Switch to full style
Taky vás už nebaví jen tak poletovat? Zkuste létat akrobacii nebo si o tom aspoň tady povídat.
Odeslat odpověď

Re: Jak-55M

stř 17.09.2014 19:54

No nakoľko mám doma už yaky dva, tak asi by som znovu postavil extru. Ale iba ak bude možné zároveň vyrezať aj kopyto na haubnu a kabínu. :wink:

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 8:48

Budem sa snažiť svoje postrehy podať čo najviac citlivo.
Michale vieš, že sme Ti za Tvoj plán vďační a že svojimi počinmi ďaleko prevyšuješ naše schopnosti.
Ale Yak55 to má už za sebou.
Nakoľko som pravdepodobne ja postavil Yaka podľa tohto plánu ako prvý, dám do diskusie moje postrehy a návrhy aby ďalšie modely dopadli lepšie.
A určite sa nemôžem stavať do úlohy skúšobné pilota aj keď verím, že moje postrehy budú v prospech veci.
Model pekne symetrický, rovný, skontrolované uhly, uhol zoradenia nula.
Po zálete modelu som ihneď zistil že pohon Axi 4120/20 s vrtuľou 15x8 nestačí, vyslovene ale iba kvôli tomu, že cca. 2/3 priemeru vrtule tvorí motorový kryt. Takže som dal Scorpion S4035 s vrtuľou 18x8 a už bolo dobre. Nasledovalo ladenie modelu.
Čo som zistil, že v tejto koncepcii tento yak zvládne ako tak presne /ako by hlava chcela/ iba základné obraty. Problém bol nožák, kde aj pri veľkej výchylke SOP a takmer plnom plyne /pri už doladenom ťažisku/, bolo vôbec problém nožák zalietanuť, jeden z dôvodov je určite strašne široký trup, možno aj preto neschopnosť dosiahnuť rýchlosť potrebnú na nožák. Pretáčanie v noži vôbec neriešim.
Ďalšia vec, napriek profilu krídla a doladeniu ťažiska, vyosenia, výchyliek … model napriek všetkým možným zmenám a korekciám harrier síce zalietol ale ihneď padol po krídle do špirály, pomalý let takisto končil takmer vždy neočakávaným pádom po krídle, pridanie plynu skoro vždy však viedlo k ďalšiemu neočakávanému a nečitateľnému obratu. Každá jedna vývrtka skončila pádom po krídle, blender vôbec nezalietol, nožová vývrtka bez šance.
Ďalej nevyspytateľné správanie v zmysle vyplávania či prepadu s prechodom do špirály, bez závislosti od rýchlosti smeru letu či plynu. Ešte nevyspytateľnejšie bolo správanie po korekcii chaotických pohybov pridaním plynu.
Všetky uvedené faktory som sa snažil doladiť zmenami v nastavení ale nakonice som zistil, že koncepcia modelu viac ako kľudné /a veľmi opatrné/ polietanie nezvládne.
Určite nie 3D.
Problém v hmotnosti nevidím, v tejto veľkosti letovka 2,85kg nie je žiadna tragédia, hoci rezerva tu je /veď som mal aj 1,8m extru s letovkou 2,3kg/, veľkosť VOP a SOP sa mi zdajú byť primerané, krídelká ok.
Takže navrhujem koncepciu prebrať v zmysle dĺžka/rozpätie, určite zmenšiť šírku trupu.
Napríklad môj Yak 54 od PilotRc v rozpätí 1,85m má rovnako široký kryt motora !!!
Ešte raz opakujem, nedovolím si byť kritikom ani rozvracačom, mne chýbajú teoretické poznatky z konštrukcie modelov a hlavne nemám v rukách toľko modelov ako mnoho skúsenejších tu na fóre, ale urobil som ozaj všetko preto aby som model naučil lietať dobre a tisíckrát som prechádzal jednotlivé kroky v procese ladenia a aj napriek tomu nič.
Pri poslednom pristávaní kedy som urobil miernu korekciu smeru na dráhu smerovkou ešte na primeranej rýchlosti /v absolútnom bezvetrí/ model urobil neidentifikovateľný obrat v zmysle vývrtky a štvrťpremetu, následne pokus o korekciu s pokusom položiť ho na chrbát do tráva nasledovaný ďalším samovoľným prudkým obratom a pádom na brucho. Vytrhnuté dve prepážky kde je uložený podvozok, takisto vytrhnuté nulté rebro krídla na trupe.
Ešte som konštrukčný model nerozbil, lietam väčšieho yaka zatiaľ bez jediného problému, takže som aj dlho rozmýšľal či to nebola moja chyba, odhliadnuc od posledného pristátia ale yak mal zásadné problémy, ktoré treba vyriešiť.
Michale ber to prosím ako námet do diskusie, nie ako kritiku.
Ľ.

