px


Jak jsem stavěl OPTIMU XL a ostatní okolo tohohle éra


Jak jsem stavěl OPTIMU XL a ostatní okolo tohohle éra

Jak by jsem jenom...ehm, chtěl by jsem tady popsat svojí druhou Optimu od p. Leoše Svobody. První menší, tuším že to byla čtyřka, jsem stihnul poslat do světa dřív, než jsem jí rozbil a protože po delší době mojí modelářské hibernace jsem si zase koupil rádio, musel jsem si pořídit i tohle krásný éro. Rozhodl jsem se, že jí nenechám dýhovou, ale potáhnu nažehlovačkou. I když mi bylo doporučeno ať to nedělám, ale já palice dubová si nenechám poradit. Bude to prostě raketa, jako moje první. Motor červený MVVS s desetičlánkem, pět serv křidélka, klapky, výškovka. Napájení BECem regulátoru s pokusem o připojení přes diodu záložního zdroje jenom pro dojezd v případě poruchy.

Autor
jirinovo
Offline
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: ned 05.06.2011 23:00
Příspěvky: 276
Bydliště: Odolena Voda
Blog: Zobrazit blog (9)

Archives
- říjen 2011
pohon, dokončení letadla
   pon 17.10.2011 19:34
dokončení trupu, výškovka
   pon 17.10.2011 18:22
nalepení serv, dokončení křídla, trup
   čtv 06.10.2011 19:48

+ září 2011

Prohledat blogy


 [ 9 příspěvků blogu ]  1, 2  Další

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Kanál  
 Předmět příspěvku: pohon, dokončení letadla
Pevný odkazNapsal: pon 17.10.2011 19:34 
Co se týče motoru, pro Optimu mám redliner od MVVS a regulátor jsem myslel 55A s tří ampérovým BECem z HK. Protože ale motor při rozběhu s tímto regulátorem cukal a ten BEC je pro pět serv opravdu na hraně, možná už za ní, koupil jsem 100A Castle s pětiampérovým BEC. Taky se mi hodně líbí bočník v regulátoru, podle údajů z něho se dá pohon optimalizovat.
Příloha:
motorregulator.jpg
motorregulator.jpg [ 93.44 KB | Zobrazeno 57 krát ]

Regulátor se po uřezání pacek k upevnění na špalek (sbohem záruko?) vejde do optimy tak akorát. Možná by stačil i 75 ampérový, ale což. Umístění v trupu je na obrázku.
Příloha:
planek.jpg
planek.jpg [ 33.38 KB | Zobrazeno 55 krát ]

Je to tam vše narovnáno téměř s milimetrovou vůlí, desetičlánek se připojí k motoru a po té se zastrčí po předu i s kabely pod regulátor až zadek baterky zapadne do trupu. Potom baterku posunu do zadu na těžiště a zacvaknu do zipu. Na něm drží pouze baterka, regulátor je vzpříčený v trupu a drží ho kabely, přijímač m...

[ Více ]


Přílohy:
baterka.jpg
baterka.jpg [ 64.85 KB | Zobrazeno 44 krát ]
 Zobrazeno 163 krát
 Předmět příspěvku: dokončení trupu, výškovka
Pevný odkazNapsal: pon 17.10.2011 18:22 
Příloha:
motorovaprepazka.jpg
motorovaprepazka.jpg [ 42.44 KB | Zobrazeno 55 krát ]

motorovou přepážku jsem musel otočit, aby se mi tam vešel motor s regulátorem. Potom jsem ji, jak je vidět z obrázku, ze předu přilaminoval a zezadu vylil laminovací pryskyřicí. Před laminováním pětiminutový epoxid odstraníme frézkou jak to jen jde, necháme jen množství potřebné k tomu, aby přepážka nevypadla. Potom vše začistíme a můžeme montovat motor.

U výškovky se mi moc nelíbilo uchycení, je z měkké, lehké balzy a šrouby by jí vymačkali. Z 8mm překližky jsem vyříznul zpevnění, přilepil kanagonem a navrch přelaminoval tkaninou. Možná je stabilizátor trošku těžší, ale vzhledem k váze vybavení modelu to nevadí. Možná je lepší po vytvrdnutí epoxidu ho lehce přebrousit, protože takhle na něj nejde moc dobře nažehlovačka.
Příloha:
vyskovka.jpg
vyskovka.jpg [ 55.2 KB | Zobrazeno 51 krát ]

poté výškovku svrtáme s trupem. Pomůže ji po napasování přilepit oboustranou lepící páskou a vrták...

