Jako každý modelář využívající pro pohon svého stroje elektrickou energii jsem se za poslední roky neustále potýkal s problémem z čeho dobíjet své pohonné akumulátory na letišti bez elektrické přípojky. Možností jak nabíjet svůj stroj je celá řada od nabíjení z baterie vozidla za pomocí alternátoru, elektrocentrály či za použití trakčních baterek. První dva z těchto způsobů bývají ale mezi ostatními návštěvníky značně nepopulární a to převážně z důvodu hlučnosti a zápachu který nevytváří na letišti dvakrát mírumilovné prostředí. Nabíjení z trakčních baterek sebou zase přináší úskalí v podobě vysoké hmotnosti olověných akumulátoru a nízké odebrané kapacity, kterou můžeme z těchto baterek odebírat bez toho aby tyto baterky neutrpěly na své životnosti. Měl jsem možnost vyzkoušet všechny výše uvedené způsoby nabíjení, kdy poslední necelé 3 roky jsem používal pro nabíjení 2ks trakčních olověných akumulátorů 12V/100Ah, kdy hmotnost této baterie byla okolo 25kg. Během této doby jsem u těchto trakčních baterek provedl okolo 80 nabíjecích cyklů a přestože jsem se řídil doporučením výrobce a nevybíjel baterie pod stanovenou mez je po těch necelých 3 letech provozu cítit znatelný úbytek kapacity začal jsem cítit nutnost provedení změny.
Díky náhodě se mi naskytla možnost pořízení použitých 16ks článků Lifepo4 3,2V 20 000mAh, které jsou ovšem stále ve výborné kondici což byla nabídka které jsem nedokázal odolat a bylo rozhodnuto.
Články o kterých zde hovořím jsou běžně k dostání na internetu ať už na stránkách evropských obchodů, nebo čínských servrech třeba zde:
http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 244.cHjwZYvzhledem k počtu článků a mým parametrům mého nabíječe Icharger Duo 308 umožnující vstupní napětí do 30V jsem se rozhodl pro zapojení 8S2P, což v konečném důsledku znamená 40Ah při plném napětí nabitých článku 28,6V viz schéma zapojení.
Vzhledem k tomu že jsem pro dosažení kapacity 40 Ah potřeboval zapojit vždy 2 ks článků paralerně a takto vzniklých 8 packů následně zapojit společně do série byl jsem nucen všech 16 článků vybít na hodnotu 3V a následně nabít na hodnotu 3,6V za účelem zjištěná přesné kapacity těchto článků, které se mezi sebou lišily a to způsoběm, že článek s nějnižší kapacitou měl o cca 1300 mAh méně než článek s nejvyšší kapacitou. Z tohoto důvodu jsem do paralérního spojení článků spojil vždy článek s nejvyšší kapacitou s článkem s nejnižší kapacitou a takto pak následně pokračoval u zbylých článků. Výsledkem byly packy s výslednou kapacitou líšící se o max 200mAh.
tyto články jsem následně k sobě za pomocí lepící pásky pospojoval do kostky aby články držely při sobě a vrhl se asi do nejhorší části a to pájení. Vhledem k tomu že plechy kontaktu (-) jsou tvořeny měděným plechem potaženým antioxidačním povrchem a plusový kontakt je tvořeny hliníkem, bylo nutno použít na pájení pájecí kapalinu na nerez a hliník k terou jsem zakoupil v GME
http://www.gme.cz/products/search?term= ... D+kapalinaa dále je nutno použít pájku s pořádným výkonem jinak si při pájení ani nevrznete. Pro pájení jsem použil pájku na pájení okapů. Následně jsem hotový pack doplnil o balanční konektor a silové kabely. Boky hotového článku jsem obložil cuprexitovými deskami a následně celý pack stáhnul lepící páskou.
vzhledem k tomu že je potřeba lifečka v něčem přepravovat a chránit proti poškození, zvolil jsem umístění do pevného kufříku vyrobeného z ABS., který je zároveň vodotěsný. Jako nejlepší varinata ve vztahu k rozměru lifepacku jsem nakonec vybral tento:
http://www.gme.cz/plastovy-kufr-na-nara ... 7-p733-056do kufříku jsem vyvrtal otvory pro balanční konektor a dvě panelové zdířky +-
http://www.gme.cz/zdirka-panelova-4mm-c ... 1-p811-157 http://www.gme.cz/zdirka-panelova-4mm-c ... 2-p811-158vzhledem ke tvaru kufříku, který nebyl schopen v pozici na výšku (ucho nahoře) samovolně stát dovybavil jsem tento kufřík na spodní straně dvema gumovými nohami.
Následně jsem za pomocí oboustranné pásky vlepil lifečkový pack do kufříku, zapojil vodiče do panelových zdířek a vlepil balanční konektor do stěny kufru. Volný prostor v kufru jsem vyplnil pěnovým molitanem a kufřík byl hotov.
Kufřík má rozměry cca papíru A4 o výšce 17cm. Hmotnost kufříku 9,8kg což je oproti předchozím trakčním bateriím obrovská úspora hmotnosti a rozměrů.