Pitts Special (26/2/00)

Jako vášnivý příznivec všeho akrobatického, nadšený obdivovatel mistrů TOC, otec tří dětí a nájemce 2+1, jsem se rozhodl postavit něco, co je v souladu s výše uvedenými skutečnostmi. Tedy něco, slušně řečeno, poněkud obtížně proveditelného. Po shlédnutí webových stránek německého klubu Klaustrofobia však bylo vše jasné. Plně akrobatický Pitts Special, o rozpětí 550 mm, u něhož tah motoru převyšuje jeho hmotnost, to vše na elektrický pohon.

 

U originálního modelu bylo použito následující pohonné jednotky. Motor Speed 280, převodovka 1:5, vrtule uhlíková 250/150, 9 článků Sanyo 110 mAh. Tah motorové jednotky byl udáván vyšší než 250g. S tímto modelem bylo dosaženo svislého visení a provádění obratu Torque Roll. To vše při váze modelu 198g.
Vzhledem k tomu, že to byl můj první model této kategorie, bylo mi jasné, že váha mého modelu bude vyšší. Rovněž jsem chtěl s modelem létat i venku, nejenom v hale. Z toho vyplývala i nutnost robustnější konstrukce. Chtěl jsem použít jen běžně dostupné a cenově přijatelné komponenty. Základem bylo použití motoru Speed 280 s co největší vrtulí pro získání co největšího statického tahu. Při použití převodovky Horst 5:1 a vrtule APC 250/120 byl naměřen statický tah převyšující 270g. To vše při použití 10 článků Sanyo 110 mAh, a regulátoru Schultze 08 (Schultze to bez problémů přežije, byť je doporučován jen pro 8 článků). Odběr se pohyboval kolem 3 A. Tento tah dává pohonná jednotka po dobu asi 30 vteřin, dalších 30 vteřin se tah postupně zmenšuje k 200g. Dalších 30 vteřin tah rapidně klesá, a posledních 30 vteřin vykazuje motorová jednotka tah, který je vhodný nanejvýš na přiblížení a následné přistání. Takže zhruba 90 až 120 vteřin letu na „plný plyn“. Je předpoklad, že při rozumné práci s kniplem plynu bude doba letu delší. Rozhodně bude delší než nervová výdrž pilota. 

Model je postaven kompletně z polystyrénu a z uhlíkových nosníků. Při hledání materiálu jsem se procházel po prodejně OBI, pátrajíce po ekvivalentu materiálu používaného německými kolegy. Nakonec jsem objevil desky stropních podhledů o tloušťce 4 mm, vyrobeného z velmi jemného a hladkého polystyrénu, potaženého z jedné strany papírem v různých barvách. Vybral jsem si šedivou barvu. Jeden balík podhledů stojí 299,- Kč a obsahuje 12 desek o rozměrech 165x1000mm. Jedna deska váží asi 30g.

Celý Pitts je postaven zhruba ze tří desek. Samotný model vážil asi 60g. Po natření akrylovými temperami (ředitelné vodou, po zaschnutí vodou nerozpustné), namontování podvozku, a instalaci výztuh jsem se dostal někam k 75g. Kompletní model váží asi 270g. Zcela určitě se dá postavit i lehčí při zachování pevnosti. Stačí použít lehčí (uhlíkovou) vrtuli, provést nástřik barvami místo natírání, použít vteřinové lepidlo na polystyrén místo 5 minutového epoxydu, nepoužívat kužel vrtule (20g), použít jen 3 serva místo 4, odlehčit maximálně elekrickou výzbroj (tenké kabely, žádné konektory), atd. Věřím, že váha kolem 200 gramů je s výše použitým materiálem dosažitelná. Použitý polystyrén je velmi odolný a houževnatý, nepotřebuje povrchovou úpravu (kromě barvení), a velmi dobře se řeže ostrým nožem.

Model jsem se pokusil zalétnout v tělocvičně, kam jsem byl pozván Jardou Chadimem, známým slowflyeristou. Bohužel velikost tělocvičny neodpovídala potřebám modelu. Po razantním rozjezdu z jednoho rohu se Pitts po cca 5 metrech zvednul a bez zásahu výškovky vystoupal pod úhlem 45 stupňů do protějšího rohu tělocvičny. Následovalo naklonění křidélky, přitažení výškovky, provedení zatáčky o 180 stupňů, stažení plynu, krkolomný sestup, a následné pádopřistání do místa startu. Po zklidnění rozklepaných kolen následovalo ještě několik podobných pokusů. Po nárazu modelu zezadu do hlavy jednoho z poletujících modelářů jsem pokusy ukončil. Pak jsem již jen vyzkoušel schopnost modelu viset na plný plyn tak, že jej kolega přidržoval vrtulí nahoru v ruce a vždy na chvíli pustil. Model se vcelku schopně vznášel jako vrtulník. To dává předpoklad k nekonečnému svislému stoupání za předpokladu jen o málo nižší hmotnosti.

V současné době se chystám na zalétnutí Pittse venku, čekám jen na trochu příznivější počasí. Doufám, že se budu moci ještě podělit o své zážitky s Pittsem na stránkách RCManie.

 

Jindřich Muška

 

Vybavení:

4 serva HS50
Přijímač REX 4, rozšířený na 5 kanál
10x Sanyo 110 mAh
Regulátor Schultze 08
Motor Speed 280
Převodovka Horst 5:1
Vrtule APC 250/120