px


Autor
RadimHnilica
Offline
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: ned 16.01.2005 1:00
Příspěvky: 2151
Bydliště: Hodonín
Blog: Zobrazit blog (2)

Archives
- listopad 2012

Prohledat blogy



Pevný odkazNapsal: čtv 01.11.2012 20:05 
Příloha:
DSCF0732.JPG
DSCF0732.JPG [ 100.74 KB | Zobrazeno 122 krát ]

Koncem sezóny 2009 jsem se rozhodoval, co si přes zimu postavím. Moje původní myšlenky směřovaly ke stavbě stejného modelu, jako jsem stavěl v roce 2009 a to Fokker DVIII.Měl jsem již namyšlenou celou řadu změn,úprav a vylepšení proti původnímu prototypu. S touto svojí myšlenkou jsem se svěřil kolegům ze skupiny Great WarFlying Cirkus a ti mne během jednoho večera doslova ukecali, že by se nám do letky více hodil dvouplošník. Po delší diskuzi bylo kamarády z GWFC doporučeno, že by to chtělo pořádný bitevník padlo rozhodnutí na Fokker DVII. Důvodů bylo hned několik. Samozřejmě jsem od začátku uvažoval o letadle z německých řad. Mojí podmínkou byla rychlá montáž a demontáž. Nějaká chmelnice tedy nepadala do úvahy a posledním důvodem byly zkušenosti se stejným typem modelu, mého kolegy Karla Prokopa, který tento model provozoval v sezóně 2007. Volba stavět Fokker DVII mi trochu pozměnila plány,protože jsem původně počítal s použitím motoru MVVS 80, který jsem v té době provozoval ve Fokker DVIII. Bylo jasné, že dvouplošník v měřítku 1:2,75 by s osmdesátkou byl velmi na hraně, a tak bylo potřeba zvážit nákup nového motoru. Na druhou stranu moje volba výběru vhodného motoru nebyla vůbec složitá. Dobrá zkušenost s dvěma MVVS 116, které provozujeme, mě přivedla ke koupi další stošestnátcky z Brna.
Sezóna 2009 definitivně skončila a hned druhý den po poslední odlétané akci jsem zasednul k AutoCadu a pustil se do rýsování základních tvarů nového stroje. Při tomto kreslení jsem vycházel z třípohledového plánu publikovaného v Letectví a Kosmonautice. Po cca týdnu kreslení a rozmýšlení konstrukce byl základní plán hotov. Stejně jako u plánu na DVIII (RC Revue 08/2009) se nejedná o kompletní výkresovou dokumentaci. Výkres na DVII obsahoval základní tvary, úhly seřízení a několik málo dílů, u kterých jsem počítal s výpomocí CNC frézování. Komplikovaným uzlem pro mne bylo uložení motoru.Při zachování bočního tvaru dle předlohy, by se do modelu nevlezl zastavět motor MVVS 116 s koleny a mufflery, nejprve jsem kombinoval různé polohy motoru a různé typy tlumičů, nakonec ale zvítězilo rozhodnutí, že nestavím maketu, ta pro cirkus GWFC není potřeba, a upravil jsem přední část modelu tak,abych mohl motor zastavět ve standartní poloze. Stejně tak jsem upravil uložení podvozků. Protože s cirkusem létáme na různých typech letišť a někdy za podmínek, které nejsou úplně ideální, posunul jsem osu hlavního podvozku směrem dopředu až na náběžnou hranu horního křídla. Místa ukotvení zůstala zachována, pouze tvar podvozkových noh byl upraven tak, aby byl podvozek co nejvíc vpředu, čímž se dá předejít překlopení modelu při ne úplně ideálním přistání a zkušenosti, že se ne pokaždé přistání podaří v průběhu vystoupení, v chumlu dalších deseti letadel, jsem po roku létání s cirkusem měl bohaté. Plán byl tedy zhruba hotov a zbytek detailů se stejně musí dořešit při stavbě a je zbytečné ztrácet s nimi čas při kreslení, protože ono to někdy vypadá trochu jinak než na papíře. Data pro frézu jsem tak po dohodě zaslal kolegovi Jaroslavu Velískovi, který ochotně a rychle dodal základní díly, jako přední část bočnic trupu,profily, tvary všech kormidel a páky. Současně jsem požádal kolegu Ivoše Otáhala, který má truhlářskou dílnu o přípravu smrkových nosníků 10x10mm a jasanových lišt na podvozky a vzpěry. Z jiné truhlárny jsem si nechal dodat laťovku o rozměrech 3000x800mm která sloužila jako základní stavební deska. Materiál jsem měl tedy na stole a pustil se do stavby.
