F3B-E Precious (2011)POHONNÁ JEDNOTKA4S Lipo TGY Nanotech 45C 2200mAh + CC Ice lite 100A + S-NEU 1115/2D + Kontronik KPG27 5,2:1
RFM 18x12,5/17x13 na kuželu Pohoda-let (kleština 5mm, trámec 34mm, kolík 3/8mm)SERVOTRONIKA2S LiFe A123 1100mAh + 4 diody SB560 paralelně + Low ESR kondenzátor 1000uF/16V
V křídle 4x Volz Wing-Maxx. Ocasní serva digitální JR DS385. Přijímač osmikanál Schulze Delta 8.40w.Aktuálně Model za nezjištěných a velice nepříjemných okolností uletěl. Nalezen v lese rozložený na prvočinitele. Pohon a jedno křídlo zcizil náhodný chodec. Zbytek trosek jsem sestřelil ze stromu prakem, ale jsou to třísky dobré tak na sestavení malého pomníčku. Smutný konec mojí největší létající radosti. Libovej frajer... udělá výkrut bez rychlosti 5m nad zemí. - A stojí ho to na třikrát přeraženej trup.
Dvakrát natrženo "v kabině" až k půlící linii a jednou totální přeřažení u serv ocasu. Nejsem posera, takže jsem se hned vrhnul na opravu:
Kolem prasklin vybrousit až na uhlík s přesahem na obě strany.
Trup jsem usadil do profilovaného držáku (nástěnný na police) - jednak do něj trup přesně padne, druhak měl zezadu díry, takže jsem mohl sledovat dělící linii. Trhliny i frakturu jsem zafixoval vteřiňákem. Znovu zbrousit přebývajcící vteřiňák. Kabinu vylaminovat rovingem, potom 80g/m2 uhlíkové tkaniny a na to 1x 80g/m2 sklo zavíračku. Frakturu jsem zevnitř nechal "srůst" 8x rovingem a z venku dál "sádru" z uhlíkové tkaniny. Abych docílil pevného přítlaku a co nejrovnějšího povrchu, přelepil jsem to spirálou lepicí pásky. Znovu lehce přebrousit, vytmelit, přebrousit a naleštit.
A hurá do vzduchu!
Fotky nemám, nebyla nálada. Ale povedlo se to, to mi věřte
Po napájení 2S LiFe vyhořelo jedno ze serv Volz WingMaxx v křídle. Naštěstí na zemi.
Volzy se schání strašně špatně. Nicméně díky panu Vostřelovi (f3j.com) mám servozesilovač ze starého serva, a tak je pochroumané křidélko zase v pořádku.
Napájení jsem překopal - diody šly ven a místo 2S LiFe je tam teď 4S NiMH Eneloop. V sobotu odpoledne jsem v okolí nic lepšího nesehnal. Zkontroloval jsem pájené spoje, vrazil tam silnější kable a pořádný konektrory. Asi s tim půjdu do vzduchu, zátěžovou zkoušku na nabíječce vydžely.
Úvod Model jsem koupil hodně olétaný, je to takový sportovec v důchodu. Trup je v podstatě nový, ale křídla zažily nejeden karambol. Náběžka je na mnoha místech opravovaná a nahrazovaná z jiných křídel, profil deformovaný. - Ale co už, nekupte to, když je to tak levný!
Po záletu doplním o dojmy a úžas - snad!Destička servotroniky z vystřelovacího kolíku Centrální mozek servotroniky je na uhlíkové destičce, která je připevněná na vystřelovacím háčku. Vybrousil jsem do něj drážku, destičku přilepil vteřiňákem, a pak v koutech přilaminoval rovingem. Má to jednu obrovskou výhodu - po odšroubování jednoho šroubu jde všechno snadno vyndat. A mělo to i jednu menší nevýhodu – MPX konektory ke křídlu jsem umisťoval do připravených otvorů snad 45 minut (pasují tam naštěstí a bohužel naprosto přesně). Kolmo v destičce je zasunutý feritový kroužek, v něm jsou zasunuty/natočeny všechny kabely. Všechny bych neobtočil, prostě by se nevešly. Ferit není přilepený, drží „pnutím“ kabelů.
