Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: ned 29.06.2014 0:58 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Příloha:
Tento příspěvek se zabývá úpravami vyráběných 3D akrobatů z deskového EPP. Mnoho modelářů dospěje k deskovým 3D modelům, protože jejich letové vlastnosti jsou nedostižné. Halové modely se už jinak než deskové nekonstruují. Touto konstrukcí se dá dosáhnout velmi nízké váhy modelu, nízkého plošného zatížení a tím nízké pádové rychlosti, tzn. schopnosti modelu létat při nízké rychlosti a při ní provádět i všechny obraty. Začátečník se akrobatické prvky při malé rychlosti snáze naučí. Deskový trup s velkou boční plochou může létat pomalu i v nožovém letu (křídla svisle) a ve všech obratech, jejichž některou fází je nožový let. Přitom vhodnou volbou pohonu je možné létat i rychle. Občas můžete slyšet kritiku deskových modelů z hlediska vzhledu, prý už to nevypadá jako letadlo. Podle mého názoru to není žádná maketa skutečného letadla, ale jde o hračku a s ní se dá nejlépe hrát, když je zkonstruovaná jako deskový model. Deskové modely už dávno nejsou náhražka, nebo levná verze konstrukčních modelů, ale je to velmi specifická konstrukce, která má své zásady a mnohdy se nedá vycházet ze zkušeností se skutečnými letadly. Vzhled velmi záleží na zbarvení modelu, zvlášť důležité pro vzhled je nabarvit i čela deskových dílů trupu, křídel a kormidel, což většina výrobců nedělá.
Přednost EPP materiálu (extrudovaný polypropylen) je především v pružnosti a odolnosti při karambolech. Nevýhodou bývá malá tuhost modelů z EPP, takže je třeba je vyztužovat nejčastěji uhlíkovými prvky. Tuhost některých prodávaných modelů není vysoká, modely se při letu kroutí a reakce na naše pokyny může být trochu nevyzpytatelná. Uvádím některé vyzkoušené návody na zpevnění modelů.

Úparvy modelu Crack Yak od RC Factory.
Jedná se o povedený model, poslušný, stabilní ve všech figurách, který umí létat pomalu i rychle a přitom je velmi obratný. Model má rozpětí 800mm a dá se sestavit s váhou pouhých 150g, varianta „lite“ ještě o 15g lehčí. Tento model je však možno upravit a vylepšit. Crack Yak je tvarově zvláštní, je záměrně hranatý. Je to originální, ale komu se tvar nelíbí, může začít s úpravou vzhledu.

Tvarová úprava pro změnu vzhledu.


Obr. 1 v příloze - Upravený Crack Yak vypadá dost jinak, než původní model

Úprava spočívá v zaoblení hranaté kabiny. Na letových vlastnostech se to neprojevilo. Ořezal jsem rohy kabiny a pak zabrousil smirkovým papírem zrnitosti 100. Nůž se velmi rychle ztupí řezáním EPP. Ostří nože brousím na smirkovém papíru tak, aby ostří bylo jemně „chlupaté“, pak se EPP řeže výborně. Po obroušení EPP smirkem není povrch hladký, ale dá se zahladit modelářskou žehličkou. Teplota žehličky se musí vyzkoušet na odřezku EPP, aby se povrch neseškvařil. Před zahlazením je třeba vyfoukat zbytky smirku z povrchu EPP.


Tvarová úprava pro zlepšení letových vlastností.
Další tvarovou změnu jsem udělal v přední části trupu pro zlepšení letových vlastností.
Na to jsem přišel náhodou. Při jednom kolizním střetu s matičkou Zemí se urazila dolní část trupu za motorem šikmo téměř pod 45 st., a protože se nic jiného nestalo, tak jsem lítal dál. Jenže letadlo začalo být výrazně stabilnější a poslušnější. Přemýšlel jsem proč a napadlo mě, že vzduch za vrtulí proudí nejen dozadu, ale zároveň rotuje a že se na hranách deskového křížového trupu hned za vrtulí dostává proud vzduchu do turbulence, která je nežádoucí, protože kormidla špatně fungují. Pokud bude trup seřízlý a tím pádem dál od vrtule, bude tato turbulence menší. Tak jsem pak oříznul všechny čtyři rohy trupu, zhruba pod 45 stupni, jak je vidět na obr. 1. Výsledkem je, že letadlo je skutečně mnohem stabilnější a poslušnější ve všech figurách zejména ve visu. Dobrý model se stal ještě lepší. Tuto úpravu jsem udělal i u dalších mých deskových modelů a u všech se zlepšily letové vlastnosti. Pozor na to, abyste seříznutí nepřehnali, tvar přední části modelu má velký vliv na celkový jeho vzhled.