Klasicky jsem začal stavbou Bočnic.Hlavní nosníky trupu jsou ze smrkového dřeva 10x10, v přední části trupu jsou bočnice z topolové překližky 3mm a diagonální výztuhy tvoří balsa 10x10.Jeden den jsem tedy slepil obě bočnice, a když jsem je druhý den sundal z desky, a srovnal s bočnicemi na DVIII, šel jsem nejprve k počítači prověřit, zda se při tisku výkresu nestala chyba a není výkres vytisknut ve špatném, příliš velkém měřítku – nebyl.DVII v měřítku 1:2,75 je opravdu obří, stavba tedy mohla pokračovat. Kostra trupu rostla rychle pod rukama. Motorovou přepážku tvoří 12mm silná letecká překližka, další a v podstavě poslední přepážkou trupu je deska pro uložení nádrže která je s motorovou přepážkou spojena a zároveň odděluje prostor tlumičů od uložení nádrže a elektroniky.V místech ukotvení podvozku a vzpěr jsou vlepeny bukové špalky, které jsou zároveň provázány k laminátovému pouzdru spodní trubky a k bočnicím z topolové překližky.Dále trup tvoří pouze příhradová konstrukce a v místě uložení VOP a SOP jsou v trupu vlepeny zpevnění vytvořené ze sendivče 3mm letecká překližka, 4mm Balsa,3mm letecká překližka. Konstrukci VOP a SOP jsem použil osvědčenou z předchozího typu modelu, proti originálu tedy nemá profil, ale je postavena jako rovná deska. Základní tvar tvoří smrkové nosníky 10x10. Diagonály jsou balsové a v místech uchycení k trupu a uchycení vzpěr VOP jsou vlepeny sendvičové přepážky. Kormidla VOP a SOP tvoří základní frézovaná deska z 3mm topolové překližky a tvar je dotvořen páskováním 2mm balsy a vybroušením do tvaru. Postup stavby byl popsán V RCR č. …… při stavbě PUPA z naší dílny. Po zkušenostech s obtížnou přepravou a skladností slepeného kompletu VOP a SOP u minulého modelu, jsme se rozhodli udělat SOP začepovanou do VOP dvěma šrouby M4 a proti vysunutí je SOP zajištěna dvěma křídlovými matkami zespodu a napínacím lankem zvrchu. Celý komplet VOP a SOP je pak k trupu přišroubován 4 šrouby M4 a zespodu jištěn celkem čtyřmi vzpěrami z bukové kulatiny průměru 12mm.Originál měl vzpěry VOP pouze dvě, ale ze zkušenosti je pro jistotu zdvojnásobujeme, protože plocha trojúhleníkových Fokkerovských výškovek je úctyhodná.
Přišla řada na výrobu křídel. Zde jsme pro tento typ modelu použili netradiční metodu. Protože máme s otcem bohaté zkušenosti se stavbou polystyrenových křídel moderních modelů, rozhodli jsme se i u tohoto projektu těchto zkušeností využít. Jádra křídel jsou vyřezána odporovou pilou z fasádního polystyrenu 100mm poté potažena dýhou Wawa 0,7mm a po olištování balsou jsou na křídla pro imitaci žeber nalepeny smrkové nosníky výšky 2mm, které jsou dle třípohledového výkresu rozmístěny tam, kde by měla být žebra. Toto naznačení žeber má pouze „dekorativní“ charakter a tak jejich lepení mohlo proběhnout kyanoakrylátovým lepidlem a bylo tudíž poměrně rychlé. Hlavním nosným prvkem obou křídel je spojovací duralová trubka 25x1,5x1400mm. Hlavní výhodou, proč jsme se rozhodli pro tuto technologii, bylo to, že jsme křídla v hrubé stavbě měli hotová za jeden víkend. Podvozkové nohy a vzpěry křídla jsou vyrobeny z profilovaného jasanového dřeva 20x10mm, kování pro uchycení podvozku k trupu ale i pro svázání lišt jsem nakupoval v železářství, křídlo mezi podvozkovými nohami je opět vyrobeno z polystyrenu a potaženo dýhou. Celý podvozkový komplet je pak přes kování šroubován 8mi šrouby M5.Celkovou tuhost tak podvozku dodává čtveřice napínacích lanek 1mm. Hrubá stavba byla tedy hotova.
