Zhruba poslední měsíc jsem strávil testováním různých mixů za účelem zlepšení chování mCPx. Vedlo mě k tomu jediné - můj první V-Bar. Tahle zázračná krabička pro vrtulník udělá tolik, že se pak člověk pokouší dosáhnout stejného letového projevu snad i u hozeného kamene.
První, co mě pochopitelně napadlo už v čase, kdy Blejdík poletoval s originálním ocasem, bylo, jak zcivilizovat chování na ose směrovky. Bohužel bezůspěšně. Vhodný by byl samozřejmě mix poskytující "feed forward" chování, který by vnutil vyrovnávacímu rotoru drobnou kompenzaci kroutivého momentu ještě před tím, než bude gyro nucené reagovat na nastalou změnu. To má vysílačka zkrátka neumí, takže je nutné mixovat mezi hlavou a rádiem
Naopak se mi ale osvědčily mixy cykliky na setovém motoru i následné
přestavbě na střídavý Helimax 11000kV motor z konverzního kitu pro Novus CP.
Mix cykliky do motoruMusím říct, že se mi opravdu zalíbil. Jak na to?
Tuto funkci poskytuje spousta vrtulníkových souprav jako vestavěný mix. Jak víme, cyklické řízení, stejně jako kolektiv, generuje vztlak. Vztlak se v rotoru projeví jako zátěž - kroutivý moment. Účelem mixu je, stejně jako governor, udržet konstatní otáčky rotoru a poskytnout nám neustále stejnou odezvu řízení. V ose kolektivu je to jasné, k tomu máme křivky motoru. Jak na to ale s cyklikou?
Mix 1
Aileron > Throttle
L: např. 15%
R: např. 15%
Mix 2
Elevator > Throttle
U: např. 15%
D: např. 15%
Proč píšu "například" 15%? Uvědomme si, že i kanál motoru má svůj maximální rozsah. Víc, než u serv zde platí, že 100% je prostě 100%. Regulátor naotevřeme víc, než úplně
Matematika je tedy jednoduchá: jestliže létám na ploché křivce na úrovni 85%, můžu do tohoto kanálu vmixovat maximálně dalších 15%, než dosáhnu největšího možného otevření regulátoru. Důsledky jsou jasné zvlášť pro U- a V-křivky. Musíme zvážit krajní body křivky a pokud bychom přestřelili těch 100%, snížit buď okraje křivky, nebo mix.
Co z toho vybrat je docela jednoduché. Pokud vrtulník při pohybu cykliky změní svou letovou hladinu (poskočí) za slyšitelného zvýšení otáček, příliš vysoký mix.
Poznámky na závěr...
Jak bylo zmíněno, uvedený mix je často vestavěný ve vysílači. Jako takový je obvykle doprovázen i mixem Rudder > Throttle. Vzhledem k nezávislému ovládání ocasu použití vyrovnávacího rotoru nemění zatížení motoru hlavního, proto je tato část mixu zbytečná až škodlivá.
Použití silnějších motorů, zvlášť oběžek jako je HP05s, HP08s a podobných mluví spíš proti použití mixů cykliky do motoru. Vysokou setrvačností motoru samotného je velká část ztráty výkonu eliminována a použití mixu spíš zkrátí letový čas v důsledku neustálých změn otáček motoru a tím většího proudového odběru.