Článek z Volného letu 1/93 převzatý s laskavým svolení jeho autora, člena předsednictva KLeMČR (Klubu Leteckých modelářů České republiky)
ZPOVĚĎ Nedávno jsem byl ideologickým tajemníkem nejmenovaného bratrstva obviněn, že létám jen proto, abych vyhrával a že létání je vlastně jen nepodstatným prostředkem k úspěchu. Zároveň jsem již několikrát četl a slyšel větu typu - "O soutěžní úspěchy ani nestojím, létám jen tak, pro radost" - podsouvající soutěžním letcům, že snad létají pro zlost (těm nesoutěžním?). Aby člověk mohl jakoukoliv činnost vykonávat dobře, tj. s úspěchem, musí ji dělat rád (což nevylučuje možnost dělat něco rád a špatně). Úspěch je natolik prchavý okamžik, že patlat se roky v kanagomu, epoxidu a jiných sajrajtech jenom kvůli němu, by se nedalo vydržet. To se prostě musí člověk patlat rád, snad s vidinou "krásných nových strojů" tiše se vznášejících za bezvětrných večerů nad orosenou trávou. Je naprostý nesmysl dělit modeláře na ty, kteří létají pro radost, a na ty, kteří létají pro úspěch a "kariéru" (a jsou jaksi mimochodem mravně méněcennější). To mi připadá jako dělit lidi na ty, kteří mají hlavu, a na ty, kteří mají pleš. Že je k pleši nezbytně nutná hlava, je snad dostatečně zřejmé. Tolik k očištění slova úspěch od znesvěcujících nátěrů a nyní k jadérku věci: Na Světovém poháru v Sezimově Ústí jsem byl požádán Milanem Zlesákem, abych napsal něco o tom, jak se stát úspěšným. Protože se naprostá většina úspěšných modelářů omezuje pouze na zveřejnění plánků svých modelů, což k úspěšnému následování rozhodně nestačí, pokusím se cestu k vavřínům popsat v širším záběru - snad i proto, že konstrukce i technologie mých modelů již byla publikována a nemám, co bych k ní dodal. Nezbytné podmínky pro úspěšné létání kategorie F1A jsou minimálně dvě: model a člověk. Modelům se ve všech modelářských časopisech věnuje nepoměrně větší pozornost než člověku, jehož psychika a taktika létání je však k úspěšnému soutěžení přinejmenším stejně důležitá jako model. Takže k modelům jen krátce: kdo chce být úspěšný, musí mít modely nejen výkonné, ale, desetkrát podtrhuji, především spolehlivé. Zatímco vysoká výkonnost modelu se projeví jen v několika procentech soutěžních startů (např. létání bez termiky), spolehlivost modelu má vliv na každý start. Zvláště při stále větší mechanizaci a složitosti modelu je dobré si uvědomit, že celková spolehlivost modelu je dána součinem spolehlivostí jeho jednotlivých komponent. Tím nevolám po návratu k doutnáku, ale chci říci, že čím více je model složitější, tím více musí být každý jeho díl propracovanější a spolehlivější, aby výsledek byl co do spolehlivosti alespoň stejný jako třeba model s trhačkou. Nyní se obraťme již k pilotovi a začněme vlastnostmi vnějšími, viditelnějšími, snadněji ovlivnitelnými a pak směřujme do hloubi pilotovy duše. První předpoklad, jak dobře létat s dobrým modelem je mít ho řádně v ruce, víceméně podvědomě ho ovládat, asi jako řízení auta. To vyžaduje jednak poměrně častý trénink a jednak (používáme-li více jak jeden model, což je pro volné kategorie nezbytné) mít všechny modely co do ovládání a chování pokud možno stejné. Tato uniformita nám ušetří mnoho práce při tréninku. Trénink bych rozdělil na dvě fáze - zalétávací a ostrý. Při zalétávacím zhruba seřizujeme model - pokud dodržujeme zmíněnou uniformitu, nedá zalétání příliš práce. Většinu času věnujeme ostrému tréninku, při kterém se snažíme letět každý start jakoby soutěžně. Při nepříznivých povětrnostních podmínkách samozřejmě nenatahujeme na "maxe", ale každý start v duchu hodnotíme, jestli by to "dalo", ovšem s vyloučením mylných a škodlivých domněnek, že nad zemí se model "chytí" a uletí chybějící dvě minuty. Trénovat "jen tak" je ztráta času. (Poznámka pro "letce pro radost": soutěžní start je minimálně tak hezký jako ten "jen pro radost", ale dá víc práce.) Zkušenosti získané ostrým tréninkem jsou rovnocenné zkušenostem získaným při soutěži a zůstávají dlouho "v nás". Druhý předpoklad úspěšného létání je soutěžní taktika. Zahrnuje volbu modelu pro start, volbu správného okamžiku startu, létání na sondu, sledování ostatních