Welcome to RC Mania!

     EP C-160 Transall CMP Ostatní


Odeslal nám: Lada B - Ptek, 23.04. 2010 - 09:25:44
Téma: Ostatní

C-160 Transall EP 1450 mm od CMP  recenze



Dlouho jsem uvažoval o modelu transportního letadla C-160 Transall. Po dlouhém váhání a rozhodování nad velikostí 1830 mm jsem přeci jen pořídil menší o rozpětí 1450mm. Dosti mě zarazila váha. Uváděná 2400-2600g. Navzdory velkému plošnému zatížení jsem tento model koupil. Objednal jsem ho přes svého prodejce modelářských potřeb a druhý den byl stroj v mém hangáru.

Krabice byla poměrně velká, ale model v ní byl poměrně dobře zabalen. Jen bych měl menší výhrady k zabalení křídel. Byla sice v tenké vrstvě mirelonu a igelitu, ale hned pod víkem krabice. Zato trup byl jako v peřince. Opět mirelon, igelit a navíc předek a ocas nasunuty do kartónových držáků přilepených na dně krabice. Drobné příslušenství a motorové gondoly byly taktéž dobře chráněny a přilepeny k obalu.

Po kontrole celého obsahu jsem byl spokojený. První dojem byl velmi dobrý. Trup je proveden dobře a nenašel jsem na něm žádnou vadu. Celý je vyroben z laminátu a příčky jsou z dobré překližky. Povrchová úprava perfektní, lak bez vad spousta detailů je již nalepena a vše je ještě nastříkáno lakem, takže se maketové doplňky nemůžou oloupat nebo odřít. Příčky v trupu zalepeny, řekl bych, že poctivě. Je vidět použití trochu více lepidla, takže drží dobře, žádné jen ,,umazání lepidlem.

Křídla jsou balsové, konstrukční rovněž dobře postavená. Po nasunutí na trubku perfektně sedí. Potah je fólií a nebylo potřeba ho přežehlovat. Veškerá bižuterie ke stavebnici dodaná byla kompletní a nechybělo nic. Obrázkový návod je přehledný a srozumitelný.

Druhý den jsem začal letadlo skládat a osazovat RC vybavením. Prošel jsem nevyužité věci co jsem měl doma a bylo vybráno. Dvě serva GWS Naro pro náhon křidélek a dvě GWS Mini na ovládání výškovky a směrovky. Servo směrovky současně ovládá i řiditelné příďové kolo. Nejprve jsem složil řiditelné kolo s ovládáním a vyvstal první problém. Osa kol je vyrobena z hliníky a nasazuje se na drátovou nohu podvozku. Na drátu se zajišťuje dvěma červíky M3. Jeden jsem s opatrností dotáhl a druhý už se mi nepodařilo utáhnout. Asi byl špatně udělaný závit, nebo jsem ho strhnul jen nepatrnou silou. Celý obrobek hliníku je opravdu snad ten nejobyčejnější a dost měkký. Tento díl jsem nahradil tělesem pro dvoukoloví podvozek od MP- JETu. Osazení serv do připravených otvoru v překližce byl další problém. Ani ne tak výrobce, ale můj. Otvory jsou připravené na standardní serva a já použil vzhledem k hmotnosti prázdného trupu 980g menší. Takže podlepit kouskem 3mm překližky, vyvrtat dirky a osadit. Táhla jsou z uhlíkové trubky s koncovkami, které se musí vlepit epoxidem dovnitř. Přiložená drátová táhla je potřeba po naměření délky zkrátit. Jsou zbytečně dlouhé. V koncovkách jsou zajištěná červíkem M3. Plastové vidličky s kovovým čepem vypadaly dobře, tak jsem je použil. Na kompletně osazeném trupu nebylo potřeba nic jiného předělat nebo upravit. Vypadalo to moc dobře.

Vrhnul jsem se na směrovku. Problém se ukázali přiložené panty ,,ze speciálního papíru Po složení nasucho bylo všechno v pohodě. Problém byl s těsností otvorů ve směrovce. Je to tak přesně, že po namazání řídkým vteřinovým lepidlem se okamžitě přilepil než jsem stačil pant úplně zasunout na místo. Po třech pokusech a vyhozených devíti pantech, jsem opět sáhl do ,,skladu MP-JET a vlepil tři malé panty s čepem. Hotovo, sedí to. Papírových pantů ve stavebnici je dost i na vícero pokusů. Asi vědí proč jich dávají víc. Naopak při vlepování pantů křidélek, šlo vše jako po másle, drží a fungují. Pohyb ovládacích ploch je bez problémů, ale stejně bych doporučil použít jiné panty, protože tyto dodávané, kladou docela odpor a zbytečně zatěžují serva.

