Autor |
Zpráva |
Celeron
|
Napsal: stř 11.09.2024 9:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10705 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Potřebuju udělat novej dvoukolák podvozek na Extru. Dříve byl v skoro každý prodejně výběr duralových plechů v tloušťkách 1-6 mm, pásy široký 40 nebo 100 mm dlouhý 1 metr. Včera jsem prolezl prodejce a požadovanou tloušťku 3 mm jsem v těhle pásech nenašel. Jen tabule 1 x 2 m nebo cca 0,5 x 0,4m. Navíc materiálový specifikace žádný, jeden prodejce napíše u stejnýho produktu od Kavana hliník, druhej dural. Trochu jsem hledal a dnes se tvrdost hliníku podle EN označuje H22 až H28. Pak jsem našel že to někdo označuje 1/4, 2/4, 3/4 a 4/4. Jsem z toho jelenem. Není tu někdo, kdo se v tom vyzná? Potřebuju 3-3,5 mm "dural" široký 40 mm dlouhý minimálně 0,75m nebo 80 mm dlouhý na dvě samostatný podvozkový, nohy kde bude u kola jeden jeden ohyb cca 40 stupňů. A aby to nebylo bláto, co se musí po každým přistání rovnat. Případně kde to sehnat. Jsou i prodejci, kteří jsou to ochotni nastříhat ale za cenu celý tabule 1 x 2 m, což je kolem 2 disíc bez práce. Díky
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
MPml
|
Napsal: stř 11.09.2024 10:25 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1301
|
H není žádné tepelné zpracování ani tvrdost ale deformační zpevnění (typické pro některé "blátivé" hliníkové slitiny a nebo i čistý hliník). U duralu a odvozených slitin, je důležité T - použité tepelné zpracování a výsledná pevnost.
|
|
Nahoru |
|
|
Laco
|
Napsal: stř 11.09.2024 12:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 15.2.2005 Příspěvky: 406 Bydliště: Hradec Králové
|
podívej se na alupa.cz do kontaktů na M.Polednová a napiš jí o nabídku přířezu plechu tvého požadovaného rozměru (nevím jaký minimální rozměr umí, ale ne to by tě eventuelně upozornila) kvality EN AW 7075.T651 je to vysoce pevnostní a pružný materiál - používám ho na obrábění/výrobu dílů na autíčka
|
|
Nahoru |
|
|
Petr Budai
|
Napsal: stř 11.09.2024 13:18 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.12.2016 Příspěvky: 317 Bydliště: Liberec
|
|
Nahoru |
|
|
Petr Budai
|
Napsal: stř 11.09.2024 14:40 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.12.2016 Příspěvky: 317 Bydliště: Liberec
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 11.09.2024 17:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10705 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Peter, ten matroš 4 mm ještě od Pelikána tu kus mám, je perfektní, mám ho na dvojkoláku Funtana která má vzletových 12,5 kg. Ješte se nikdy ani nehnul. Ale nejsem si moc jistej, že to je stále stejnej matroš. Ten starej byl takovej na povrchu do šediva a matnej a to co prodává nyní je skoro bílá a lesklá.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 11.09.2024 17:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10705 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
jyrry píše: stránku kde uvádí "slitina hliníku se silikonem" Jo taky jsem si toho na Atreonu všimnul, skupina 4000 a 6000. Copak to značení, co jsi dal, je pěkný počin. Jenže jak si v tom vybrat, co by bylo optimální?
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 11.09.2024 18:59 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20971 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Celeron píše: ... jak si v tom vybrat, co by bylo optimální? https://www.alunet.cz/technicke-udajemaj tam i příklady, na co která slitina a v jakém stavu se používá
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
josef109
|
Napsal: stř 11.09.2024 20:48 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 17.11.2015 Příspěvky: 20 Bydliště: Praha-východ
|
A aby toho nebylo málo, tak ne každá slitina se dodává v požadovaném typu polotovaru Tady je taky pěkný přehled (chodím tam často pro radu): http://www.kovo-spacil.cz/alloys/cz.htm
Naposledy upravil josef109 dne stř 11.09.2024 21:21, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 11.09.2024 21:06 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1301
|
|
Nahoru |
|
|
Petr Budai
|
Napsal: čtv 12.09.2024 15:37 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.12.2016 Příspěvky: 317 Bydliště: Liberec
|
Materiál AW7075 je málo odolný korozi. Podle mého názoru nový materiál s čerstvým opracováním je světlý a časem díky oxidaci ztmavne. Ale nejsem strojař, je to pouze má domněnka. Zkus na skrytém místě rýpnout do stávajícího podvozku a uvidíš.
Pokud bys kupoval materiál od Kavana, měli by vědět, co za materiál objednávají.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 13.09.2024 11:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7070 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Já si myslím, že u podvozku by vadila spíše jeho malá vrubová houževnatost. Při přistáváni o škrábance není nouze, tak by se mohl na některém větším škrábanci při tvrdším dosednutí i zlomit. A taky koroze může vytvořit kaverny, tedy vruby, kde by se to potom mohlo lámat. Třeba já jsem z neznalosti z 7075 vyrobil ojnice a bylo mi pak řečeno, že právě z tohoto důvodu to nebylo úplně vhodné.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 13.09.2024 11:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1301
|
VTjr píše: Já si myslím, že u podvozku by vadila spíše jeho malá vrubová houževnatost. Při přistáváni o škrábance není nouze, tak by se mohl na některém větším škrábanci při tvrdším dosednutí i zlomit. A taky koroze může vytvořit kaverny, tedy vruby, kde by se to potom mohlo lámat. Třeba já jsem z neznalosti z 7075 vyrobil ojnice a bylo mi pak řečeno, že právě z tohoto důvodu to nebylo úplně vhodné. No, pokud Ti někdo "poradil", že 7075 (samozřejmě s adekvátní výrobní technologií) je na ojnice nevhodný tak k tomu asi není co dodávat. Motto: "jak se pozná odborník" - přijel z jiného města. ----------- Chvilku vážně - standardní ojniční matroš (pokud je ojnice z hliníkové slitiny) je 2024 T6 and 7075 T651 - samozřejmě musí být vhodný polotovar, vhodný tvar, vhodné obrábění a překvapivě povrch NE jako od sekery.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 13.09.2024 14:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7070 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ale ano, očekával bych však trochu míň ironie. Vím, že ojnice může být i z 7075, ale povrch musí být hladký a vše oblé bez ostrých koutů. Já jsem ze 7075 vyrobil 8ks sérii ojnic pro OTM-08 Kolibri, tehdy s přesvečením, že jsem na to použil ten nejpevnější dural, co je u nás běžně k mání. Pak se mi ale za chodu zlomila ojnice (fabrická) v motoru MVVS 2,5GRR (nevím z jakého byla materiálu). To jsme tu pak řešili v samostatném vlákně, hledali příčinu a nakonec se shodli na tom, že za to může vryp nože, který zůstal po jejím obrábění. Lom totiž na jedné straně přesně kopíruje obvod kružnice se středem v ose spodního oka. To jsem ještě měl v úmyslu si tu ojnici sám vyrobit, ale pak z toho sešlo, podařilo se mi ji novou sehnat. No a tam pak vznikla i debata o tom jaký matroš je na ty ojnice vhodný. Já jsem napsal, že mám 7075, protože jsem z něj vyráběl ojnice na Kolibri. A k tomu mi někdo napsal, že 7075 na ojnice není vhodný, protože se na vrubech snadno láme a že lepší je ten 2024 (možná si to napsal zrovna Ty ). Nicméně pořád věřím, že pokud se dodrží hladký oblý povrch, tak bude taky dobrý, možná i lepší. Vím například, že v sovětských motorech na ojnice používali D16T, to byl jejich nejlepší dural, ale nevím k čemu našemu bych ho přirovnal. Tomu 7075 však určitě neodpovídá (není v něm tolik zinku).
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: MS COMPOSIT a 2 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|