[ Více ]


Přílohy:
detailservovyskovky.jpg
detailservovyskovky.jpg [ 42.1 KB | Zobrazeno 41 krát ]
 Zobrazeno 152 krát
Pevný odkazNapsal: čtv 06.10.2011 19:48 
kablíky máme protažený, serva i s táhly v křídle. Pan Svoboda doporučuje přilepit serva tavným lepidlem. To jsem udělal, ale asi jsem moc tlačil a z druhé strany křídla se mi udělali nehezké boule. Tož jsem vzal žehličku a jal se boule vyrovnat. Tím že přes dýhu tavné lepidlo ohřeju a vyrovnám. Povedlo se mi jenom odlepit serva :). Tak jsem to celé přilepil epoxidem. Jdu s dobou, do kompozitových speciálů se serva už také laminují ve formě. Smích. Teď si kolíčky na prádlo srovnáme klapky a centrofixou označíme, kde budeme táhla ohýbat do pák. Musíme počítat s ohybem a čárku udělat milimetr blíž k servu. Pokud máte nějaké chytřejší rádio, není problém potom dopípat nulu. U brzdících klapek, které budou chodit jenom jedním směrem, jsem serva dopípal tak, aby při plně vyklopených klapkách byla poloha páky serva asi na středu dráhy. Vyšlo to tak, že při zasunutých klapkách bylo servo asi na 120%, doraz j...

[ Více ]


Přílohy:
04102011904.jpg
04102011904.jpg [ 31.04 KB | Zobrazeno 40 krát ]
04102011902.jpg
04102011902.jpg [ 50.7 KB | Zobrazeno 40 krát ]
 Zobrazeno 164 krát
 Předmět příspěvku: příprava pro montáž serv, kablíky
Pevný odkazNapsal: stř 21.09.2011 20:51 
Z otvorů máme odstraněný polystyrén,
Příloha:
diry.jpg
diry.jpg [ 19.27 KB | Zobrazeno 38 krát ]

ale protože jsme zrovna v místě nosníku, který je za skelné tkaniny a uhlíku, měl jsem na dně šachty výstupky, kterak laminovací epoxid zatekl do polystyrénu. Aby nepřekážely servu, obrousil jsem je frézkou. Je to nějaký hodně levný čínský klon Dremlu, vždycky jsem s ním akorát vrtal tišťáky. Musel jsem ale brousit hóóódně opatrně, frézka piští a bere všechno co jí přijde pod kotouček. Když si nedáte pozor, než mrknete máte v křídle díru. To se mi naštěstí nepovedlo.
Příloha:
bruska.jpg
bruska.jpg [ 68.24 KB | Zobrazeno 44 krát ]

teď, za nějakého toho dloubání (v mém případě) plystyrénu, napasujeme do křídel serva. Když máme operaci hotovou, připojíme serva na přijímač a vyzkoušíme výchylky, aby páčky šli volně a nedrhly o potah. Když je hotovo a serva jsou v šachtách, s pomocí táhel označíme na klapkách místo, kam přilepíme páky. Místo označíme tužkou, p...

[ Více ]


Přílohy:
kabely.jpg
kabely.jpg [ 35.76 KB | Zobrazeno 45 krát ]
 Zobrazeno 160 krát
Pevný odkazNapsal: stř 21.09.2011 19:20 
křídla máme požehlená, ostrým lámacím nožem odřízneme klapky. Hlavně ne ve spáře u závěsu (u křidélka nahoře, u klapky dole), tam budeme pracovat žehličkou. Potom všechno zažehlíme, aby nic neplandalo. Na vnitřky klapek jsem ještě nažehlil pásky fólie, tím v podstatě celý potah fólií uzavřeme. Boky klapek ne, je tam málo místa a drhly by.
Příloha:
klapky.jpg
klapky.jpg [ 16.22 KB | Zobrazeno 47 krát ]

potom je třeba klapky rozhýbat, protože nažehlovačka je drží. Žehličkou trpělivě jezdíme ve spáře s klapkou v maximální výchylce, aby fólie teplotou a tahem povolila a trošku se vytáhla. Jde to celkem špatně, ale výsledek se dostaví. Čím víc se nám klapku povede uvolnit, tím méně bude namáháno servo v krajní poloze. Lehce jako na kloubu klapka chodit nebude, pokusíme se této operaci věnovat nějaký čas. Už z tohoto důvodu, kromě mnoha dalších, je dobré nedávat do křídel mikroserva, někdy se o tom vedou diskuze.
Teď si připravíme serva, pokud možno s ložisky a kovovými převody....

[ Více ]


Přílohy:
pajka.jpg
pajka.jpg [ 22.53 KB | Zobrazeno 32 krát ]
servo.jpg
servo.jpg [ 23.84 KB | Zobrazeno 39 krát ]
 Zobrazeno 166 krát

 [ 9 příspěvků blogu ]  1, 2  Další

 


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Bing [Bot], chrpos, corsair, Dalkan, djgas, Google [Bot], Google Adsense [Bot], MaE, makyk, Michal Matějka, Ondrej, pepeo, swenak, Tomix, Yahoo [Bot]


 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz Modu uživatelských blogů © EXreaction 

 

NAVRCHOLU.cz