Úpravy zbarvení potisku modelu.
Domnívám se, že potisk modelu Crack Yak je od výrobce velmi zdařilý, přesto jsem se rozhodl o dobarvení modelu. Zvlášť bílé plochy evokují použitý materiál a tím vypadá model trochu levně. Na barvení EPP je možno použít běžné nitro či akrylátové laky ve spreji. Nelakované plochy je třeba olepit a zakrýt. K tomu používám lepicí papírovou zakrývací pásku určenou pro malíře pokojů a kousky novin. Díly modelu stříkám odděleně před jejich slepením. Pozor na množství barvy, stříkat se musí velmi opatrně, jen „nadechnout“, aby se příliš nezvýšila váha modelu. Na fotkách jsou možnosti vybarvení pro inspiraci.


Obr. 2 v příloze – Jedna z možných variant dobarvení modelu

Úprava pro zvýšení tuhosti křídla.
Letové vlastnosti modelu Crack Yak lze významně zlepšit zvýšením tuhosti. Základní Crack Yak je z 10mm tlustého EPP a serie „lite“ je z 8mm EPP, čím se sice snížila váha modelu, ale bohužel zároveň i snížila jeho tuhost.
Zvýšení tuhosti se dosáhne změnou dodávané dřevěné výztuhy křídla na uhlíkové výztuhy. Protože je deskové křídlo dosti tenké, tak klasické zalepení uhlíkových prutů do zářezů v křídle není účinné. Po mnoha pokusech, které jsem provedl, se jako nejtužší ukázalo přilepení uhlíkových pásků 3x0,5mm na povrch EPP, na obě strany deskového křídla proti sobě. K tomu je třeba nejprve zalepit vyfrézované drážky v dodávaných polovinách křídla a v trupu. To se nejsnáze provede tak, že na rovné podložce pokryté igelitem se obě strany každého dílu přitlačí k sobě, aby se strany drážky dotkly a spára se zalepí řídkým vteřinovým lepidlem a lehce pofouká aktivátorem. Teprve pak se obě půlky křídla a trup slepí k sobě. Uhlíkové pásky se nalepí asi o 1cm blíž k náběžné hraně křídel, než byla spára pro dřevěnou lištu. Pásky jsou průběžné přes obě poloviny křídla a přes trup. Dále se nalepí oboustranně na povrch křídel šikmé výztuhy podle obr. 3 pro zvýšení tuhosti křídla v krutu. Výztuhy jsou z podélně rozpůlené uhlíkové kulatiny 1,5mm, nebo z podélně rozpůleného pásku 3x0,5mm.

Obr. 3 v příloze – Vyztužení křídel modelu Crack Yak Lite Series. Výztuhy musí být nalepeny na obě starny křídel proti sobě.

Umístění všech výztuh je třeba na křídlo nejprve nakreslit tenkou fixkou, pak se na uhlíkovou výztuhu nanese na několika bodech střední vteřinové lepidlo a přitlačením se výztuhy nalepí na EPP. Při lepení musí sestava křídel s vodorovnou částí trupu ležet na rovné podložce. Po zkontrolování rovinnosti celé sestavy křídel s trupem se každý pásek po celé délce a po obou krajích přilepí řídkým vteřinovým lepidlem. Tímto způsobem se dosáhne vysoké tuhosti křídla jak v ohybu, tak v krutu a váha modelu se oproti dodávané výztuze z dřevěné lišty nezvýší. Uspořádání výztuh křídla je vidět na fotografii.

Úprava pro zvýšení tuhosti trupu v krutu.
Chtěl jsem zvýšit tuhost v krutu trupu u Crack Yak, protože ta není zvlášť u varianty Lite moc velká. Výrobcem dodávané torzní (protizkrutové) výztuhy jako pásky z EPP jsou vlivem použitého materiálu příliš měkké a „gumové“ a jejich účinek proto není výrazný. Výztuhy jsem se snažil zpevnit. Udělal jsem vzorky, které jsem porovnal.