Protože se už blížil začátek sezóny 2010, byl jsem přinucen stavbu přerušit a znovu se do ní pustil až po konci této sezóny. Následovalo tedy vyřešení náhonů VOP, SOP a ostruhy.O náhon každé poloviny VOP se stará jedno servo HS 5645 a o náhon SOP a ostruhy zase Jumbo servo HS 805BB. Dále bylo potřeba dořešit kompletní elektroniku a kabeláž v modelu. Serva jsou připojena přes rozvodnou desku od Miroslava Urbana a o napájení přijímače FutabaR6014 se starají dva pětičlánky Sanyo 1800SCE. Vše bylo tedy připraveno pro potažení. Nyní přišla řada na dohotovení hlavních vzpěr a tím i nastavení úhlů seřízení křídel. Úhel spodního křídla byl dán vyfrézováním otvorů v bočnicích trupu již na začátku stavby, spodní křídlo je nasazováno na duralovou trubku průměru 25mm a v zadní části jištěno aretačním kolíkem průměr 10mm který prochází skrz trup mosazným pouzdrem až do druhého křídla,samotné křídlo je pak jištěno přes 3mm sklolaminátové jazýčky ašrouby M4 k trupu proti vysunutí. Horní křídlo spojované taktéž na 25mm duralovou trubku je děleno na dvě poloviny a následně je k trupu připevněno přes dvě pásnice z duralového plechu 4mm a zajištěno čtyřmi šrouby M5.Celý vzpěrový systém je pak k trupu přišroubován celkem 12cti šrouby M5 a M6. Celkovou tuhost dávají křídlům mezikřídelní vzpěry z jasanového dřeva 20x10mm zajištěné přes 2mm kování osmi šrouby M4. Model je kompletně potažen Solartexem a přední část modelu je stříkána akrylátovými barvami. Šití potahu na VOP, SOP a křídlech je řešeno nalepením bavlněných provázků dle monografie a následně přežehleno porty natrhanými ze solartexu, obzvláště na horním křídle které je bílé s černými šikmými pruhy toto byla práce na několik odpoledních směn. Ale výsledek alespoň podle mě stojí za to. I technologie polystyrenového křídla s falešným naznačením žeber se osvědčila, potah se přes ně prověšuje, jako tomu bylo u skutečného letadla a na pohled není poznat, že se nejedná o konstrukční křídlo. Přitom je díky polystyrenové konstrukci pro mě křídlo velmi snadno opravitelné, hmotnost je zhruba srovnatelná s konstrukčním křídlem a v případě potřeby výroby druhého křídla se dá křídlo bez šití opět postavit za jeden víkend.
Následovalo dokončení detailů. Palubní desku tvoří rámečky budíků, které jsou epoxidovými odlitky do pružných forem, osazeny dobovými fotkami budíků a mosaznými gravírovanými ručičkami, následně vše zaskleno 0,7mm durofolem. Maketa 6ti válcového řadového motoru Mercedes DIII je vyrobena technologií lití do pevných forem a o její výrobě již bylo v RC Revue psáno. Makety dvou kulometů Spandau, zajistil a vyrobil bratr. Plášť kulometu a jeho chladící otvory jsou frézovány na CNC frézce z 0.7mm bukové překližky, následně na 24hodin namočené do vody a poté na duralové trubce smotán a slepen kyanoakrylátovým lepidlem,stejně tak jsou vyrobeny i čela kulometů.Tělo je pak vyfrézováno z 3mm topolové překližky a slepeno do tvaru,slepený celek je pak namořen, a nastříkán černou barvou, páky a štítky jsou epoxidovými odlitky do pružných forem stejně tak jako veškeré typové štítky na modelu.