Montáž motorů byla bez nejmenšího problému. Použil jsem dva volné motory od Čemecha. Jedem jsem měl v metrové stíhačce a lítalo to svižně. Vyvrtal díry, nasadil držáky motorů a přišrouboval pomocí přiložených šroubů M3 a zapichovacích matic. Kryty gondol jsem jen trochu přibrousil a přišrouboval. Tam se nějaký ten otřep našel na dosedacích plochách. Povrchová úprava bez vad. Gondola je ze dvou dílů, takže se nemusí sundavat z křídla, ale stačí jen odšroubovat spodní část a motor s regulátorem je krásně přístupný. Jen jsem dodatečně podlepil místa šroubků v gondole kouskem překližky. Samořezné šroubky drží líp než v samotném laminátu. Pak už to šlo rychle. Servokabely, regulátory RAY40. Serva křidélek se nalepí na dodanou překližku. Jen jsem musel vybrousit větší otvor pro pohyb páky serva. Čtyři šroubky a už sedí v křídle.

Pro uchycení křídel na trup, jsem už ani nevím proč, ale nějak se mi to nezdálo, vyměnil zapichovací matice M3 s ocelovými šrouby za plastové M4, opět ze ,,skladu MP-JET Myslím si, že dodávané šrouby by šlo také použít.

Hlavní podvozek sedí bez problémů, jen jsem použil místo doporučených silikonových trubiček na vymezení vůle kol, stavěcí kroužky a mezi kola nedal nic. Tím pádem jsem musel délku drátu zkrátit. Moc koukal ven. V budoucnu vyměním ještě kola gumová za mechová. Přistání s originál koly způsobí zvuk asi jako když se sype kontejner šrotu.

Zálet proběhl bez problémů, jen trochu dotrimovat výškovku. Těžiště odpovídá tomu co udává výrobce. Letí nezáludně a na povely reaguje okamžitě, na křidélka až dost. Výchylku jsem zmenšil na 60%, jinak vše zůstalo. Díky plošnému zatížení 118g/dm2 je potřeba přeci jen opatrně na rychlost. Přistání s namixovanými klapkami na 80% je znatelně pomalejší a díky velké směrovce se řídí dobře. Na rychlost je potřeba si zvyknout i když to tomuto modelu moc nesluší, nicméně ve vzduchu vypadá pěkně a při volbě tohoto modelu je potřeba brát zřetel na plochu, kterou má modelář k dispozici. Jako bezpečnou délku dráhy bych odhadoval 40-50m samozřejmě s ohledem na zkušenosti. S použitou baterií 4000mAh dosahuje letového času 10min. s rezervou. Na pět minut letu bylo potřeba 1650mAh.

Na závěr bych to shrnul jako moc pěknou stavebnici. Použít jiné panty ovládacích ploch, výměnu příďové dvoumontáže kol a podlepení místa šroubových spojů v gondolách. Výměna kol za mechová není nezbytná. Úspora váhy je dle mého názoru bezvýznamná a bez zásadního vlivu na letové vlastnosti. Asi bych tento model nedoporučil méně zkušenému modeláři.

RC výbavu, kterou jsem použil:

2x motor Čemech 200 s vrtulemi APC 9x6E

2x serva GWS Naro Pro

2x serva GWS Mini

Regulátor: 2x RAY 40 (po upřesnění s firmou JETI, jsem ponechal připojení obou obvodů BEC,ale za předpokladu použití jedné pohonné baterie)

Přijímač DSM2 AR7000

Baterie Turnigy 3S1P 4000 mAh

Zde jsou další obrázky:

http://img714.imageshack.us/i/uloenservvopasop.jpg/
http://img19.imageshack.us/i/soppovmnpant.jpg/
http://img202.imageshack.us/i/rozbalenkdel.jpg/
http://img263.imageshack.us/i/pstupkmotoruaregultoru.jpg/
http://img94.imageshack.us/i/paprovpanty.jpg/
http://img339.imageshack.us/i/ovldnvop.jpg/
http://img689.imageshack.us/i/originlpodvozek.jpg/
http://img52.imageshack.us/i/nhonkidlka.jpg/
http://img686.imageshack.us/i/montvop.jpg/
http://img693.imageshack.us/i/gondolau.jpg/
http://img685.imageshack.us/i/drkakumultoru.jpg/
http://img402.imageshack.us/i/detail2u.jpg/
http://img18.imageshack.us/i/detail1au.jpg/

Autor: lada B


 
     Související odkazy
· Více o tématu Ostatní
· Další články od autora admintomc


Nejčtenější článek na téma Ostatní:
Model Hobby 2004 part #2 - EPP a xPRON


     Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4
Účastníků: 1

Velmi dobré

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
©patné


     Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


"EP C-160 Transall CMP" | Přihlásit/Registrovat | komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.





Web poh
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.03 sekund
Theme Re-edited by BLASSENweb