Čtyři 5-ampérové diody paralelně snesou bez problémů zatížení 20A a z hlediska selhání jsou spolehlivější než dvě 10-ampérové. Kondenzátor musí být LowESR a až za diodami – chytá bordel od serv, který jinak spolknou baterie. Kapacitně by stačil 500uF, tenhle byl doma a vešel se.
Napájení serv je oddělené od přijímače – z baterie přes diody přímo do serv. Do přijímače pak vede napájení (8ch), třížílový vodič od regulátoru (7ch) a šest signálů (1-4ch=4pin z křídla a 5-6ch=2pin z ocasu).
Regulátor Nechtěl jsem krátit kabely regulátoru, tak jsem je stočil pod něj. Prostorově i prakticky elegantní řešení – vedle regulátoru už bych stejně nic necpal a napájecí kabely směřují přímo k akumulátoru.
Problém je potom upevnění reglu – kdybych použil přepážku v trupu, nepůjde rychle vyndat regulátor, a za kabely to přilepit samozřejmě nejde. Přilaminoval jsem tedy na dno uhlíkem dva stahovací pásky.
10Ohm anti-spark odbor, instalace podle p. Sysaly. Nikde nic nekouká, všechno ve smršťovaččce. A nemlátěj se tam zbytečný kabely.
Přijímač mám až za spojkou křídel, takže jsem přijímačový kabel rozdvojil a jednu větev nechal v kabince – na CastleLink (zároveň by s tim šel napájet třeba i výškoměr, ale výrobce nedoporučuje používat BEC při 4S - promyslím). Druhá větev směřuje k přijímači, plus tam není připojeno. Kabely pro napájení serv jsem připevnil k těm "pohonným" - o starost s instalací míň.
Usazený regulátor. Pod pásky jsou proužky molitanu, aby se jemnými otřesy neprořezaly kabely.
Baterie Baterie jsou těsně před spojkou křídel – vybrousil jsem drážky v trupu v “rozích“ baterie, pasují na milimetr přesně. Abych je ven netahal za kabely, je na nich poutko ze skelné pásky, a schovávám do něj balanční konektor. Vnitřní odpor článků je 5mOhm – žádná sláva. Baterie teď dva měsíce ležely v lednici, tak se třeba časem probudí ze zimního spánku.
Kabina v plné palbě Dalibor dodal motor a sehnal převodovku. Jsou slepeny něčím speciálním (pamatuju si jen, že to tvrdne 72 hodin) – díky graup15!
Motorová přepážka je domácí výroby. Směrem od motoru 2mm Cuprexit+3mm překližka+ 4 vrstvy uhlíku 100g/m2 a 2 vrstvy skla 80g/m2 s jemný vláknem. Koutový spoj uhlíkovým rovingem. Připevněno čtyřmi 3x10mm šrouby s imbusovou hlavu.
Kužel a větrací otvory Kužel má větší průměr než trup. Upravovat přechod kužel-trup budu až po zaletání a doosení motoru. Kužel není „turbo“ – přepážka stejně nemá otvory. Motor by měl beztak běhat jen pulzně. Větrací otvory jsem ale přece jen udělal kolem motoru a bude-li potřeba, přidám další.
Vrtule bude pro začátek RFM 18x12,5. Uvidím, jak se bude chovat převodovka, a potom možná přijde rychlejší a “těžší” RFM 17x13.
Ocasní serva Přepážka na ocasní serva je 3mm překližka + 2mm uhlíková destička. Dal jsem i příčné vzpěry. Tim jsem si značně zkomplikoval instalaci, ale všechno zlé je pro něco dobré. Všechny spoje jsou zase koutové s uhlíkovým rovingem. Pevné jako předtím, nemám strach. Dvířka jsem podlaminoval sklem a nastavil tak hmotu, kterou jsem odfrézoval. Příčné vzpěry jsem použil jako západky a dvířka na ně přilepil kapkou vteřiňáku. Nebudu je otvírat – nemám proč, takže jsem je zatmelil šlehaným tmelem. Až bude potřeba měnit servo, ťuknu do toho, a mělo by se to krásně vyloupnout. Když se to neodloupne, ťuknu do toho pořádně.
Ocasní serva mají společné + a - , ale 6pin konektor - aby při výměně serva nebylo potřeba pájet.