soutěžících, sledování vývoje počasí. Těžko definovat nějaká obecně platná taktická pravidla. Například létání na sondu je poměrně hojně používaná věc, avšak nelze se na ni jednoznačně spolehnout, spíše bych řekl, že sonda je jen jakási nápověda, že by tam "něco" mohlo být. Za nebezpečné považuji starty do termiky přímo ze startoviště, v chumlu běsnících modelářů se ověřování termiky rovná soutěžní sebevraždě. Za velice důležité považuji sledování vývoje počasí a chování modelů ostatních soutěžících, které napoví mnohé o stavu ovzduší. Nejvhodnějším místem pro ověření si různých taktických postupů je samozřejmě soutěž, a to čím hojněji obsazená, tím lépe. Třetím předpokladem úspěšného létání je dobrá psychologická příprava. Jsou lidé, kteří, ač při tréninku nepřekonatelní, na soutěži vyrábějí jednu botu za druhou. Důvodem je, podle mého názoru, právě nedostatečná psychologická příprava na soutěž. Klíčovým momentem pro výsledek soutěžního letu je okamžik, kdy se rozhodneme model vypustit. Po celou dobu přípravy ke startu a vlekání se v nás koncentruje napětí, jakási předstartovní nervozita, která se právě okamžikem vypuštění modelu uvolní - pak totiž ztratíme možnost rozhodujícím způsobem ovlivnit let modelu a tedu i výsledek. Toto vnitřní napětí vede ke dvěma extrémům - buď se modelu při prvním, možná i vymyšleném závanu "zbavíme" (a tím i napětí), nebo naopak neustále své rozhodnutí oddalujeme, až nás časová tíseň dožene do prvního extrému. Já si provádím před rozhodnutím o vypuštění vnitřní dialog, mezi pochybujícím a zjišťujícím "já", typu: "Opravdu je to termika? Projevil se větší počet příznaků?" atd. Tím si zopakujeme poznatky získané při tréninku a neuděláme tak snadno chybu. Po kladných odpovědích musí následovat rychlé a rutinní vypuštění. Pokud nemáme vypuštění dostatečně nacvičené, snaha o dobré vypuštění odvádí příliš mnoho pozornosti, tolik potřebné pro správné rozhodnutí o jeho okamžiku. Je také dobré znát, kolik času nám zabere činnost mezi rozhodnutím o vypuštění a jeho vlastním provedením, abychom mohli využívat časový limit až do konce a nepodléhali předčasně panice. Vliv na správné rozhodnutí má i naše podvědomí, které se ale ovládá hůře než výše zmíněná předstartovní nervozita, protože není tak znatelné, je ukryto hlouběji, ovšem pokud jej vhodnou autosugescí neovlivníme, zaručeně pracuje proti nám. Jedním z negativních podvědomých pocitů je přílišný respekt ze "známých a slavných" jmen, který v našem podvědomí vytváří domněnku, že proti "těmhle" prostě nemůžeme uspět. Druhý takový negativní podvědomý pocit je opakem prvního a dostavuje se buď po velmi vydařeném tréninku nebo soutěži - prostě věříme, že máme všechny protivníky "na lopatě", protože my naletíme maximum i v klesáku. Ovlivňovat podvědomí směrem ke zdravému sebevědomí lze i několik dní před důležitou soutěží - hlavně si musíme ujasnit, jakým neduhem zrovna trpíme. Na soutěži se mi osvědčil takový trik - létám sám proti sobě. Je to sice trochu podvod, ale asi jeden ze způsobů, jak lze ze sebe dostat maximální výkon. Po soutěži je dobré provést jakousi sebehanu - vyhodnotit si v duchu všechny starty s tím, že nebylo-li něco stoprocentní, pak chybu musíme hledat jen a jen v sobě. Jakýmkoliv svalením viny za špatný start na počasí, nepříznivé okolnosti či ostatní soutěžící se zbavujeme možnosti poučit se z chyb a příště se jich vyvarovat. Nezbytným předpokladem všech výše zmíněných psychologických hříček je dobrá fyzická kondice - musíme celou soutěž vydržet svěží. Fyzická únava otupuje nejen tělo, ale i mozek a jediným přáním unaveného člověka je co nejdříve všechno skončit, někde se svalit a spát. Toť z mé strany vše na téma soutěžní létání. Jestli si někdo myslí, že to je příliš velká věda, tak je to pravda. Závěrem vyzývám všechny "soutěžáky", aby napsali své poznatky a zkušenosti. Pro Volný let Jan Vosejpka Díky za svolení k publikaci, domnívám se, že text je VELMI inspirativní a vlastně stále platný a to i pro ostatní kategorie leteckého modelářství. TomasC Diskutovat možno zde: http://www.rcmania.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28776
|