T.O.C. Klatovy 2000 (7/9/00)
Devatenáctého srpna se konal druhý ročník klatovského "tocu",
bezvadně zorganizované soutěže v RC akrobacii. Konal se na letišti v
Bezděkově u Klatov (které je klatovským možné jen závidět). Letos
se létalo s určitými úpravami, které rozhodně úrovni i zajímavosti
soutěže prospěly. Totiž: éra do 2 m létaly program kategorie M2, zatímco
ty nad 2 m měly své vlastní sestavy, složené z obratů evropského
poháru. Tím nebyl nikdo diskriminován: obři se totiž nechovají v
kulatých obratech M-dvojek tak dobře jako Matadoři a jiné modely
kategorie F3A, zatímco naopak v různých kopaných obratech, kterých
jsou jejich sestavy plné, jsou jako doma.
Na M-dvojkaře navíc čekalo překvapení: pro třetí kolo dostali
tajnou sestavu, takže měli najednou o čem přemýšlet. Považuji to za
skvělý nápad, protože klasické M-dvojky jsou trochu fádní. Soutěž
byla dobře zorganizovaná, snad jen s tím třicetistupňovým vedrem měli
pořadatelé něco udělat. Ještě že tam byl stánek se studeným točeným.
Jestli vás zajímá, jestli jsem byl zase poslední jako loni, tak
nebyl. Byl jsem desátý (z třinácti nic moc, já vím...), ale poučil
jsem se z vlastních chyb (a tři obraty před koncem třetího kola mi
zhasl motor, v tom vedru se mi nedařilo ho naladit) a příště to snad
bude zase o chlup lepší. Nebo taky ne :-) . Také se mi zdálo, že všichni
v průměru létali lépe než loni.
"Velký"
TOC
1.Mikulec Michal
2.Černý Radek
3.Malec Jaroslav
4.Vyčichl Jan
5.Frána František
Kategorie
do 2 m
1. Šupka Martin
2.Malec Jaroslav
3.Plevný Jan
4.Legner Jan
5.Pitner Jan
6.Frána František
7.Adam Roman
8.Šupka Miroslav
9.Žák František
10.Kyjovský David
11.Vokurka František
12.Frydrýn Zdeněk
13.Průša Josef |
"pilot od boha" Radek Černý už také umí nízký torque roll
Věčně dobře naladěný Láďa Šos měl organizaci akce naprosto
pod kontrolou a tímto jemu i všem ostatním organizátorům vyslovuji
uznání, protože všechno šlo jako po másle a nikde se neobjevilo žádné
úzké místo. Také bodovači zaslouží obdiv, protože tam celý den v
tom vedru proseděli, prokoukali a probodovali bez piva.
Michal Mikulec se nechal přemluvit a na závěr předvedl pár kousků
se svou velkou (3m) Extrou. Visení, kopané výkruty do kruhu, nízké průlety
v nožovém letu, prostě Michalova klasika.
Kousek od letiště je rybník, kam jsme po létání jeli na kolech.
Když jsem dojížděl ke břehu, zapletl se mi ručník mezi přední
kolo a brzdové čelisti, čímž se kolo bleskem zablokovalo. Já jsem
byl "seskočen" přes řidítka a sedřel jsem si při tom nohu
o přední kolo. Dával jsem si pak různá jména, spíš ošklivá, za
to že mne nenapadlo předem, že by se to mohlo stát. Jako bych jel na
kole poprvé!
Na příští ročník se opravdu a upřímně těším.
David
Láďa Šos napsal o soutěži také pár řádků:
19.srpna 2000: T.O.C KLATOVY
podruhé
Již v průběhu loňského prvního ročníku vznikl veliký
problém . Matadoři kontra letadla s rozpětím nad dva metry. Každému
bylo jasné, že tyto dvě odlišné kategorie nemohou soutěžit
spolu. Ovšem jak to udělat, aby byl jeden závod a všichni byli
spokojeni. Není problém vyhlásit náročnou soutěž s prvky
evropského či světového charakteru, ale problém vznikne v okamžiku
zahájení soutěže, kdy proti sobě stojí tří bodovači a dva až
tři závodící. Ono nestačí jenom o problémech s vrcholovou
akrobacií psát a stěžovat si, jak je to možné, že to
nefunguje. My jsme po všech možných variantách kombinovaných
sestav pro všechny, vybrali variantu "malého tocu " pro
letadla do dvou metrů a hlavní soutěže T.O.C. nad dva metry.
" Malý toc" se skládal se dvou kol sestavy RCM2 a třetí,
tajná sestava, byla výběrem obratů létaných v evropském poháru
v Krnově. Pro hlavní závod byly tři sestavy složené z prvků
loňského a letošního evropského poháru. Těmito sestavami jsme
dali možnost se zúčastnit všem uchazečům o akrobatické létání.
O tom, že přijeli ti nejlepší z Čech, kteří to myslí s
akrobacií vážně, svědčí účast pěti pilotů v hlavní
kategorii a třinácti pilotů v kategorii do dvou metrů. Dvě kola
M2 a třetí kolo tajné sestavy vnesla do závodu modelů do dvou
metrů nové, velice zajímavé prvky . Většinou v klidu debatující
závodníci při soutěžích RCM 2 nyní aktivně létali s malými
plastikovými modely a nacvičovali tajnou sestavu. Poměrně náročnou
sestavu zvládli téměř všichni dobře i přesto, že nikdo z
nich ani netušil, že se bude něco takového létat.Určitě se v
nich zvedlo sebevědomí, že jsou schopni létat i vyšší soutěže.
Nejlépe si vedl a zvítězil Martin Šupka /MATADOR/ , který přesvědčil
o svém nesporném talentu v konkurenci daleko starších kolegů.
Jako druhý se umístil Jarda Malec /TOPLINE/ a třetí Jan Plevný
/MATADOR/. Velice ušlechtilý čin nám předvedl vítěz hlavní
soutěže Michal Mikulec /EXTRA 330 S, motor ZDZ 160ccm /. Při předávání
ceny za první místo, kdy jsem předával Michalovi diplom s pohárem
a třímetrovou laminátovou stavebnicí GILES 202 od hlavního
sponzora a spoluorganizátora Petra Žáka, se této laminátové
soupravy zřekl ve prospěch vítěze "malého tocu "
Martina Šupky. Tímto velkorysým činem pomohl rozšířit řadu
pilotů třímetrovek. Na druhém místě skončil Radek Černý /
SUPERSTAR, motor ZDZ 80 ccm /. Třetí pak Jaroslav Malec /
SUPERSTAR, motor ZDZ 40 ccm/. Při teplotě 33 stupňů celsia
ve stínu byl výkon závodníků, bodovačů a samotných organizátorů
obdivuhodný, za což jim všem děkuji.
Šos Ladislav
/obrázek: Láďa předává cenu za vítězství Martinu Šupkovi/ |
I takovéto věci byly k vidění (předváděl tuším Petr Žák)
Arzenál rodiny Šupků (Matador vítěze Martina a Top Line jeho otce
Miroslava, poháněný dobře jdoucím MVVS 25 ccm)
|