Obr. 4 v příloze – Vzorky pro porovnání tuhosti různých úprav torzních výztuh modelu Crack Yak

Na jeden vzorek jsem nažehlil modelářskou folii Oracover. Folie je lehká, ale moc dobře na EPP nedrží. Dále jsem použil papírovou samolepicí zakrývací pásku, kterou jsem ještě přižehlil, aby dobře držela (zvýšení váhy modelu by bylo 2g) a pak skelnou samolepicí síťovinu koupenou v Bauhauzu.

Obr. 5 v příloze – Samolepicí skelná síťovina z Bauhauzu

Síťovina moc na EPP nedrží, tak jsem ji přižehlil, ale musí se hodně horkou žehličkou, že se natavuje povrch EPP. Teplota je třeba vyzkoušet na odřezku EPP. Se síťovinou jsou výztuhy naprosto nepřekonatelně pevné a váha se zvýší jen asi o 1,5g. Tak jsem na hotovém modelu Crack Yak Lite odpáral výztuhy, nažehlil na ně zevnitř uvedenou síťovinu a zas je přilepil. Tuhost v krutu modelu se velmi výrazně zvýšila. Mimo to se zvýšila i tuhost trupu na ohyb do stran. Letové vlastnosti modelu jsou teď bezvadné.

Obr. 6 v příloze – Torzní výztuhy trupu s nažehlenou síťovinou

Všemi výše uvedenými úpravami se vlastnosti velmi dobrého modelu Crack Yak ještě výrazně zlepšily a to jen s nepatrným navýšením váhy. S modelem létám jen venku, nemám k dispozici halu a létá úžasně. Dobře se ovládá až do větru 3m/s. Samozřejmě, že uvedené úpravy lze použít i u jiných modelů.


Naposledy upravil Zápotocký88 dne čtv 03.07.2014 12:54, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: ned 29.06.2014 9:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2013
Příspěvky: 1294
Bydliště: Ostrava
Dekuji.
Vlastnim "Lite" verzi a nektere popisovane upravy urcite udelam.

_________________
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: pon 30.06.2014 19:18 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Výborně, tak napište svoje zkušenosti. Připravuju popis dalších vyzkoušených úprav modelů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: pon 30.06.2014 22:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.2.2013
Příspěvky: 275
Safra ... to zazehleni te skelne pasky me taky nemohlo napadnout driv nez jsem dokoncil nekolik xps modelu :oops:

Takhle tam je nejmin 50g tavnyho lepidla navic na kazdem ... no lita to v jakemkoliv vetru diky vaze :D

Musim potvrdit, ze s tou paskou je to skoro neznicitelne .... (kde je paska tam to zatim vydrzelo vsechny pady)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: čtv 03.07.2014 13:17 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2011
Příspěvky: 453
Bydliště: Mělník
letadla jsou od toho aby létala, NE padala. Nejmenuje se to Lite series, proto aby se to tunilo na Beton series :)

_________________
http://www.jan-votava.eu/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: pon 07.07.2014 9:07 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Pane Votavo,
popsané vylepšení letadel není proto, aby letadla padala, nebo lépe odolávala pádu, to je dáno materiálem EPP. Popsané úpravy jsou pro to, aby letadla lépe létala, nekroutila se všelijak ve vzduchu a nechovala se nevyzpytatelně. Zpevnit letadlo na "beton" ale přitom zachovat "lite" váhu je ideální stav. To ocení jak mistři, tak začátečníci, protože jen tuhé a lehké letadlo je schopné zalétat, to, co si přejete. Zkuste to a uvidíte, jak se vám bude s letadlem daleko líp lítat, jak budete nadšený z jeho přesného ovládání a zlepšených vlastností.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: úte 08.07.2014 12:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.10.2012
Příspěvky: 443
Moj Crack Yak ma cca 130 startov. Nejake stuchance do zeme za sebou tiez, ale vyzera ako novy. Pilotazne ma najma tuto polovicu sezony posunul podstatne dalej (spolus s SU29 EPP od RCF). A este mam velke rezervy a myslim ze urobim dalsi citelny pokrok ale uz to chce aj studovat techniku pilotze. .Lietam len vonku a cely rok, aj ked v zime toho vela nie je.

V nozakoch ma skvele vlastnosti. Vzhladom k obratnosti je s nim velmi intenzivne lietanie. S nim si kazdy "zapackuje od srdca" a to intenzivne packovanie ma silne pozitivny vplyv na rozvoj pilotaznych skchopnosti.

