Autor
Daniel Krob
Offline
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: sob 24.12.2011 10:59
Příspěvky: 1
Blog: Zobrazit blog (1)

Archives
- únor 2012
S-bus v praxi I.
   sob 11.02.2012 21:38


Prohledat blogy



 Předmět příspěvku: S-bus v praxi I.
Pevný odkazNapsal: sob 11.02.2012 21:38 
Začátek podzimu mám vždy spojený se stavbou nového modelu. Tentokrát je to však úplně jiné, za což může nový ovládací systém S-Bus od Robbe - Futaba. O jeho principu fungování bylo již napsáno mnoho odborných článků, které jsem také se zájmem četl, ale setkáni s realitou je opravdu zážitek.
Už na první pohled mám na stole méně komponentů - kabelů a konektorů - než obvykle, což znamená urychlení instalace a menší hmotnost modelu – obr. 1.Nejpatrnější je to u přijímačů, kde díky geniálnímu přenosu řídicího signálu jedním kabelem (obr. 2), opakuji jedním, odpadá složité a někdy nepřehledné zapojení jednotlivých kanálů z přijímače do pover boxu (obr. 3).
Přijímače k ovládacímu systému S-Bus jsou dodávány v menších rozměrech, než tomu bylo u klasického systému Fasst. Pro spojení s pover boxem je použit jen jeden kabel, pro který je v pover boxu zvláštní vstup (obr. 4). Rozdíl v eleganci a jednoduchosti zapojení je vidět na první pohled. Samozřejmě je ještě možné přímo k přijímači přiřadit další serva (obr. 5).
Konektory (obr. 6 a 7) do sebe zapadnou velmi lehce a pojistný mechanizmus na protilehlých stranách nedovolí jejich samovolné vysunutí (obr. 8 a 9). Konektory jsou zpracovány velmi kvalitně a při manipulaci cítíte v prstech sofistikovanost přenesenou úspěšně z automobilového průmyslu. Dodávány jsou v různých kombinacích počtů a délkách kabelů (ale k tomu až příště). Podstatné je, že si pro zabudování do trupu, výškovky či křídla můžeme vybrat z několika různých variant.
A teď přichází to nejnovější a nejdůležitější… zapojení několika serv na jeden jediný kabel (obr. 10). Futaba dodává pro připojení serv k „mateřskému kabelu“ dva druhy nacvakávacích S-bus klem (obr. 11 a 12). Jedna svíti po zapnutí modře, druhá červeně. Modré jsou určené pro serva S-Bus, červené pro všechna ostatní. Instalace čtyř serv ke směrovce tedy může začít.
Do pover boxu zasunu konektor “mateřského kabelu” (obr. 13) a vedu jej k domku se servy, v těchto místech nacvaknu čtyři S-Bus klemy a do nich připojím serva. Použil jsem serva Futaba S-Bus a proto dávám klemy modré. Serva se okamžitě ozvala a všechna poslouchají povely vysílače.
Do výškovky instaluji konektor a jednoduchým způsobem propojím s trupem. Spojeni je velmi pevné a mám jistotu, že se i při různých vibracích, např. způsobených motorem, neuvolní (obr. 14, 15, 16 a 17).
A jak serva naprogramuji? Musí se po naprogramování pohybovat synchronně a nesmí se v žádných polohách hádat!
Futaba pro tyto účely dodává iniciátor serv, kterým si každé servo označím číslem kanálu 1 až 18. Programem, který je ke stažení zdarma na stránkách fy Robbe Modellsport, si pak v počítači každé servo naprogramuji zvlášť a vzájemně je sesynchronizuji. Tuto programovací funkci má již i nový telemetrický vysílač Futaba T18MZ (obr. 18). Manipulace s PC pak odpadne a můžeme ladit i přímo na letišti z vysílače. To však popíši až v další části tohoto malého seriálu...
http://rcmania.cz/gallery/album.php?album_id=146


 Profil  
 


 


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: automet, bahora, BANE, Bing [Bot], bukova, dagx, Džony, erich_cz, Google [Bot], Google Adsense [Bot], Google Feedfetcher, HONZIK 22, Imm0rta1, karval, kornutek, Lupac, macil, MARIO, martin z, MartinMartin, MaxKin, MickF, milagros, novfra, prtka, skiner


 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz Modu uživatelských blogů © EXreaction 

 

NAVRCHOLU.cz