na hlavní stránku

 

Seriál o palivech 4. díl - čtyřtaktní nebo dvoutaktní palivo (10/7/00)

Přeloženo a zkráceno z materiálů Dona Nixe, s jeho svolením. Originální stránky v angličtině jsou zde

Tak co myslíte? Je mezi čtyřtaktním a dvoutaktním palivem opravdu rozdíl, nebo je to jen humbuk vytvořený pro zvýšení prodeje výrobci paliva?  Názory se různí. Tak se pojďme podívat na fakta.

Fakt: většina 4-taktních paliv obsahuje méně oleje, nežli srovnatelná 2-taktní paliva.

Nejčastější reakcí na tento fakt je: "ale 4-takty mají více pohyblivých částí, takže potřebují oleje více, ne méně!" Ano, to zní rozumně, ale neobstojí to při bližším zkoumání. Množství pohyblivých částí s tím nemá nic společného. Co je důležité? Přemýšlejte o tom.

Fakt: až na řídké výjimky, 4-takty pracují s výrazně nižšími otáčkami než srovnatelné 2-takty... většinou v oblasti pod 10 tis. ot./min., oproti 12 -13 tis. otáček stejně velkého dvoutaktu. Jsou navrženy tak, že poskytují nejvyšší výkon při nižších otáčkách, s většími vrtulemi. Co to má společného s palivem? Jeden z hlavních faktorů při určení potřebného množství oleje je teplo. Nemusíte být jaderný fyzik, abyste si uvědomili, že čím pomaleji se motor točí, tím méně tepla se v něm vytváří třením. Pokud tomu nevěříte, třete o sebe pomalu dlaně. Pak ještě jednou, co nejrychleji to dokážete.

Takže.... nižší otáčky = méně tepla = menší potřeba oleje.

Fakt: 4-takty spalují palivo pouze při každém druhém cyklu, na rozdíl od dvoutaktů. Spalování vytváří teplo. Logicky se dá odvodit, že pokud je ve spalovací komoře výbuch pouze při každém druhém cyklu, motor má trochu času se ochladit mezi cykly. Pokud používáme 4-takt při 10 tis. otáčkách, je to 5 tis. spalovacích cyklů za minutu, na rozdíl od hypotetického dvoutaktu s 13 tisíci otáček a stejným počtem spalovacích cyklů. Rozdíl se tedy ještě zvýší:  2-takt má o 160% více spalovacích cyklů než čtyřtakt. I když je to částečně vyrovnáno tím, že přinejmenším některé 4-takty mají vyšší teplotu výfukových zplodin, závěr je jasný: 4-takty zůstávají chladnější a potřebují méně oleje.

Fakt: olej se nespaluje (přinejmenším by neměl), metanol ano.  Trochou logiky odvodíme, že správně namíchané 4-taktní palivo podá ve stejném čyřtaktním motoru lepší výkon nežli 2-taktní palivo.

Proč? Pamatujte, že 4-takt pálí pouze v každém druhém cyklu. Výsledkem je, že žhavicí svíčka se mezi cykly více ochladí, což má stejný efekt jako použití studenější svíčky. Přebytek oleje, který není nutný, se snaží zadusit žhavicí svíčku a ztěžuje dosažení nízkého a spolehlivého volnoběhu. Ti, kteří říkají, že trocha oleje navíc neuškodí, nemají pravdu. Navíc ke zbytečnému tření přebytek oleje přispívá k ochlazování žhavicí svíčky, která už tak pracuje na mezi svých možností. Je to jako lít studenou vodu na ubožáka, který se třese zimou.

Olej se nespaluje, takže nepomáhá motoru k výkonu. Jen maže a pak vyletí výfukovým otvorem. Pokud přebytečný olej nahradíme metanolem, který se spaluje, získáme dvojí výhodu: jednak spolehlivější volnoběh a také větší maximální výkon.

Závěr: z důvodu, které by už teď měly být jasné, je pro čtyřtaktní motor správně namíchané čtyřtaktní palivo lepší nežli obvyklé dvoutaktní palivo.

I když provoz čtyřtaktu na dvoutaktní palivo motor nijak nepoškodí, nikdy neprovozujte dvoutakt na čtyřtaktní palivo. Nebude obsahovat dostatek oleje. Někteří z vás to možná zkusili a bylo to bez problémů. Možná, pokud máte dobrý sluch a provozujete motor s bohatou směsí, bude to fungovat. Ale obecný názor je NE! Nebezpečně to zvyšuje riziko zničení motoru.

Nakonec: výrobci motorů byli v posledních letech poškozeni některými výrobci paliv, kteří se snažili snížit výrobní náklady použitím příliš malého množství nebo nedostatečně kvalitního maziva. Proto často doporučují provozovat své čtyřtaktní motory na dvoutaktní palivo nebo na palivo s pravděpodobně příliš vysokým obsahem maziva. Kdy by se jim divil? Protože nemají žádnou kontrolu nad kvalitou a množstvím maziva použitým v palivech, snaží se krýt si záda. Já bych to dělal stejně.

Poznámka: je obecně známo, že výrobce motorů YS - jedněch z nejvýkonnějších čtyřtaktů - trvá na tom, aby se používalo palivo s obsahem oleje stejným jako mají dvoutaktní paliva. Tyto motory jsou unikátní a doporučení výrobce by se měla dodržet, i když jako všude, i tady by se daly najít výjimky.

Příště: skladování paliva, aby nám co nejdéle vydrželo

Přeložil: David

Copyright Rcmania 2000