Tomahawk (Velkom model)  (7/2/00)

Tomahawk je samokřídlo z EPP (pěnový polypropylen), svahový kombat. Ve stavebnici je vše potřebné kromě RC soupravy, skelné pásky, potahového materiálu (např. izolepy), lepidla a spreje 3M77 (což je vlastně taky lepidlo). Vidličky, táhla a páky kormidel jsou součástí stavebnice.
Asi že jsem dostal jeden z prvních exemplářů, kvalita EPP dílů nebyla nic moc (dnes skutečně vypadají díly podstatně lépe, dodavatel EPP prý vyřešil problémy s vlhkostí a homogenitou materiálu). Jedno křídlo bylo kratší (toho jsem si všiml až na hotovém modelu, naštěstí stačilo sundat směrovku a fiknout modelářským nožem), jedna odtokovka tlustší. Odtokovku jsem chtěl brousit, ale pak jsem se rozhodl, že je to asi jedno a že to tak nechám (lenost). Na letových výkonech se podle mě tlustší odtokovka nijak zvlášť neprojevila. Poloviny křídla mají zářez na horním povrchu pro smrkový nosník 3 x 10, nastojato, který jsem do zářezu zalepil hustým vteřinovým lepidlem. K sobě jsou poloviny křídla slepeny překližkovou destičkou, také vteřinovým lepidlem.

Pak jsem vyřízl obrysy dílů RC soupravy a vydloubal EPP plochým šroubovákem. Standardní serva jsem do otvorů zafixoval pár kapkami epoxidu, baterky a přijímač jsem jen do křídla zatlačil. Vše jsem lehce stříkl 3M77 (díly RC soupravy jsem předtím zamaskoval izolepou), nechal zavadnout a exponované části modelu polepil skelnou páskou od 3M. Dále jsem vše polepil barevnými izolepami Manuli (včetně elevonů z balzy 3 mm) a přilepil elevony ke křídlu pomocí "bojových závěsů" ze skelné pásky.

Zapojil jsem táhla ovládání kormidel a seřídil neutrály. Výchylky nahoru i dolů jsou asi 15° jako výškovka a 20° jako křidélka. Samozřejmě je třeba použít mixér ("delta" nebo "elevon" na většině RC souprav). Nedá se použít diferenciace, neboť by tím docházelo k vazbě mezi křidélky a výškovkou.

Těžiště vyšlo přesně podle plánu, hmotnost byla 470g. Model jsem zaklouzal v naší úzké uličce hned po dokončení (bylo to v 1 hodinu v noci, doufám že mě nikdo známý neviděl). Zdálo se, že poletí. Celkově stavba zabrala jeden večer a jedno odpoledne + večer. Vážně. Asi že už jsem měl cvik v dloubání EPP :-).

Druhý den jsem Tomahawka zalétal na Vidouli při nárazovém větru okolo 8 m/s. Vedl si dobře, hlavně mě potěšila jeho rychlost a obratnost. Při kombatu později byl mezi trupovými modely, jichž byla tenkrát většina, jako štika mezi kapry. Jedinou vadou na letových vlastnostech se zdála být větší ochota křídla k odtrhávání proudnic při prudkém přitažení a následnému pádu do jakési spirálo-vývrtky. Stačilo zmenšit výchylky výškovky a křídlo se výrazně umoudřilo. Správné výchylky výškovky jsou podle mne jedna z nejdůležitějších veličin u dobře seřízeného samokřídla.

Při intenzivních soubojích se mi několikrát ulomila páka serva nebo odešly převody v servu. Prevencí je zkrácená páka, která nevyčnívá přes obrys profilu.

Jinak jsem se snažil Tomahawka masakrovat, jak to jen šlo. Párkrát jsem naštípl elevon, ale vždy pomohla "dlaha" ze skelné pásky - ani jsem se ho neobtěžoval oddělit od křídla. Jinak je EPP model neskutečně odolný. Jednou jsem málem s jeho pomocí spáchal sebevraždu: odklonil jsem zrak na nějaké modely, které se zrovna srážely, a už jsem ho na obloze nenašel. Bylo to proto, že se zrovna řítil kolmo dolů z výšky asi 50 m a zapíchl se asi 1 metr přede mě. RC kamikaze. Oklepal jsem hlínu ze špice modelu a hodil ho tam zpátky.

David

nahoru