Pitts Special (26/2/00)
Jako vášnivý příznivec všeho akrobatického, nadšený obdivovatel mistrů TOC, otec tří dětí a nájemce 2+1, jsem se rozhodl postavit něco, co je v souladu s výše uvedenými skutečnostmi. Tedy něco, slušně řečeno, poněkud obtížně proveditelného. Po shlédnutí webových stránek německého klubu Klaustrofobia však bylo vše jasné. Plně akrobatický Pitts Special, o rozpětí 550 mm, u něhož tah motoru převyšuje jeho hmotnost, to vše na elektrický pohon.
U originálního modelu bylo použito následující pohonné jednotky.
Motor Speed 280, převodovka 1:5, vrtule uhlíková 250/150, 9 článků Sanyo
110 mAh. Tah motorové jednotky byl udáván vyšší než 250g. S tímto
modelem bylo dosaženo svislého visení a provádění obratu Torque Roll. To vše
při váze modelu 198g.
Vzhledem k tomu, že to byl můj první model této kategorie, bylo mi jasné,
že váha mého modelu bude vyšší. Rovněž jsem chtěl s modelem létat i
venku, nejenom v hale. Z toho vyplývala i nutnost robustnější konstrukce.
Chtěl jsem použít jen běžně dostupné a cenově přijatelné komponenty. Základem
bylo použití motoru Speed 280 s co největší vrtulí pro získání co největšího
statického tahu. Při použití převodovky Horst 5:1 a vrtule APC 250/120 byl
naměřen statický tah převyšující 270g. To vše při použití 10 článků
Sanyo 110 mAh, a regulátoru Schultze 08 (Schultze to bez problémů přežije,
byť je doporučován jen pro 8 článků). Odběr se pohyboval kolem 3 A. Tento
tah dává pohonná jednotka po dobu asi 30 vteřin, dalších 30 vteřin se tah
postupně zmenšuje k 200g. Dalších 30 vteřin tah rapidně klesá, a posledních
30 vteřin vykazuje motorová jednotka tah, který je vhodný nanejvýš na přiblížení
a následné přistání. Takže zhruba 90 až 120 vteřin letu na „plný
plyn“. Je předpoklad, že při rozumné práci s kniplem plynu bude doba letu
delší. Rozhodně bude delší než nervová výdrž pilota.
Model je postaven kompletně z polystyrénu a z uhlíkových nosníků. Při
hledání materiálu jsem se procházel po prodejně OBI, pátrajíce po
ekvivalentu materiálu používaného německými kolegy. Nakonec jsem objevil
desky stropních podhledů o tloušťce 4 mm, vyrobeného z velmi jemného a
hladkého polystyrénu, potaženého z jedné strany papírem v různých barvách.
Vybral jsem si šedivou barvu. Jeden balík podhledů stojí 299,- Kč a
obsahuje 12 desek o rozměrech 165x1000mm. Jedna deska váží asi 30g.
Celý Pitts je postaven zhruba ze tří desek. Samotný model vážil asi 60g. Po natření akrylovými temperami (ředitelné vodou, po zaschnutí vodou nerozpustné), namontování podvozku, a instalaci výztuh jsem se dostal někam k 75g. Kompletní model váží asi 270g. Zcela určitě se dá postavit i lehčí při zachování pevnosti. Stačí použít lehčí (uhlíkovou) vrtuli, provést nástřik barvami místo natírání, použít vteřinové lepidlo na polystyrén místo 5 minutového epoxydu, nepoužívat kužel vrtule (20g), použít jen 3 serva místo 4, odlehčit maximálně elekrickou výzbroj (tenké kabely, žádné konektory), atd. Věřím, že váha kolem 200 gramů je s výše použitým materiálem dosažitelná. Použitý polystyrén je velmi odolný a houževnatý, nepotřebuje povrchovou úpravu (kromě barvení), a velmi dobře se řeže ostrým nožem.
Model jsem se pokusil zalétnout v tělocvičně, kam jsem byl pozván
Jardou Chadimem, známým slowflyeristou. Bohužel velikost tělocvičny neodpovídala
potřebám modelu. Po razantním rozjezdu z jednoho rohu se Pitts po cca 5
metrech zvednul a bez zásahu výškovky vystoupal pod úhlem 45 stupňů do
protějšího rohu tělocvičny. Následovalo naklonění křidélky, přitažení
výškovky, provedení zatáčky o 180 stupňů, stažení plynu, krkolomný
sestup, a následné pádopřistání do místa startu. Po zklidnění rozklepaných
kolen následovalo ještě několik podobných pokusů. Po nárazu modelu zezadu
do hlavy jednoho z poletujících modelářů jsem pokusy ukončil. Pak jsem již
jen vyzkoušel schopnost modelu viset na plný plyn tak, že jej kolega přidržoval
vrtulí nahoru v ruce a vždy na chvíli pustil. Model se vcelku schopně vznášel
jako vrtulník. To dává předpoklad k nekonečnému svislému stoupání za předpokladu
jen o málo nižší hmotnosti.
V současné době se chystám na zalétnutí Pittse venku, čekám jen na
trochu příznivější počasí. Doufám, že se budu moci ještě podělit o
své zážitky s Pittsem na stránkách RCManie.
Vybavení:
4 serva HS50
Přijímač REX 4, rozšířený na 5 kanál
10x Sanyo 110 mAh
Regulátor Schultze 08
Motor Speed 280
Převodovka Horst 5:1
Vrtule APC 250/120