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 13:04

to ludicek.
Neomlouvej se,konstruktivní kritika je pro mě přínosem.Navíc je velice fundovaná a jsem za ni rád.Jinak bych si myslel,další ero vo kterým prd vím a jak asi lítá. :?
Boro mi poslal perfektní podklady na EXTRU a budu se aspoň moci vyvarovat chyb!!
Rusům se první JAKY-55 taky nepovedly,použily příliš tlustý profil křídla,asi jsem nevědomky zopakoval jejicch chybu.Velký čelní odpor a tlustá křídla,sice je to hodný na rekreační lítání,ale při velkých změnách úhlu náběhu a bočení se asi křídla dostávala do úplavu za tímhle širokým trupem.Asi víc,než jsem si dokázal představit.To samé platí i o výškovce.
Asi se budu muset podívat po nějakým simulátoru aerodynamického tunelu.
JAK je mrtev,ať žije EXTRA.
8)

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 13:32

Tak sme ho pochovali?
Škoda, chcel som s ním v zime polyžovať.
No extru od EF si plánujem kúpiť určite. No niežeby som mal z yaka depresiu ale extra od EF je špičkový model, už som ho mal v rukách.
Ľ.

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 16:34

Jak je dobrá konstrukce,sám jsi ji vyzkoušel.Nezbortila se,což jsem měl starch a dokonce jsem našel i pár možností odlehčení.
Jen jsem nikdy nepočítal,že se pustíš taky do 3D.
I konstrukce křídel se ukázala jako pevnostně dobrá.
Podle tvého popisu si jsem jist,že nic nebylo poddimenzováno,což je hlavní!!!
Takže je třeba jen zvolit jiný profil.Mát to křídlo v Devwingu tak to nebude žádný problém.
A dodělat kopyto na kabinu.
Bude to zřejmě chtít profil s ostrou náběžkou aby se proud vzduchu urval dřív než bude nezvladatelně pozdě.Pak by zbyla celá práce jen na motor,ocasní plochy a nízké plošné zatížení.
Hele,něco někde okopíruji.
:lol:

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 16:45

Myšlenku ostré náběžky jsem použil na svém Yaku- bohužel to nemám ověřeno praxí. Asi je potřeba, aby se to trhalo za včasu a na obou křídlech. Když to drží hodně dlouho, tak se to urve prvně na jedné půlce a je z teho pak moták/výkrut :roll:
Ale jak říkám, je to jen teorie a i myslím, že vývoj dobrého akrobata vyžaduje postavit několik kusů :|

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 17:09

No tenší profil určite a s ostrou nábežkou tiež.
Inak mal som na dvoch modeloch taký istý hrubý profil a nič sa netrhalo.
A že sa s tým bude lietať 3D bolo predsa jasné. Aj svoj piper J3 som staval na 3D. :lol:
No určite treba zúžiť trup, treba rozšíriť lôžko motora, lebo sa tam motor ledva zmestí a už nezostáva priestor na vyosovanie.
Niečo o pomeroch a rozmeroch sa preberá napríklad tu, ale to sú už veci o ktorých nemám šajnu:
http://akroforum.cz/viewtopic.php?f=6&t ... h&start=20
Nejako mi nesedí ani dĺžka trupu pred nábežkou. A vlastne pomer dĺžka / rozpätie je tiež dosť problém prečo sa niektoré modely nepodarí naučiť lietať. tu je to určite zásadný problém.
Možno by trebalo osloviť pána Lňeničku že? On to všetko rýchlo zráta ani sa nenazdáš.
Alebo napríklad yaka okopíroval /myslím od Nesnídalovcov/ sysring a jeho výrezy som pred troma dňami videl lietať a bolo to super.
Pevnostne ok, len ma trochu prekvapilo, že trebalo potiahnuť celý obvod trupu od kabíny dozadu.
No a na hmotnosti je čo popravať aj ke´d skúšobné výrezy boli z toho čo boli.
+ kopyto na kabínu a mot. kryt.
Nejaký som múdry čo? 8)
Ľ.

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 19:12

ludicek píše: Proste po vyosení, ktoré mi vychádza nadol asi 5°

Hmmm. Niečo je špatne. Strednoplošník musí mať výškové vyosenie motora okolo nuly.
Čo tak skúsiť toho tvojho ftáka konečne zalietať? :wink:

Re: Jak-55M

úte 30.09.2014 19:58

Hmmmmm, LV nás z úzadia sleduje, dóbre dóbre.
No vyosenie mi tak vyšlo, to je odhadom, jednoducho povedané na výške 6cm motorového kríža je hore 2,5mm podložka.
No teda bola, yak už opravovať nebudem. A akrobaty si už zalietavam sám.
Ja netvrdím, že niečo robím zle, s týmto vyosením ale letel kolmo nahor krásne rovno, predtým a potom všetky položky doporučovaných postupov zalietavania akrobata overené a prípadne doladené, x krát dookola.

Nemysli na vyosenie, keďže už máš plán yaka za sebou /všetci sme videli aj videá/ tak skús niečo poradiť kudy dál.

Re: Jak-55M

čtv 29.01.2015 7:06

Bol som pozriet jedneho 3m, 25Kg a evolutin 260x7
Přílohy
uploadfromtaptalk1422511723605.jpg
Odeslat odpověď