Navrhovane upravy:
Podla mna su celkom dobre aj napriek tomu ze mne sa zatial nepodarilo postrehnut ze tuhost robi za letu problemy. Ista vyssia stabilita by nebola na zahodenie napr. vo vise ale zatial to neviem posudit. (Musim znicit este niekolko eroplanov:-)
Mna sa pozdava najma nahradenie dreveneho nosnika uhlikovym a vyztuha vyztuh trupu tou mriezkovinou. Ak by som tam nemal baterku uvazoval by som aj o tom vacsom skoseni trupu. (Ja ju mam z neznamych dovoddov uplne vpredu na prednej hrane trupu, inak mi nevychdzalo tazisko.

Ale budem to realizovat az na dalsom ere tejto kategorie ktore sa stalo stabilnou sucastou mojho hangaru, kedze inak cez zimu stracam privela zrucnosti a do haly nemam pristup.

Polemika HOnza a Zapotocky:
Honza lieta skvele a je to mozne pozriet aj na youtube s Crack Yakom a pod. Pre mna je to inspirativne. Napriek tomu ze je to teeneger :) Skor to vidim ako jeho prednost.

Toto tunenie vsak nie je pre spickovych pilotov ti s tym nebuchnu tak ze by to zrusili ,ale pre mierne a stredne pokrocilych a pre tych to moze mat vyznam. A Honza to posudzuje z pohladu spickovych pilotov...

Takze nema zmysel sa hadat. :)

_________________
Nike II (hotliner), SU29 EPP (RCfactory), FOX 2300 EPP, Stryker FQ27, Yak 54 CZ, Eclipse 7


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: úte 08.07.2014 13:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 15884
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Myslím že na opravdu špičkové létání se EPP nehodí, tam patří XPS, to je podstatně tužší... a samozřejmě hodně C ... :-)

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: úte 08.07.2014 14:34 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2011
Příspěvky: 453
Bydliště: Mělník
Pokud bude letadlo spíše pro začátečníka, stavěné na případné časté drobné pády, tak rozhodně vyztužení má své opodstatnění. Pro padání by to ale chtělo vystužit jiná místa na letadle. Například panty na kormidlech :)

Na krutu dodá hodně správné slepení trupu. Pokud trup vypadá zdánlivě dobře slepený, tak to být tak vůbec nemusí. Jestliže se to bude dost kroutit, je to známka špatného slepení. Z vlastní zkušenosti vím, jaký je to rozdíl :)

Pro všechny doporučuji si dát nejvíc pozor na správné slepení, když lepíte trup k sobě a jeho "štiky" pod úhlem 45°

_________________
http://www.jan-votava.eu/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: úte 08.07.2014 16:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.10.2012
Příspěvky: 443
jyrry píše:
Myslím že na opravdu špičkové létání se EPP nehodí, tam patří XPS, to je podstatně tužší... a samozřejmě hodně C ... :-)

Presnejsie som mal na mysli trening velmi dobrych pilotov.

Daj mi vediet co je to XPS. Vskole sme sa to neucili... :lol: A tu som na to nejako zatial nenarazil.

_________________
Nike II (hotliner), SU29 EPP (RCfactory), FOX 2300 EPP, Stryker FQ27, Yak 54 CZ, Eclipse 7


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: úte 08.07.2014 18:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 15884
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
EPS - Expandovaný PolyStyren (kuličky)
XPS - eXtrudovaný PolyStyren (depron a spol.)
ve škole mně to taky neučili.

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: stř 09.07.2014 7:48 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.10.2012
Příspěvky: 443
jyrry píše:
EPS - Expandovaný PolyStyren (kuličky)
XPS - eXtrudovaný PolyStyren (depron a spol.)
ve škole mně to taky neučili.


