na hlavní stránku

 

Jak postavit Tomahawka II tak, aby vás přežil (22/5/00)

Postavil jsem Tomahawka II vlastně dvakrát - po určité době jsem z něj totiž strhal všechny pásky a zabalil ho znovu, s určitými úpravami. Dostával strašně zabrat, předtím i potom, takže se ukázalo co funguje a jak ho postavit co nejodolnějšího.

Vzhledem k absenci jakékoliv výztuhy či nosníku v křídle je třeba použít skelnou pásku takovým způsobem, aby byl model co nejtužší. Toho docílíme tak, že pásku, vedenou přibližně podle následujícího obrázku, při lepení napínáme co to jde. Ono to vlastně nejde, protože skelná vlákna mají téměř nulovou pružnost, ale tím "napínáním" páskou vlastně křídlo trochu "slisujeme". Tím vznikne určité předpětí, z kterého vyplývá následně větší tuhost křídla. Střídavým přilepováním pásky ze spodní a horní strany křídla docílíme toho, že křídlo není zkroucené. Zkroucení a ohnutí křídla je třeba při takovémto polepování neustále kontrolovat - nezkroucené křídlo se dá položit, v poloze na zádech, oběma odtokovkami na stůl - viz obrázek. Takto postavené křídlo má velkou výhodu proti křídlům se dřevěnými nosníky. Ty se při kombatu nebo haváriích prostě mohou zlomit; piloti, kteří se chovají ke svým kombatům hodně macešsky, je často mají zlomené hned na několika místech.

Náběžnou hranu je dobré zesílit kousky skelné pásky podle následujících obrázků. Při lepení se snažíme pásku zase co nejvíce "napínat" přes náběžnou hranu, dojde tím k stlačení materiálu a i po těch nejtvrdších nárazech se náběžná hrana vrátí ochotně do původního tvaru.


zesílení náběžné hrany

Dalším poznatkem je, že je skutečně lepší umístit serva a náhony na křídle shora. Ani kousek páky ale nesmí přečnívat z obrysu profilu, jinak ji prostě dříve či později nějaký soupeř ulomí nebo očeše převody serv. Servo svrchu zakryjeme kouskem pěnového polystyrénu (máme-li pocit, že je to nutné) a zabrousíme do tvaru profilu. Tam, kde má táhlo "protínat" křídlo, pomocí transformátorové páječky podle pravítka uděláme zářez. Po přelepení křídla páskami pak táhlo prochází vlastně jen dírkou v potahu. Aby se k potahu nepřilepovalo, namastíme jej rostlinným olejem nebo máslem a několikrát zahýbeme servem. Pak jej můžeme otřít, už se stejně nikdy nepřilepí. Také se dá místo pevného táhla (drát do kola) využít bowden z ocelového lanka v plastové trubičce; ten do jisté míry i chrání servo.


umístění serva a táhla

Balsové elevony (jsou to ta "křidélka" co mají samokřídla a delty ) se někdy po pořádné ráně nebo spíš hvězdě při přistání zlomí. Většinou je potah udrží pohromadě, tehdy se dá potah propíchnout  v místě lomu a kápnout do vzniklé dírky vteřinové lepidlo. Zvenku pak místo lomu zafixujeme skelnou páskou Pravděpodobnost zlomení elevonů výrazně snížíte, když je hned při stavbě přelepíte skelnou páskou po celé délce, z obou stran. Dokonce i v případě jejich zlomení je pak skelná páska udrží takovým způsobem, že si lomu prakticky nemusíte ani všimnout. Každopádně elevony zůstanou naprosto funkční.

Směrové stabilizátory na koncích křídla (ty destičky z coroplastu) je dobré před přilepením ke křídlu olemovat skelnou páskou, hlavně v místech, kde budou v nich vyříznuty otvory. Tyto plošky dostávají při kombatu nejvíce ran (jako každý kdo trochu vyčnívá... ).


takhle pěkný už ale nikdy nebude...

No a pokud nechcete, aby vás takto postavený Tomahawk II přežil, přestaňte kouřit a začněte cvičit (Borisi, Ivane, Petře, ...  ;).

Stavba Tomahawka II

Návod ke stavbě Tomahawka II

Objednávka Tomahawka II

David

 

 

 

 

Copyright Rcmania 2000