Na řadu přišlo definitní usazení Motoru MVVS 116, tlumičů typu mufler a řešení dobrého přívodu a odvodu vzduchu pro příznivé chlazení motoru. Protože skutečné letadlo bylo osazeno řadovým motorem a tomu odpovídal i tvar nasávacího otvoru skutečného stroje, nezbývalo než v přední masce dodělat dva nasávací otvory pro chlazení válců boxera a původní maketový otvor z velké části zaslepit plechem tak aby tudy nemohl vzduch do motorového prostoru proudit. Velikost otvorů před válci motoru jsem stanovil dle otvorů na modelech Katana a Cap 232 kde motory MVVS 116 již provozujeme, a pro odvod vzduchu z modelu je celá přední spodní část trupu pod výfuky zhotovena jako odvětrávací, kdy tento prostor kryjí plechové žaluzie vyrobené z plechů ze starých radiátorů. Dále je vzduch odváděn po stranách modelu kolem hlav válců. O řízení klapky karburátoru a automatického sytiče se starají serva HS 425BB. Napájení zapalování zajišťuje 3S lipol 2450mAh. Dodávka paliva je z 2l nádrže.
Vše bylo hotovo, přišel čas na první složení mimo dílnu, kde proběhla kontrola těžiště. Výpočet těžiště byl proveden už v době kreslení plánu pomocí programu od Pavla Königa. Díky rozmístěním všech komponentů po modelu nebylo třeba model dovažovat, těžiště vycházelo tam, kde bylo vypočítáno. Po této kontrole proběhlo první focení a je nutno přiznat že vedle modelů mého otce (Sopwith Pup) a bratra (Fokker EIII) je DVII ve stejném měřítku opravdu velká. První slova mého bratra byla „Vždyť to bude vypadat, jak když kachna vede mladé, až spolu poletíme“. Dotvořil jsem ještě program vysílače Futaba T10Cap a mohl se zabíhat motor. První nastartování bylo zcela bezproblémové a po vyběhnutí dvou nádrží jsem model poprvé přivezl na letiště v Holíči k záletu. Následovaly pojížděcí zkoušky a „vyklepávací“ kontrola. Po té ještě znovu kontrola chodu motoru, který opět šlape od první chvíle na jedničku, vrchní otáčky,volnoběh,přechody vše v pořádku na nastavení takové v jakém tým MVVS motor dodal! Přišla tedy ona chvíle, kterou každý z modelářů, který si model sám nakreslí a postaví ať už malý či velký, dobře zná. Hlavou se Vám honí všechny konstrukční uzly a v hlavě zvažujete krizový plán, co kdyby se tomu nechtělo letět. Kontrola všech výchylek a může se jít na to. Mé plány byli přidat postupně otáčky motoru a ve chvíli kdy model zvedne ocas zase stáhnout. To jen pro kontrolu jak se mu bude do vzduchu chtít. Přidal jsem tedy otáčky na cca čtvrt pohybu páky vysílače a model se rozjel. Ve chvíli, kdy jsem dal poloviční otáčky motoru, se model asi na necelých pěti metrech odlepil od země. Byl jsem natolik zaskočen, jak snadno se model vznesl, že jsem v první chvíli otáčky stáhnul. To jsme si ale hned uvědomil a následně zase přidal plyn, aby model stoupal. Trochu nečekaně a vlastně i proti mé vůli byl model v luftě, nezbývalo než letět. Po první zatáčce proběhlo dotrimování křidélek a VOP. Foker DVII měl i přes plně potlačený trim VOP pořád tendenci stoupat. Musel jsem jej tedy držet natlačený na kniplu. Překvapení bylo, že je model schopen bezproblémově letět na cca ¼ otáček, udělal jsem pár okruhů poté jeden nižší průlet a pomalu se chystal na přistání. Nasadil jsem tedy na okruh a po