Na četné žádosti představuji průvodce konverzí mCPx na střídavý motor. Není to jediná možnost jak postupovat, ale připadá mi nejjednodušší. Navíc přináší mnohem vyšší rozlišení na kanálu motoru než ostatní zatím dostupné metody.
Co budeme potřebovat?- střídavý motor kolem 11000kV
- střídavý regulátor
- konvertor stejnosměrného signálu pro střídavý motor
- 9T/mod .3 pastorek na patřičný průměr hřídele
- nůž, kleště, páječku s tenkým hrotem a nějaký ten drobný materiál
Spíš pro informaci nabízím svou aktuální sestavu s orientačními cenami:
- motor a regulátor -
Heli-Max Brushless Conversion Novus CP - $30
- kovertor -
Custom made converter for the Walkera 4#3/a/b helicopter and the Blade MCPx/MSR - $16
- pastorek -
GW/GM09T3 - $1,25
Na konci průvodce se budou postupně objevovat různá místa, kde se dají koupit komponenty. Pokud nějaká sami objevíte nebo vyzkoušíte, dejte mi vědět soukromou zprávou nebo v komentářích a přidám je na seznam.
Tak, formalitky stranou, jdeme stavět
Krok 1 - Odpájíme původní signálový trojžilový kabel z regulátoru a na jeho místo připájíme konvertor.
Kabely konvertoru přehodíme za původní následovně:
- červený (+) za červený
- bílý (signál) za bílý
- modrý (zem) za černý
- žlutý (signálový vstup do konvertoru) necháme pro zatím volný
Tady bych rád zmínil, že jde kabely konvertoru bez větších problémů zastřihnout na nejkratší nutnou délku. Už se mi to nechtělo zpětně měnit, takže jsem je omotal kolem regulátoru a nalepil konvertor na oboustrannou lepící pásku do volného prostoru na druhé straně.
Krok 2 - Naplánujeme si pečlivě kam regulátor umístit ve finální podobě s ohledem na těžiště a dostupný prostor. Většinou jsem se setkal s uložením buď regulátoru samostatně nebo společně s konvertorem do smršťovačky. To jsem ve prospěch úspory hmostnosti zamítnul a nalepil sestavu rovnou na desku. Vše se ještě dočká přelepení páskou aby nic neupadlo.
Krok 3 - Připájíme signálový vstup konvertoru na požadované místo.
Sám jsem ho pájel k miniaturnímu kontaktu na zadní straně desky. Drát jsem podlepil 1mm silnou oboustrannou lepicí páskou. Kontakt je malý a chci si být jistý, že drát neupadne působením vibrací.
Pokud nemáte doma vybavení a nebo náladu se patlat s tímhle řešením, je možné použít větší výstup na motor přes 2k2 rezistor.
(kliknutím zvětšit)Krok 4 - Upravíme rám a usadíme motor.
K použití Novus CP motoru je nutné kvůli jeho rozměrům vyříznout dvě svislé postranní výztuhy a původní lože motoru. Zároveň bylo třeba odstranit materiál v přední a zadní části kvůli správné zubové vůli a aby motor nebyl vyosený.
(kliknutím zvětšit)Motor šel našroubovat přímo do původních děr bez nutnosti vrtat nové.
(kliknutím zvětšit)Krok 5 - Připájíme silové kabely regulátoru k napájecím kontaktům na desce.
(kliknutím zvětšit)Krok 6 - Spojíme motor s regulátorem.
Doporučil bych napřed spojit motor s regulátorem na zkoušku, roztočit ho a ujistit se, že běží správným směrem. Potom konektory teprv odcvakat a spájet kabely natvrdo kvůli úspoře hmotnosti.
(kliknutím zvětšit)Podoba finálního zapojení shora:
(kliknutím zvětšit)Detail umístění regulátoru a konvertoru na desce:
Ujistit se, že je model živý...
...a hurá do vzduchu!
Na závěr ještě doporučím mírně stáhnout křivku plynu a změřit si otáčky. Osobně mi stačí 85-90% v extrémech. S trochou cviku jde křivka kolektivu posunout až k 90% bez větších potíží.
V pohledu do zrcátka se zdá originální stejnosměrný motor jako srovnání parní lokomotivy s Ferrari. Střídavý motor má výkonu na rozdávání, nedusí se ani při tvrdém pumpování a nechává dost prostoru vyrovnávacímu motorku. Ten na oplátku drží ocas na místě naprosto přesně.
Novus CP motor je proti konkurenci trochu těžší, což sice není poznat v jeho výkonu, ale vrtulníku díky němu mírně narostle setrvačnost. I tak rozhodně nejde mluvit o autobusu, s tímhle motorem se totiž mCPx chová jako pěkná bestie.
Případné dotazy směřujte do komentářů pod tímto příspěvkem a ne do soukromých zpráv, ať jsou užitečné všem
Letu zdar!
Doporučení:
Konverzí na střídavý pohon se značně zvýší nároky na vyrovnávací rotor. Proto je prakticky nezbytné provést prodloužení ocasního nosníku, které popisuji v druhém
příspěvku. Velmi vhodné je také zaměnit motorek vyrovnávacího rotoru za motor z E-Flite Blade 120SR s vrtulkou z Walkera 4g3. Lze použít i zkrácenou vrtulku z Blade 120SR, případně dva protiběžné motory z Blade mCX2 s originálními vrtulkami pro mCPx.
Další místa k nákupu komponent:Konverzni kityI-COOL All-in-1 Double Brushless Converters with ESC (mCPx) - plně integrované řešení hlavního i ocasního střídavého motoru
Wow HobbiesMotoryOverSky HP05s od SWT ModelTurbo Ace HP05s od Wow HobbiesRegulátoryXP-7A-3 od Wow HobbiesPřevodníkyWow Hobbies vylepšený Steve Converter - nepotřebuje rezistor a lze zapojit přímo na výstup motoruPastorkyMikroAntriebenanoheli