Red od RC Factory.Tento 1m model je poměrně povedený. Vhodným sestavením a osazením se dá dosáhnout nízká letová váha 320g, takže s modelem můžete létat akrobatické obraty i velmi pomalu. Vytkl bych mu profilová křídla, která zbytečně letadlo zrychlují. Desková křídla mají pro 3D létání lepší vlastnosti, protože jejich čela působí jako přirozené brzdičky a pokud se čela nabarví, tak vzhledový rozdíl oproti profilovým křídlům není patrný. Vzhled je možné porovnat na fotce, kde je vlevo Edge Hot Red s profilovými křídly vedle jiného modelu s deskovými křídly.
Příloha:
3D akrobat s deskovými křídly má lepší vlastnosti, ale rozdíl ve vzhledu proti profilovým křídlům není příliš patrný.JPG
[ 71.25 KiB | Zobrazeno 948 krát ]
Úprava modelu Edge Hot Red byla provedena především pro zlepšení letových vlastností. Byl změněn tvar horního dílu deskového trupu v oblasti kabiny a provedena úprava přední části trupu.
1. Zvětšení boční plochy trupu prodloužením kabiny.
Boční plocha deskového 3D akrobatu, která se uplatňuje při nožovém letu, by měla být největší v oblasti křídel, protože křídla fungují při nožovém letu jen jako závaží. Tato zásada se u mnoha vyráběných nových konstrukcí 3D akrobatů uplatňuje, zejména u halových modelů a s takovými modely se mnohem snadněji provádí akrobatické obraty a začátečníci se je snáze naučí. Bohužel, pokud se konstruktéři modelů řídí tvarem skutečných akrobatických letounů, pak posadí kabinu příliš dozadu a potom pro nožový let musí být mohutná horní část směrovky, která přetlačuje váhu modelu v jeho horní přední části. To dobře funguje v ustáleném nožovém letu, ale při různých dynamických obratech, při kterých je nožový let jen jejich fází, se takový model nechová poslušně.
U skutečných akrobatických letadel jde však o kompromis, protože se uplatňuje velká váha motoru a pro dosažení správné polohy těžiště se umísťuje kabina s pilotem dozadu. Kromě toho, aby měl pilot výhled, snižuje se předek letadla před kabinou. Takový tvar však nemá žádné opodstatnění u modelů. U nich je totiž poměr výkonu motoru k jeho váze mnohem větší, než u skutečných letadel a bývá spíše problém, že model vychází těžký na zadek.
U Edge Hot Red jsem prodloužil z výše uvedených důvodů kabinu dopředu. Model tím získal lepší letové vlastnosti a podle mého názoru i lepší vzhled. Nejprve jsem si nový tvar kabiny nakreslil na papír, základní rozměry jsou na fotce. Pak jsem tvar přenesl na horní díl trupu a vyřízl novou prohlubeň pro kabinu a tvar dorovnal smirkem. Novou kabinu jsem vyřízl desky černého EPP tl. 12mm. Pomocí smirku se napasuje kabina na výřez v trupu a kabina se přilepí. Pak jsem dobrousil vnější část kabiny do správného tvaru, hrany jsem zaoblil smirkem a zahladil modelářskou žehličkou. Pro doladění letových vlastností je třeba snížit směrovku shora o 7mm.
2.Úprava přední části trupu:
U deskových modelů vzniká za vrtulí turbulence, neboť se rotující proud vzduchu tříští na deskových dílech trupu. U konstrukčních prostorových trupů k tomuto tříštění nedochází. Pokud u modelu s deskovým trupem zkosíme přední část dílů trupu za vrtulí, model se chová lépe, je ovladatelnější a poslušnější. Zkosení se provede pod 45 stupni podle fotografie.
3. Úpravy barevného provedení.
Poslední úpravou je dobarvení bílých ploch na letadle žlutou a oranžovou barvou, postup je popsán v předchozích příspěvcích. Použitím žlutých a oranžových odstínů dosáhnete toho, že letadlo doslova svítí na obloze zvláště v odpoledním a podvečerním slunci. Model je víc "hot red" než dodávaný z výroby. Pozor s množstvím barvy, je třeba stříkat z dálky a ctít pravidlo, že méně je více, aby se příliš nezvýšila váha modelu. Barevná úprava by neměla zvýšit váhu víc jak o 2g. Všechny úpravy jsou vidět na fotce.
Příloha:
Obr. - Upravený Edge Hot Red.JPG
[ 135.01 KiB | Zobrazeno 1099 krát ]