čtvrté zatáčce stáhnul otáčky motoru na téměř minimum a model poslušně a stabilně vyklesával, na prahu dráhy jsem stáhnul motor na úplné minimum zlehka podrovnal a model ladně dosedl na travnatou dráhu Holíčského letiště. Ten pocit po prvním přistání každý dobře zná. Po chvilce oddechnutí bylo ale třeba řešit co dál. Doma jsme tedy upravily úhel seřízení horního křídla. A následně, když se ani toto neprojevilo při dalším letu jako dostatečné i vyosení motoru směrem dolů. Model se ve vzduchu chová jako „autobus“ je stabilní a díky velké ploše a profilu dokáže létat i na malých rychlostech a nechová se nijak záludně. Na přistání je proti mé předchozí DVIII o poznání stabilnější. Během krátkého provozu se ještě prokázalo, že gumy zajišťující pružení podvozku a ostruhy nejsou dostatečné a tak proběhla jejich výměna, také některé maketové prvky především na maketě motoru vibracemi utrpěli a tak bylo nutno je lépe pojistit proti uklepání. Přes zimu ještě plánuji zalakování celého modelu bezbarvým lakem, který jednak zajistí nažehlované doplňky proti jejich odlepování a zároveň dodá modelu vzhled lakovaného plátna, jako tomu bylo u skutečného stroje.V současné době má Motor vyběháno cca 6l benzínu pěkně si „sedá“ ale ještě mu nějaký ten litřík směsi bohatější na olej (1:30) dopřeju. Model je v současné době připraven připojit se ke Skupině Great Warflying Cirkus na Leteckém Dnu v Holíči který se koná 23.7.2011. Tak uvidíme, jak obstojí mezi dalšími deseti modely ve vzduchu a zda stejně jako u jeho velkého vzoru nastane převaha německého letectva ve vzdušných soubojích.
Závěrem poděkovaní mému Taťkovi, který se velkým dílem podílel na stavbě celého modelu ať už svými zkušenostmi při návrhu nebo v průběhu stavby. A díky jeho výpomoci, práce ve dvou pěkně odsýpala. Dále poděkování Bratrovi, který vymyslel atraktivní zbarvení v duchu našeho SchwarzWeissLuftKomanda a za dodání výzbroje v podobě 2 kulometů Spandau. Mamce, která ušila přepravní obaly (modelářská rodina má své nesporné výhody). Kolegům z Cirkusu za vyhecování ke stavbě tohoto obra. No a samozřejmě také přítelkyni Barborce, která s úspěchem nesla mé nekonečné pobyty v dílně a nyní stejně jako v předchozích sezónách, mi na letištích dělá mechanika při vystoupeních Cirkusu.
TTD :
Rozpětí Horního křídla 3200mm
Rozpětí spodního křídla 2400mm
Délka : 3000mm
Motor : MVVS 116 + muflery MVVS, Vrtule JAS OLD 30x10
Elektronika : 4xHS 5645, 1xHS 805,2x HS 425BB Futaba R6014,rozvodná deska s el.vypínači,
2x 5čl.Sanyo 1800SCE, 1x3S lipol 2450mAh.


Momentálně již tento model nevlastním - je u dalšího majitele. Přes zimu však v naší dílně vyroste druhý stejně velký kousek pouze v jiném markingu

Foto naleznete zde
http://radimhnilica.upload.galerie.cz/5 ... kker-dviif

Zde video ze záletu
http://www.youtube.com/watch?v=Rm-8AeFesWY


Přílohy:

_________________
Radim
 Profil  
 


 


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: automet, Bing [Bot], Blázen, Boro, Capcuch, capo56, doubravka, Douda1981, error414, Golfista, Google [Bot], Google Adsense [Bot], jenisej, Jester80, jfilip47, jio, jyrry, Lark, LV, macil, majsoft, MaxKin, mirekp, novfra, ok1uds, ONK, otompotom, PetrG, PremSvo, semo, sk8ty, spawn78, sramy, stepacz, Tomix, VendaF, vodvi, weszter, YenyaKas, švíco


 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz Modu uživatelských blogů © EXreaction 

 

NAVRCHOLU.cz