Vdaka!
S tou skolou to je for mozno nie celkom podareny. :D

_________________
Nike II (hotliner), SU29 EPP (RCfactory), FOX 2300 EPP, Stryker FQ27, Yak 54 CZ, Eclipse 7


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: pát 11.07.2014 0:29 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
To vyztužení modelu z EPP není pro pády, ale pro lítání. Nemyslím, že by mistři měli lítat s podajnými letadly a začátečníci s letady vyztuženými. Tuhé letadlo je výhoda pro každého - pokud se nezvýší váha, protože pak to není žádný fór. Za těmi návrhy je spousta hodin pokusů a měření. Postavil jsem jen Cracků asi 8, než jsem dospěl k popsaným úpravám. Výztuhu křídel jsem vymýšlel úplně pro jiné letadlo, ale pak jsem výsledek použil i na Cracka, protože výztuha funguje úplně úžasně (foto s Betinou)
Příloha:
pokusy a měření různých výztuh křídel z EPP.JPG
pokusy a měření různých výztuh křídel z EPP.JPG [ 69.42 KiB | Zobrazeno 2361 krát ]
. Dokonce když extrémně namáháte křídlo v ohybu, tak se na povrch nalepené uhlíkové pásky promačknou k sobě, neprasknou, a když zas namáhání povolí, tak se díky pružnosti EPP křídlo vrátí do pův. tvaru. Pokud někdo chce použít dodávanou dřevěnou lištu u Cracka na vyztužení křídla, tak výrazně zvýší její pevnost přežehlením povrchu lišty hodně horkou žehličkou (samozřejmě před zalepením). Pokud je lišta trochu křivá, tak se dá žehličkou taky vyrovnat. U hotového Cracka bych doporučil aspoň šikmé výztuhy křídel přilepeným uhlíkem na povrch křídla (rozpůlená kulatina prům. 1,5mm, nebo rozpůlený pásek 3x0,5mm - viz obr.3 pův. příspěvku). Výrazně se zvýší tuhost křídla v krutu.
Tuhost trupu v krutu nezvýší sebepečlivější lepení. Malá tuhost je dána deskovým křížovým trupem a materiálem EPP. Z nauky o pružnosti a pevnosti je známo, že tuhost v krutu nosníku se zvýší tvarem tzv. skříňového nosníku. Skříňový nosník mají vytvořit u Cracků torzní výztuhy (štiky). Jenže moc to nefunguje, když jsou štiky ze slabého EPP, které je "gumové". Asi by tuhost byla lepší, kdyby byly štiky třeba z depronu, jenže zas by praskaly. Nažehlenou skelnou síťovinou štiky ztuhnou a váha se zvýší zanedbatelně.
Pokud mi prasknou panty z EPP, udělám záplatu, uříznu plátek EPP tak 1,5mm tlustý, potřu slabě středním vteřinákem a vmačknu do pantu viz foto
Příloha:
záplata na prasklém pantu.JPG
záplata na prasklém pantu.JPG [ 75.09 KiB | Zobrazeno 2361 krát ]


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: sob 12.07.2014 6:37 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.10.2012
Příspěvky: 443
Zda sa ze si sa tomu skutocne venoval. To su skutocne uz data pouzitelne na vyvoj noveho modelu. Technicky je to pravdepodobne mozne aby to konkurovalo RCF. Treba si vsak uvedomit ze marketingovo nie.

Prva zakladna otazka je ze ci je vobec potrebne to z hladiska letovych vlastnosti vystuzovat. Je mu vytinam obcas dost kruto ale nepostrehol som ziadne krutenie Crack Yaka za letu pri tych cca 130 startoch. Ale vyspelejsi piloti to dokazu lepsie posudit ako ja.

Zlepsenie letovych vlasnosti pri vise je urcite vitane!!!

Pritom u predchádzajuceho Zooma 4D 1m rozpatie som si to vsimol hned. Tam sa kridla mohutne prehybali (aj v dosledku prilisneho ponorenia uhlikovych vyztuh po povrch kridla a tiez nedostatocneho nasytenia prstolepom. :) ) Tak som mu daval do kridla este jedny vyztuhy.

Pilotazne vyspely kolega prestal kvoli ohybom pouzivat svojho 1,2 m Zooma a presiel na 1m.

1) Aerodynamika výztuh
Skusal si ci nemaju povchove vyztuhy krídla vplyv na letove vlastnosti?

2) Tuhost lepenia
MOzem ta ubezpecit ze kvalita lepenia ma zasadny vplyv na tuhost (ne)vytvoreneho skrinoveho nosnika. V tomto smere ma Honza pravdu
Nekvalitne lepenie je nieco ako ciastocna instalacia diagonalnej vyztuhy.

3) Co robi priestorovost -skrinovost nosnika
Ano vytvorenim skrinoveho nosnika sa velmi podstatne zvysi jeho pevnost v ohybe a to aj pri malo pevnych materialoch.

Pre tych co chu ziskat predstavu jeden jednoduchy pokus. Zoberte si 2cm siroky pruzok kancelarskeho papiera. Jeho nosnost je prakticky nulova. A prehnite ho v pozdlznej osi do tvaru U. A skuste ho potom ohnut. :) Alebo ho zvinte do tvaru trubky.... A tu skuste ohnut.

