Sting Ray - variace na Stingera (2/3/00) Vždycky jsem chtěl postavit svahový větroň, který by měl trochu stíhačkovité tvary, ale nikdy jsem nenašel ten potřebný čas, nebo byly modelářské projekty, které dostaly přednost. Pak se ale objevily modely z EPP a rázem bylo rozhodnuto. Ve Velkomu jsem vyžebral křídlo na Stingera z nějaké zkušební série (takže nebylo úplně dokonalé, ale na hotovém modelu je to málokdy poznat) a pár odřezků z EPP na trup. Zajímavostí je, že jsem v křídlech nepoužil žádný nosník - prostě to není potřeba. Z původního Stingera se dá použít prakticky všechno, nejvíce práce je s úpravou trupu. Je potřeba, aby ocasní plochy ležely ve stejné rovině, jako spodní (rovná) strana křídla, což u Stingera tak není - tam se horní strana trupu za odtokovou hranou křídla lomí směrem dolů. Je tedy třeba "dostavit" trup, buďto materiálem odříznutým z trupu při jeho zkracování (trup je zkrácen tak, že od náběžné hrany křídla na konec trupu je to 400 mm, na špičku 180 mm, celkem je tedy délka trupu 580 mm), nebo kouskem pěnového polystyrénu. Lepíme 5 min epoxy. Vše by mělo být jasné z fotografií a obrázků. Novým dílem jsou ocasní plochy z Coroplastu, na to padnul kus kufříku na dokumenty (koupeno v kopírovacím centru u Anděla v Praze 5 - přes ulici proti železářství).
Po vystřižení obrysu ocasních ploch z Coroplastu vytvoříme výškovku tím, že nařízneme pouze spodní vrstvu sendviče a horní vrstva se stane závěsem, na kterém se výškovka pohybuje. Podobnou fintu použijeme na zafixování polohy směrových stabilizátorů. Nařízneme jen spodní vrstvu sendviče v obou místech lomení a nastrčíme do jednoho z tunýlků vyplétací drát do kola (nebo jiný vhodný). Poté ohneme směrovky nahoru i s drátem a ony pěkně zůstanou v patřičné poloze (podle vkusu úhel mezi směrovkou a výškovkou může být od 90 do 120° ). Trup i křídlo jsou ošetřeny stejně jako u Stingera (3M77, skelná páska, barevná izolepa). Rozdíl je v tom, že servo výškovky je tentokrát také v křídle. Trup ke křídlu a ocasní plochy k trupu jsou připevněny oboustrannou páskou TESA na zrcadla. Křidélka se dají pravděpodobně použít v nezměněné podobě ze Stingera, ale já jsem raději vytvořil zužující se (to z estetických důvodů) křidélka, která dávají profilu křídla mírně autostabilní charakter. Vytvořil jsem je slepením balsové lišty s trojúhelníkovým profilem 3x25mm a balsového prkénka 3 mm s lichoběžníkovým půdorysem podle nákresu. Těžiště modelu mám 130 mm od náběžné hrany u kořene křídla, podle mého názoru by model toleroval jeho posunutí ještě mírně dozadu (10 mm?). Výchylky křidélek mám asi 15° nahoru i dolů, výškovky asi 30° nahoru i dolů. Zde by se asi dalo trochu ubrat, ale na kombat jsem chtěl mít velmi obratný model. Létá asi jako Stinger, na výškovku je ale citlivější, což je dáno jeho menší délkou. Podle mého názoru je o trochu méně zranitelný (nemá například bowden výškovky).
Jestli se do toho pustíte, dejte ostatním rcmaniakům vědět jak to šlo. |
Copyright Rcmania 2000