na hlavní stránku

Stinger (30/1/00)

Stingerovi patří zajisté místo v historii - nebo hysterii? :-) - českého svahového kombatu. Jako první EPP model na našem trhu si získal značnou popularitu a jednu dobu to byl jednoznačně model nejčastěji k vidění na svahu. Postavil jsem jednoho jako test do časopisu RC modely 8/99, kde se probojoval dokonce na titulní stránku, a jednoho jsem trošku předělal, až vypadal jako něco úplně jiného (ale o tom někdy jindy)

.
kamarádi z Bratislavy vymodelovali 3D Stingera na logo svého Top Gunu

Takže, v krabici je všechno kromě dílů RC soupravy, skelné pásky, izolepy, oboustranné pásky na zrcadla TESA a spreje (kontaktního lepidla) 3M77. Dokonce i všelijaké páčky, táhla, dříví, křidélka vyfrézovaná z balzy atd.

Poloviny křídla a trup jsou z černého EPP (pěnový polypropylen), ocasní plochy z Coroplastu (plastový sendvič, US Aircores z něj dělá celá RC letadla o kterých tvrdí, že jsou nerozbitná). Hustým CA lepidlem (nebo epoxidem) se do křídel zalepí nosník (smrk 3x8 v horním povrchu křídla) a olemování odtokové hrany z balzy. Půlky křídla se slepí překližkovou stojinou. Pak se lehce zaoblí nožem a skelným papírem trup a do všeho se zadlabou díly RC soupravy - nejvíce snad poví obrázky. Serva jsem zalepil epoxidem "natvrdo" do trupu, jak doporučoval přiložený návod. Není to asi naprosto nutné, ale také to nevadí - servo se dá z epoxidu zase vyloupat vcelku bez problémů.

Výškovka je ovládaná bowdenem, klasickým bílým se strunou. Jak se později ukázalo, bylo by asi lepší použít celý tlustý oranžový a nezapouštět ho do trupu - při nárazech se totiž struna v bílém bowdenu někdy ohne a začne drhnout. Ovládání výškovky se stane nepřesným a let modelu velmi veselým, pro všechny kromě pilota. Někteří piloti si lepí lanovod izolepou na povrch trupu a je to naprosto funkční řešení.
Model je lehce stříknut 3M77 (vyhoví i Power UHU) a na exponovaných místech přelepen skelnou páskou šíře 50 nebo 25 mm (mají např. v Třebízského ulici 4 v Praze 2 v prodejně 3M, tel. 02/2271 9348, fax 02/2271 0276). Navrch jsem použil barevné izolepy Manuli a Aero, vyhoví téměř jakékoli na našem trhu. Nejraději mám ty s bílým lepidlem, které lépe kryje a model vypadá lépe.

Je lépe nepoužívat příliš tmavé barvy, na slunci se přehřívají a na potahu se objevují varhánky. Izolepou jsem potáhl i balzová křidélka, která jsou ke křídlu připevněna "bojovými závěsy" ze skelné pásky. Celý model je sestaven pomocí montážní pásky TESA na zrcadla - to je dravec, co chytí už nepustí :-). Zkoušel jsem jiné oboustranné pásky, ale TESA je podle mne o dvě třídy lepší než jakákoliv jiná, kterou jsem vyzkoušel.

 Hmotnost byla asi 550 g, přesně podle návodu. Baterie jsem použil 700 mAh, rozměru AA (tužky), serva standardní a přijímač Hitec HFS 04MI.

Model létá pěkně, zalétal jsem ho na Dívčích hradech v téměř úplném bezvětří. Párkrát jsem ho ale hodil do termiky (byl červenec) a dobře si zalétal. Stinger létá i ve velmi slabých podmínkách, ale neměl by mít více než těch 550 g. Ve větru je obratný a umí létat i na zádech. Při kombatu je trochu pomalejší než samokřídla, ale znám pár pilotů co se Stingerem dovedou pěkně zatopit komukoliv. Pokud je dobře vyřešen bowden výškovky (viz výše) a "zasklen" trup, Stinger vydrží skoro všechno.

David

nahoru