4) Zosilnenie prednej casti trupu SU-29 od RCF
Pri stavbe som si vsimol ze tuhost trupu nie je dostatocna a dost sa v prednej casti pri zatazeni rukou ohybal takze som sa obaval, ze to ma negativny vplyv na letove vlastnosti pri prudsich obratoch s plnym plynom. Vlepil som do zarezov 4x diagonalne uhlikove vyztuhy 3x0,5mm
v dlzke cca 75mm tak ze vzdialenejsie konce boli v blizkosti vertikalnej casti trupu. Neuveritelnym sposobom to spevnilo prednu cast trupu. Vahovy prirastok je tiez cca 1g -odhadom


5) Co zlepsuje a co zhorsuje vystuzovanie EPP konstrukcii po stranke pevnosti?

Urcite sa tym da velmi podstatne spevnit a odstranit ohybanie konstrukcie. Ale treba pamatat ze takymto spevnovanim narasta krehkost celej konstrukcie. Pruznost zvysuje jej nerozbitnost a krehkost znizuje. Takze napr ta vyztuha ktoru som urobil ja to velmi spevnika, ale zarovne znizila schopnost absorbovat narazy vlastnostami materialu, takze narazove sily sa viacej prenasaju do celej konstrukcie za vystuzenou castou trupu. Takze pri vacsej rane ktora v povodnom stave nemusela viest k destrukcii konstrukcie to moze viest k destrukcii kridla a takisto viacej utrpi pri naraze elektronika napr. Prijmac a serva. To je vsak dan za zlepsenie letovych vlastnosti :)

6) Idealne uplatnenie navrhovanych vyztuzeni u Crack Yaka
Da sa dosiahnut zmenou konstrukcie vyrobcom. Alebo implementciou do konstrukcie noveho modelu priamo Zapotockym88. a TEN dat na trh nech je veselo. :)

DRzim palce pri vyuziti tychto poznatkov

_________________
Nike II (hotliner), SU29 EPP (RCfactory), FOX 2300 EPP, Stryker FQ27, Yak 54 CZ, Eclipse 7


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úpravy deskových 3D akrobatů
PříspěvekNapsal: sob 12.07.2014 19:24 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Návrhy na zlepšení Cracka Yaka nejsou podle mého názoru na nový model, vždyť proporce jsou pořád Crack a proporčně je to povedené letadlo. Ale některé popsané úpravy se dají využít i u jiných modelů.

1) Z hlediska aerodynamiky výztuh přilepených na povrch EPP jsem jsem nepoznal žádné rozdíly s nalepenými uhlíky na povrchu a bez nich. Myslím, že nerovnost, která se přilepeným uhlíkem 3x0,5mm vytvoří, je skoro srovnatelná s nerovností povrchu EPP. Pokud se tím letadlo zpomalí, tak je to dobře.
Přilepení je trochu náročné na udržení rovinnosti křídel. Musí se lepit s větší pečlivostí. Funguje to, jen když jsou pásky dobře přilepené po celé ploše.

2) Souhlasím, že dobré slepení trupu a torzních výztuh je důležité pro tuhost trupu na krut. Ale kvalitním slepením se dostanete na určitou hranici a dalším lepidlem už se tuhost nezvýší. Ta hranice je dána pružností torzních výztuh z materiálu EPP.

3) Skříňový nosník musí být uzavřený a pak zvýší tuhost zejména v krutu. Pro názornost s tím archem papíru: Když ho stočte do trubky a pak tu trubku zkusíte skrucovat, je odpor v krutu skoro nulový. Ale když konce stočeného papíru slepíte a trubka bude kompaktní, pak je její tuhost v krutu mnohokrát vyšší. Skříňový nosník by měly dělat u Cracka ale i u jiných modelů šikmé torzní výztuhy (štiky) a pokud se zpevní skelnou síťovinou, zvýší se pevnost celého trupu v krutu.

4) K odolnosti při pádu: Ze zkušenosti vím, že vyztužený model je při pádu víc odolný jako celek, nedochází k zásadním zlomům trupu, křídel, ale odlomí se spíš okraj EPP, který lze mnohem snáze opravit. Při těžkých haváriích se samozřejmě rozláme všechno, ať jsou tam výztuhy, nebo ne :( .


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz