Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: pon 26.09.2022 20:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6884
Bydliště: Vsetín
Jelikož letos přebírám po kolegovi starší děti a chystám se je "natlačit" do házedel a vystřelovadel dle národních pravidel. Největší problém je broušení náběžek a odtokovek na konstrukční házedla.

Vytiskl jsem si přípravek na broušení, kdy snad není možné to udělat blbě, takže by to mohli zvládnout i děti. Tento konkrétní na model Kreason (hloubka dílu 32mm), vznikne ještě druhý na 600mm házedlo s větší hloubkou.

Díly jsou vytisklé, jelikož to bylo jednodušší a čistší než zapínat frézku :-D

Do šablony se vsune balzová lišta, v mém případě tloušťky 5mm a hloubky 32mm, délka je v podstatě neomezená. Mezi šablonami se pomocí brusné desky (musí mít šířku mezi šablonami, u mě 75mm a hloubku dle šablony, u mě 6mm) vybrousí daná část, tj. 75mm, pak se posune o jednu "délku" a brousí se druhá část a tak stále dokola. Jakmile je hotovo, díl se vytáhne a ručně se dobrousí "distanční kousky) které díl drží v šabloně, u mě 4mm.

Žádná raketová věda, ale třeba to někoho bude inspirovat. Případně kdyby někdo chtěl STLko pro tisk, stačí napsat :)


Přílohy:
308660921_1147473789505995_7638008276256778011_n.jpg
308660921_1147473789505995_7638008276256778011_n.jpg
[ 21.2 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

308982557_1514529158973217_8851672353787537438_n.jpg
308982557_1514529158973217_8851672353787537438_n.jpg
[ 34.93 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

308627442_820138589167268_1063828831220650295_n.jpg
308627442_820138589167268_1063828831220650295_n.jpg
[ 89.55 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

308622910_1240274430149227_4168712311597725881_n.jpg
308622910_1240274430149227_4168712311597725881_n.jpg
[ 88.99 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

308676494_628698255530933_4796899258757217187_n.jpg
308676494_628698255530933_4796899258757217187_n.jpg
[ 63.15 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

308933650_620873793087431_3135848522625363034_n.jpg
308933650_620873793087431_3135848522625363034_n.jpg
[ 41.08 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 7:06 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 437
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
To znám ,
kdysi dávno ten přípravek vymyslel ing Ligenza, brousil přední část profilu Jedelski pro větroně kategorie A1. Já jsem jej nedávno zhotovil pro kluky z modelářského kroužku.
Přípravek byl publikován v časopise Modelář leden 1972 na straně 13.
MIrek


Přílohy:
Přípravek Jedelski.jpg
Přípravek Jedelski.jpg
[ 101.62 KiB | Zobrazeno 1985 krát ]


_________________
Hrom do vrtule !!
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 8:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6884
Bydliště: Vsetín
Já to kdysi dávno viděl někde na internetu na broušení listů na vírník. Tak jen trochu upravil k dnešní době.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 9:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6574
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Perfektní věc. :D
Má jen jedinou drobnou chybu. :roll: Veškerý odebraný materiál se odbrousí, tedy se promění v balzové piliny. :x
Já jsem kdysi stavěl model vírníku a listy rotoru jsem vyráběl z prkénka balzy tloušťky 10mm. Než jsem se dal do broušení povrchu podle negativních šablon, tak jsem drtivou většinu materiálu odebral hoblíkem. :wink: Takže bylo sice hodně stružlin ale o to méně pilin. 8) Osobně mně jsou stružliny milejší než piliny. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 9:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5895
Bydliště: Praha ČR
A potřebuje to reálně nechávat ty "kostičky" pro držení v šabloně? Protože pokud ne, tak pak by to s hoblíkem kombinovat šlo v pohodě.
Podle mne by případně stačilo do té díry v šabloně vepředu shora vlepit kus molitanu, který by to domačkával i při odbroušeném materiálu, ale jen odhaduji...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 9:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10248
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
VTjr píše:
Osobně mně jsou stružliny milejší než piliny. :mrgreen:

Já mám taky radši hobliny než piliny. :lol:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 9:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 437
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
VTjr píše:
Perfektní věc. :D
Má jen jedinou drobnou chybu. :roll: Veškerý odebraný materiál se odbrousí, tedy se promění v balzové piliny. :x
:mrgreen:

Balsové piliny smíchám s acetonovým ( nejlépe lepícím ) lakem a mám tmel na balsu a nejen na balsu. " Odleželý " je lepší než čerstvě namíchaný. Mám v dílně vždy skleničku s uzávěrem a v ní namíchaný tmel z balsy.

_________________
Hrom do vrtule !!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 10:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6574
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jistě, škoda je nevyužít. 8)
Ale horší je, že poletují po dílně (ještě horší to bylo když jsem stavěl v panelákovém bytě, moje máma byla dost tolerantní, ale manželka pak mnohem méně). :( Dnes už nadýcháni se toho balzového prachu nesnáším tak lehce jako v mládí pred 35-45 lety. :| Takže mi to vadí i v dílně ve sklepě.
Ty balzové hobliny po hoblování však taky využívám na podpal grilu. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 10:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6574
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
@VTjr: Osobně mně jsou stružliny milejší než piliny.
Já mám taky radši hobliny než piliny. :lol:

Ano správně česky "hobliny" :wink: , nenapadl mě adekvátní český vyraz k slovenskému "stružliny" :oops:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 10:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6884
Bydliště: Vsetín
Taky raději hobluju, hlavně v bytě, manželka je sice tolerantní až moc, ale jak míra tolerantnosti přeteče... :-D

Ty kostičky tam jsou aby to drželo v šabloně, kdyby tam nebyly, tak to musíš ručně mít doražené na zadní stěnu, ale nic co by nešlo s trochou cviku...


Přílohy:
73783e68-5c76-42f5-9195-4b11e1ba602a.jpg
73783e68-5c76-42f5-9195-4b11e1ba602a.jpg
[ 55.22 KiB | Zobrazeno 1743 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 14:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10248
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Na tom protahu a hoblovce modelaříš? :lol: Egalizační brusku máš taky? Zkoušels na ní někdy rovnat plachty balzy, případně kolikátkou šmirglem? Já jsem to zkoušel v truhlárně u kámoše ale i 220-kou se vytrhávaly léta. Jemnější pásy nemá. Válcová bruska s podáváním pod úhlem cca 30 stupňů to nedělá, ale zase není zdaleka tak široká a ta mezera pro klínový pravítko na zatažení šmirglu na buben do balzy moc tluče.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 14:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6884
Bydliště: Vsetín
Jojo protah je nejlepší když máš zkroucené křídlo :-D

Tady na té dílně nevadí balzový prach, tak po práci zneužívám :-D

Balzu brousí kolega normálně na bubnu s ručním protahem a vypadá to slušně, ale co tam má za papír nevim.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: úte 27.09.2022 16:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6574
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
My jsme si kdysi v klubu vyrobili protahovací brusku na balzu podle kteréhosi článku v Modeláři. Bylo to v podstatě přídavné zařízení k univerzální elektrické vrtačce NAREX. Byl to duralový válec v stojánku, uložený ve dvou kuličkových ložiscích, kolem kterého se navinul arch smirkového papíru. Ten brusný válec byl vůči broušenému prkénku orientován pod úhlem cca 30° (nepamatuji přesně).
Ale zaručeně vím, že nejlepší výsledky jsme dosahovali s papírem WaterProof zrnitosti 400.
Jakýkoli hrubší papír skutečně vytrhával vlákna, jemnější by už asi byl zbytečný (ten jsme ale nevyzkoušeli, protože se tenkrát takový ani nedal normálně koupit).
Jen ten jemňoulinký balzový prach byl pro naše plíce dost nepříjemný. :( To nebyly piliny, to byl prach! :x To dnes fakt jedině s dobrým odsavačem! :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 17:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 457
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
VTjr píše :
My jsme si kdysi v klubu vyrobili protahovací brusku na balzu podle kteréhosi článku v Modeláři. Bylo to v podstatě přídavné zařízení k univerzální elektrické vrtačce NAREX.

Jojo, měl to víc než dobrý kolega z klubu a místo narexky elmotor 1f . . . škoda, foto nemám, ale když jsem se po modelářské pauze v roce 2005 rozhodl přebrousit balzový prkýnka od 2mm vejš,
moje přebytky z dob snahy vítězit s volňásky pod praporem Svazarmu, jinak to tehdy nešlo, tak jsem si ji zapůjčil . . . po 20 prkýnkách v trucovně 2,5 x 3,5m jsem to vzdal a šel ke stodole dost chrchlaje . .
Fungavalo to výborně. Ten šmirgl byl přichycen k válci plocháčkem v zapuštěné drážce, jak jinak, že a asi elmot měl víc otáček jak narexka. Ještě mám v regále v igeliťáku v ponku někde vzadu igeliťák
s balzovým prachem . ..
L


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Přípravek na broušení křídel
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 17:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6574
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tak ta NAREX-ka se dala přepnout na rychlých 2000 ot/min a pomalejších, tuším, 650 ot/min. Brousilo se to určitě na těch 2000 ot/min a to nám stačilo. 8)
Běžné asynchronní motory mívaly 750, 1500 ot/min, některé i 3000. Komutátorové motory samozřejmě mnohem víc. Nakonec i v té vrtačce to i při přepnutí na 2000 ot/min bylo spřevodováno hóóódně do pomala, řekl bych i 1:10. Jinak rozhodující nejsou ani tak otáčky toho brusného válce, jako obvodová rychlost. No a ta závisí i od jeho průměru. Co si pamatuji, tak ten mohl být cca ~60mm. Kdyby byl větší tak by asi stačil i pomalejší pohon. Ale zas by byl problém s tím, že běžně prodávaný arch brusného papíru by ho bez nadlepení neovinul. :roll: Jakýkoli lepený spoj smirku je ale vždy problém. Však mám dost mizerné zkušeností s některými lepenými pásy pro moji pásovou brusku. Jak se to příliš zahřeje, tak spoj povolí a pás je v pr.... :( Navíc to na tom spoji poskakuje. To většinou při broušení normálního dřeva nevadí, ale myslím, že balze by to určitě vadilo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz